نگهداری کودک در منزل , پرستار کودک در منزل

نقش پدر و مادر و پرستار در نگهداری از کودک

نقش پدر و مادر و پرستار در نگهداری از کودک

پدر و مادر شدن تجربه ای شیرین و حسی بی نظیر برای هر زن و شوهری می باشد. اولین و مهم ترین مسئولیت هر پدر و مادری نگهداری کودک می باشد. نگهداری از کودک انجام وظایف خاصی را می طلبد و خیلی کار آسانی نیست. سوالی که مطرح می باشد این است که؛ برای انجام درست این مسئولیت چه کارهایی را باید انجام داد؟ در ادامه این مقاله در این رابطه بیشتر توضیح می دهیم.

نگهداری کودک تمام وظایف و مسئولیت ها از قبیل:

  • تغذیه کودک
  • بهداشت کودک
  • خواب کودک
  • فعالیت های بدنی و ذهنی مناسب
  • تعلیم و تربیت صحیح او را شامل می شود. 
کودک
بهداشت کودک

تمام این وظایف بایستی به نحو صحیحی انجام شود و هرگونه سستی در انجام این مسئولیت ها مشکلات جدی به دنبال خواهد داشت.

نگهداری فرزند اول علی الخصوص در مراحل ابتدایی به دلیل کمبود تجربه برای پدر و مادر کاری دشوار و سخت می باشد. و در مواردی ممکن است پدر و مادر به کمک دیگران و کسانی که در این زمینه تجربه و مهارت دارند، نیاز داشته باشند.

وظایف والدین در قبال کودکانی با سنین پایین

وظایف والدین در قبال کودکانی با سنین پایین

والدین برای نگهداری کودک، در سنین پایین بایستی به یکسری مواردی را توجه کنند. این موارد عبارتند از:

در دوران نوزادی کودک فقط شیر می خورد ولی بعد از شش ماهگی می توان غذای کمکی را شروع کرد. در مراحل مختلف رشد کودک باید به رژیم غذایی کودک توجه کرد تا تمام مواد غذایی برای رشد مناسب کودک فراهم شود.

توجه به تغذیه کودک

با بزرگ تر شدن بچه ها و کنجکاوی و تحرک شان نیز بیشتر می شود و ممکن است با میکروب ها و باکتری های محیط اطراف در تماس باشند. از این رو؛ رعایت بهداشت فردی و توجه به بهداشت و سلامت کودک بسیار حائز اهمیت می شود.

توجه به بهداشت فردی کودک

محیط خانه بایستی برای بازی ها و تحرک کودک امن و بی خطر باشد.

ایمن سازی فضای خانه برای شادی و بازی کودک

به منظور رشد و تقویت مغز کودک، بایستی یک محیطی محرک با بازی های فکری، جذاب و خلاق برای کودک فراهم کرد. و برای بازی با کودک وقت کافی صرف کرد.

بازی با کودکان

از زمانی که کودک قادر به درک کلمات والدین و اشخاص اطراف می شود، بایستی باید ها و نباید ها را به او آموخت. نه گفتن به کارهای اشتباه و تشویق او در زمان انجام کارهای درست را انجام داد.

تشئیق کودک

کودک باید به کاوش و یادگیری تشویق شود. و با بازی با کودک و درک احساسات کودک می توان به وی احساس امنیت و آرامش خاطر داد و اعتماد به نفس او را بالا برد.

کودک باید به کاوش و یادگیری تشویق شود. و با بازی با کودک و درک احساسات کودک می توان به وی احساس امنیت و آرامش خاطر داد و اعتماد به نفس او را بالا برد.

حقوق پرستار کودک در منزل و نکاتی که باید بدانیم؟

دستمزد پرستار کودک

امروزه بیشتر والدین به دلیل شاغل بودن، دوری از خانواده، نداشتن وقت کافی، دوقلو یا چندقلو بودن در نگهداری کودک دچار مشکل می شوند، از این رو نگهداری کودک و تعلیم و تربیت صحیح کودک توسط یک پرستار یا یکی دیگر از اعضای خانواده ضرورت می یابد.

نگهداری کودک مسئولیت بزرگی می باشد و رفتار ها و شیوه های مراقبتی تاثیر فوق العاده ای در رشد و پیشرفت کودک خواهد داشت. نه تنها شیوه ی غذا دادن به کودک، مراقبت های بهداشتی و حمایت های عاطفی در رشد و بقای کودک اهمیت دارند بلکه چگونگی و مسیر انجام این وظایف نیز مهم می باشد.
گاهی اوقات کودکان برای نگهداری به فردی وابسته می شوند و از خود استقلال ندارند. تمامی حالات فیزیکی و روانی کودک به فردی که از او نگهداری می کند بستگی دارد. و یک مراقب کودک خوب بایستی درک درستی از نیازهای یک کودک داشته باشد. می توان گفت؛ ظرفیت و توانایی کسی که از کودک نگهداری می کند در زمینه های شخصیتی و سلامتی کودک موثر می باشد.

نیاز به پرستار کودک

نیاز به پرستار کودک

از این رو برای رشد جسمی و روانی کودک، نیاز به یک پرستار حساس و آموزش دیده می باشد حساس به این معنی که پرستار بایستی به طور کامل به واکنش ها،اعمال و اصوات نوزاد آشنایی داشته باشد تا بتواند نیاز کودک را برآورده کند. از مهارت های مهم یک پرستار خوب پاسخگویی و توانایی پاسخ دادن به سیگنال های دریافتی از نوازد است.

آشنایی درست مراقب کودک به حالات فیزیکی کودک برای سلامت و رشد او ضروری است. ممراقب باید تشخیص دهد که آیا کودک گرسنه است؟ آیا خسته است یا بیمار است؟

نگهداری کودک در مورادی که برای نیاز به مقابله با مشکلات بیولوژیکی از جمله وزن کم در بدو تولد ویا بیماری باشد، حساسیت بیشتری می خواهد. و مراقب باید حساسیت خود را با نیازهای کودک تنظیم کند. اسخ به نیاز های ویژه‌ی او تنظیم کنند.

مراقبت ویژه و مراقبت شخصی‌ در منزل

مراقبت ویژه و مراقبت شخصی‌ در منزل

پرستار یا کسی که وظیفه ی نگهداری کودک را بر عهده دارد باید قادر به جبران محدودیت های توانایی کودک باشد. به عنوان مثال، کودکان خردسال و نوزادان نیاز بیشتری به مایعات و غذای کافی دارند، ممکن است بیشتر کودکان دچار مشکل بد غذایی یا بی اشتهایی باشند، والدین و پرستار کودک بایستی توانایی و مهارت لازم برای تشویق کودک به خوردن و آشامیدن را داشته باشند.

ضرورت نگهداری ویژه و صحیح کودک از نظر روانی و اجتماعی

پرستار کودک در قیطریه

نگهداری کودک کار بسیار مهم و حساسی می باشد. و مراقب کودک بایستی آموزش ها و مهارت های لازم در این زمینه کسب کند. کودک برای تکمیل رشد خود به عملکرد شناختی برای شناسایی اشیای پیرامون و انجام اعمالی روی آن ها می باشد. به منظور پیشرفت روای کودک، یادگیری زبان و مفاهیم تربیتی بسیار حائز اهمیت می باشد. رفتار محبت آمیز در نگهداری کودک امری ضروری می باشد، چراکه کودک از همان بدو تولد قادر به یادگیری می باشد و در صورتی که محبت ببیند شخصیت او نیز آیینه ای منعکس کننده محبت خواهد بود.

کودکی که در نگهداری محبت می بیند، قطعا خود را فردی دوست داشتنی می پندارد و انتظار دارد اطرافیان نیز به او به عنوان کسی که سزاوار توجه و مراقبت هستند پاسخ دهند، در واقع با این کار اعتماد به نفس کودک بالا می رود و در موفقیت آینده کودک بسیار تاثیرگذار خواهد بود. و برعکس کودی که با او به محبت رفتار نمی شود، در مقابل دیگران انتظاری از مهربانی ندارند و واکنش های دفاعی از خود نشان می دهند.

به طور کلی رشد، پیشرفت و بقای کودک به کیفیت نگهداری کودک و کسی که از او مراقبت می کند بستگی دارد. هر گونه غفلت و نا آگاهی در مراقبت از کودک مشکلات جدی را به دنبال خواهد داشت. مشکلاتی از قبیل رشد ناکافی و سو تغذیه در مواردی که به تغذیه کودک اهمیت داده نشود بروز می کند. و یا ممکن است به دلیل نگهداری غلط کودک دچار اضطراب و استرس شود. و یا حتی ممکن است کودک در مراحل اولیه دچار بیماری باشد که به موقع تشخیص داده نشود و مشکلات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

امتیاز دهید post

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *