مهمترین نکات در انتخاب پرستار سالمند خوب

ویژگی‌های مهم پرستار خوب

ویژگی های پرستار

پرستاران یکی از باارزش‌ترین اعضای جامعه هستند که همیشه در مواقع بحرانی به یاری آمده‌اند. آن‌ها بسیاری از مواقع کارهایی گسترده‌تر از محدوده‌ی وظایفشان انجام داده‌اند بدون این‌که کسی از آن‌ها بخواهد. پرستار خوب و بامسئولیت می‌تواند بسیار کمک‌کننده و ارزشمند باشد و از سمت دیگر داشتن یک پرستار بی‌مسئولیت مشکلات بسیار بزرگی به بار می‌آورد. بنابراین دانستن این موضوع که یک پرستار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، بسیار واجب است.

 

مسئولیت پذیری پرستار

پرستار کودک

اگر مسئولیت پذیری را از لیست ویژگی‌های برتر پرستاران خط بزنیم دچار مشکلات زیادی می‌شویم. بزرگترین ویژگی و مهم‌ترین ویژگی یک پرستار مناسب احساس مسئولیت وی است. داشتن احساس مسئولیت باعث می‌شود تا پرستار حواس خود را از کار غافل نکرده و به خوبی آن‌ها را انجام دهد. توجه کنید که هر انسانی دچار خطا و اشتباه‌های کوچک می‌شود و ممکن است که چنین چیزی گاهی پیش بیایذ؛ اما اگر حس کردید که پرستاری بیش از حد دچار خطا شده لازم است که وظایف و مسئولیتش را به او گوشزد کنید.

داشتن رفتار حرفه‌ای

ویژگی های پرستار

داشتن رفتار حرفه‌ای یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های پرستاران است. پرستار باید به خوبی بر حد و مرز کارش مسلط باشد و به طور حرفه‌ای به وظایفش انجام دهد. برای تشخیص  حرفه‌ای بودن یک پرستار به سرعت عمل وی، توانایی تشخیص زودهنگام بیماری و مشکلات، نحوه‌ی مواجهه‌ی پرستار با مشکل و خونسردی او توجه کنید.

عکس العمل پرستار

هر پرستاری باید بداند که در مواقع حساس چطور و با چه سرعتی عمل کند و واکنش او نسبت به مسائل به وضوح با یک فرد عادی باید تفاوت داشته باشد. آن‌ها باید ریزبین باشند و با دیدن کوچک‌ترین علائم و نشانه‌‌ای در بیمار احوالات او را بسنجند و نسبت به آن‌ آگاهی داشته باشند. حفظ خونسردی و کنترل اوضاع بحرانی نیز بسیار مهم است. موقعی که اتفاق ناگواری برای بیمار پیش میاید باید به بیمار آرامش داد و از دادن امید دریغ نکرد؛ تصور کنید وقتی بیمار نیاز به آرامش و امید دارد پرستار کنترل اوضاع را از دست داده و ذهنیت بیمار را نسبت به اوضاع مخدوش نماید.  کنترل شرایط از قبل سخت‌تر شده و بیمار نیز انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهد.

 

 

وارد نکردن احساسات شخصی در حین درمان و رسیدگی به بیمار

ویژگی های پرستار

رابطه‌ی بین بیمار و پرستار رابطه‌ای تماما کاری است. بیمار باید به حدی بر خود کنترل داشته باشد که هیچ احساس وابستگی به بیمار پیدا نکند. برعکس این شرایط نیز وجود دارد که گاه بیمار به پرستار وابسته می‌شود؛ اما پرستار باید به گونه‌ای شرایط را کنترل کرده تا این جلوی این احساسات گرفته شود. داشتن برخورد احساسی نسبت به بیمار و بیماری باعث می‌شود تا نتوان واقعیت ماجرا را دید.

رفتار پرستار 

گاهی دلسوزی پرستار باعث می‌شود بیمار احساس ترحم کند و نسبت به مراقب جبهه داشته باشد و فرآیند بهبود نتیجه‌ی عکس می‌دهد. دقت داشته باشید که برخورد احساساتی را با دلسوز و مهربان بودن اشتباه نگیرید. پرستاران باید خوشرو و مهربان باشند؛ اما نه به شکلی که بیمار وابسته شود و یا احساس ناتوانی و ترحم کند. اثرات ناگواری که یک پرستار نامناسب به بیمار می‌دهد گاه غیرقابل جبران است؛ بنابراین به خوبی پرستار را زیر ذره بین قرار دهید تا از کارش مطمئن شوید.

 

توانایی برقراری ارتباط با بیماران به خصوص کودکان و سالمندان

ویژگی های پرستار

یک پرستار مناسب باید راه‌های متعددی جهت ایجاد ارتباط خوب و مؤثر بین خود و بیمار بلد باشد. طبیعی است که افراد سلیقه‌ها و رفتارهای متفاوتی دارند و با یک روش نمی‌توان با همه ارتباط برقرار کرد. اگر بین بیمار و پرستار ارتباط مؤثری برقرار نشود فرآیند مداوا، رسیدگی و درمان ممکن است کمی طول بکشد و حتی متوقف شود.

پرستار

پرستاران بخوانند.

پرستار باید بداند که در چه زمانی و به چه شکل شروع به گرم گرفتن و صحبت با بیمار کند و یک رابطه‌ی دوسویه ایجاد کند. بیماران، کودکان و سالمندان به دلیل شرایط خاص خود قادر به ارتباط‌ گیری درست و ایده‌آلی نیستند و پرستار نباید از چنین چیزی ناراحت شود و در انجام کارهای خود کوتاهی کند. حفظ احترام در هر شرایطی از وظایف پرستار است و باید درک عمیقی از شرایط داشته باشد. ترفند‌های روانشناسی زیادی برای برقراری ارتباط وجود دارد که حداقل یکی از آن‌ها بر روی بیماران جواب می‌دهد. پرستار باید کمی از اصول ارتباط و روانشناسی آگاهی داشته باشد تا هنگام رودررو شدن با بیمار دچار سختی و ناتوانی در ارتباط نشود.

 

پرستار سالمند

صبر و بردباری

همانطور که قبل از این گفتیم ممکن است که افراد در شرایط سخت و طاقت‌فرسایی به سر ببرند و پیش بینی و کنترل آنان چندان سخت نباشد. علاوه بر مشکلات جسمی مشکلات روانی زیادی وجود دارد که اوضاع را از چیزی که هست بدتر می‌کند. پرستار باید صبر و بردباری زیادی داشته باشد تا بتواند بی‌حوصلگی‌ها و بی‌قراری‌های افراد را تاب بیاورد.

پرستار سالمند

متخصصان همواره پیشنهاد می‌کنند که پرستاران در شرایطی به پرستاری بپردازند که روحیه‌ی بالا و ایده آلی دارند. در غیراین‌ صورت ممکن است تحت تأثیر احوال بد افراد بیمار، کودکان و سالمندان قرار بگیرند و نسبت به آن‌ها رفتارهای نامناسب و غیرقابل جبرانی از خود نشان دهند. همچنین وقتی آستانه‌ی تحمل یک پرستار پایین بیاید احتمال داشتن استرس، خطا کردن و تشخیص‌های اشتباه بیشتر شده و این مراقبت چندان نتیجه بخش نخواهد بود.

دانش و تجربه‌ی کافی

مراقب کودک

در مواردی دیده شده که خرافات باعث به خطر افتادن جان افراد شد و عواقب بسیار بدی را با خود به همراه آورد. تجربه‌ی کافی نیز شرط مکمل داشتن دانش به روز است. دانش کافی به تنهایی نمی‌تواند کاربردی باشد. پرستار خوب باید به شکل تجربه‌های مرتبطی داشته باشد و با بینش و تجربه‌ی کافی به مراقبت از دیگران بپردازد.

دقت و توجه بالا

رو دررو بودن با بیماران کاری غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان تشخیص داد که چه زمانی حال آن‌ها وخیم شده و چه زمانی رو به بهبودی می‌روند. گاهی پیش می‌آید که در کل ساعات کاری پرستار، احوال بیمار رو به وخامت رفته و پرستار باید چندیدن ساعت بدون هیچ استراحت و درکردن خستگی، در تکاپوی رسیدگی به بیمار باشد.

مراقبت از سالمند

بعضی از افراد در این شرایط توانایی تصمیم‌گیری و تفکر خود را از دست می‌دهند؛ پرستاران باید بتوانند در چنین شرایط سختی مانند وقتی که اوضاع ایده‌ال و خوب است رفتار کنند و هیچ خستگی از خود نشان ندهند. بیمار با دیدن چهره‌ی خسته‌ی مریض دچار تشویش و احساس بد شده و خستگی به بیمار نیز انتقال پیدا می‌کند.

پذیرفتن افراد با نژاد و فرهنگ و اعتقادات مختلف

گاهی بیمار نژاد و فرهنگ و اعتقادات متفاوتی نسبت به پرستار دارد. پرستار باید بتواند هویت متفاوت او را بپذیرد و به او احترام بگذارد. رابطه‌ی دونفره بین بیمارو پرستار با سرکوب شدن عقاید و احساسات بیمار چندان دوامی ندارد و مؤثر نیست.

 

پرستار سالمندان باید چه ویژگی‌هایی علاوه بر موارد ذکر شده داشته باشد؟

خصوصیاتی که تاکنون برشمرده بودیم ویژگی مشترک تمام پرستاران است؛ اما پرستار سالمند باید ویژگی‌های مضاعف‌تری نیز داشته‌ باشند.

  • کمک به سالمندان در نظافت و شست وشو

اکثر سالمندانی که نیاز به پرستار دارند از پس کار‌هایی مانند نظافت و شست وشو  برنمی‌آیند و نیاز به کمک دارند. پرستار سالمندان باید به خوبی احتیاجات آنان را فراهم آورند و توانایی روحی و جسمی کمک به آنان را داشته باشند. کمک آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که سالمند دچار احساس بد و ناتوانی نشود و با پرستار همکاری کند.

  • داشتن خلاقیت در ارتباط با سالمندان

بعضی از سالمندان احساسات پیچیده‌ای دارند برخی کج خلق‌اند و برخی از ناتوانی خود گریزان‌اند. دلایل مختلفی وجود دارد که آن‌ها با پرستار خود همکاری نکنند؛ اما پرستار باید از خود خلاقیت‌ نشان داده، از دریچه‌های مختلف وارد شده تا بالاخره بتواند آن‌ها را آرام کند.

  • داشتن قدرت بدنی

خیلی از افراد به قدرت بدنی پرستار توجه نمی‌کنند درحالی‌که نکته‌ی بسیار مهمی است. پرستار سالمند باید بتواند از عهده‌ی به جا به جایی سالمند برای امور مربوط به استحمام و نظافت، راه رفتن و غذا خوردن بربیاید.

اگر وی قدرت بدنی پایینی داشته باشد سلامت جسمانی خود را به خطر می‌اندازد و نیز، قدرتی برای جا به جا کردن سالمند نداشته و باعث سختی سالمند می‌شود. نیازی نیست که پرستار سالمند نیروی بدنی فوق‌العاده‌ای داشته باشد؛ اما اگر قرار است به وی در امور مربوط به جا به جایی کمک کند نباید ضعیف و شکننده باشد.

سالمندان بدنی بسیار ضعیف‌ دارند؛ به طوری‌که ممکن است هرگونه اشتباه و ضعفی در تغییردادن موقعیتشان پیامدی جبران نشدنی داشته باشد.

داشتن دانش به روز و علمی نیز یکی دیگر از ویژگی‌های یک پرستار خوب است. علم روز به روز گسترده و از خطا دور می‌شود و به قطعیات دست می‌یابد. با این حال خرافات همچنان در افراد ریشه دوانده و باعث خطرناک شدن اوضاع برخی از افراد می‌شود. پرستار باید در حد مناسبی از علم در حیطه‌ی خودش بهره‌ برده باشد و گول شایعات و خرافات را نخورد.

5/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *