تفاوت کرونا با کرونای دلتا و لامبدا

تفاوت کرونا با کرونای دلتا و لاندا ( لامبدا )

تفاوت کرونا با کرونای دلتا و لاندا

با اینکه حدود دو سال از شیوع دردسازترین و خطرناک ‌ترین ویروس جهان می گذرد، هنوز به درستی مشخص نیست که چرا علائم در حال تغییر است. اما یکی از دلایل احتمالی آن می تواند به این دلیل باشد که ویروس با تغییراتی که می کند ویژگی های متفاوتی از خود بروز می دهد که به علائمی متفاوت می انجامد. جهش‌ های جدید این ویروس، نسبت به انواع قبلی ویروس قابلیت انتقال بیشتری دارند.

این گونه ویروس‌ های کرونا (دلتا، لامبدا) در سطح جهان گسترش یافته اند. هر زمان که نوع جدیدی از ویروس کرونا ظاهر شود، بیشتر از نیمی از سلامتی ما را به خطر می ‌اندازد. تا به حال این بیماری خود را به‌ صورت علائم تنفسی نشان داده است. سه علامت اصلی سرفه خشک، تب و تنگی نفس نشانه ابتلا به کرونا است. در 80 درصد موارد علائم خفیف هستند که تب می‌تواند بسیار خفیف یا شدید باشد.

اما در 20 درصد موارد علائم شدید به ‌صورت تنگی نفس شدید و یا بیماری تنفسی حاد شدید (ARDS) خود را نشان می ‌دهد که می ‌تواند در برخی موارد به مرگ منجر شود. کرونا به ‌ندرت (5%) خود را به ‌صورت علائم آبریزش بینی، عطسه و یا گلودرد نشان می ‌دهد.

راه انتقال ویروس کرونای جدید از طریق قطره‌های تنفسی (Respiratory Droplets) است. این قطرات از طریق عطسه، سرفه و یا صحبت کردن در هوا پخش می ‌شوند و به دلیل وزن سنگینی که دارند نمی ‌توانند در هوا معلق بمانند. در نتیجه بر روی اجسام و یا اشخاصی که در فاصله‌ی نزدیک یعنی در فاصله‌ی 1 یا 2 متری آن ها باشند می ‌نشینند و آنها را آلوده می ‌کنند. ویروس کرونا شبیه به سایر عفونت ها مانند آنفلونزا است. گروه های پرریسک ابتلا به کرونا عبارتند از:

  • گروه سنی 60 سال به بالا
  • افرادی با سابقه بیماری زمینه ای (بیماری قلبی، ریوی، دیابت، سرطان، فشار خون و…)
  • افرادی با سیستم ایمنی ضعیف

علائم کرونا دلتا

علائم کرونا دلتا

با شیوع سویه کرونای دلتا در دنیا، در علائم این بیماری هم تغییراتی ایجاد شده است و تفاوت فاحشی در بروز علائم مشاهده می ‌شود، با بررسی این سویه در مقایسه با کرونای اولیه مشخص شد، معمولا علائم کووید اولیه با سرفه های مداوم و تب بالا خود را نشان می دهد که در بیشتر مبتلایان شایع است. اما در کرونا دلتا علائم متفاوت تر شده است و به عبارتی دو تفاوت عمده در بروز علائم آن نسبت به دیگر انواع ویروس کرونا مشاهده می شود. از جمله مهم ترین و شایع ترین علامتی که در مبتلایان به سویه دلتا مشاهده می شود، آبریزش بینی است. این علامت درحالی شایع ترین علامت مبتلایان به این نوع محسوب می شود که در انواع دیگر کرونا، کاهش بویایی یکی از اصلی ترین و اولین علائم محسوب می شد. در نوع دلتا اما، کاهش بویایی نهمین علامتی است که یک فرد مبتلا ممکن است با آن درگیر می شود.

 

درگیری بخش فوقانی دستگاه تنفسی
درگیری بخش فوقانی دستگاه تنفسی

این جهش بیشترین علائم مربوط به درگیری سیستم تنفسی فوقانی است. کرونا دلتا، حاصل یک جهش در پروتئین اسپایک ویروس هست که باعث می شود خصوصیات رفتاری ویروس اندکی نسبت به سویه معمول تغییر یابد. از جمله این تغییرات سرایت آسان ‌تر بیماری بوده که نتیجه اتصال راحت تر ویروس به سلول های انسانی است. احتمال بالاتر ابتلای کودکان و نوجوانان، از خصوصیات دیگر نوع دلتا است. نتیجه برخی مطالعات و بررسی ‌ها نشان می دهد که، افراد نیازمند بستری در بخش مراقبت های ویژه در نوع دلتا از نوع معمول بیشتر است. نتایج بدست آمده موید این موضوع است که شدت علائم و مرگ و میر در نوع دلتا بالاتر از نوع معمول خواهد بود همچنین بروز علائم گوارشی مثل اسهال، استفراغ و درد شکم در نوع دلتا بیشتر است. در مجموع قدرت انتقال ویروس دلتا در مقایسه با سایر گونه ‌های کرونا ۶۰ برابر بیشتر است. عفونت ‌زایی و درگیری ریوی آن نیز به مراتب بالاتر است. تعریق شدید همراه با ضعف و بی‌ حالی فزاینده از دیگر علائم این گونه است.

علائم کرونا لامبدا یا لاندا

علائم کرونا لاندا

کرونا لامبدا که بعضی به آن لاندا هم می گویند نوع جدیدی از کووید ۱۹ است که در ایالت متحده و آمریکای جنوبی گسترش یافته است. این نوع ویروس که بانام C.37 شناخته می‌ شود، قابلیت انتقال بیشتری نسبت به کرونای دلتا دارد.

برخی از علائم اصلی جهش با دیگر سویه ‌ها مشترک است که عبارتند از:

تب، سرفه خشک، تنگی نفس، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست‌ و پا.

ویژگی مهم این نوع از ویروس کرونا این است که در برابر سیستم ایمنی ما مقاومت می کند. در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده ایمنی در برابر این واریانت نسبت به واریانت های قبلی کم تر است. طبق گفته متخصصان لامبدا  یا همان لاندا جوانان را بیشتر از قبل درگیر می ‌کند. از جمله عوامل افزایش میزان ابتلا به این سویه، وجود بیماری ‌های زمینه‌ ای مانند دیابت و بیماری‌ های ریوی، قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.

تفاوت کرونای لامبدا و دلتا در چیست؟

تفاوت کرونا دلتا با کونا لاندا

هر موج کرونا با نوعی جدید از این ویروس همراه است. هم اکنون شیوع سویه جدیدی از کرونا به نام لامبدا در دنیا سبب ایجاد ترس و نگرانی شده است. این نوع از جهش تا کنون (C.37) حداقل در ۴۰ کشور دنیا دیده شده است. این سویه از کرونا سرایت بسیار بیشتری در مقایسه با کرونا دلتا دارد. این جهش  مقاومت بسیار زیادی در برابر آنتی بادی‌ ها دارد. در جوانان بیشتر دیده می ‌شود و در مقایسه با کرونای آلفا و دلتا عفونت بیشتری ایجاد می‌ کند. این نوع از ویروس کووید-19 علاوه بر اینکه کشنده‌ تر از نوع دلتا است، در برابر واکسن هم مقاومت ۳ برابری دارد. در افرادی که بیماری زمینه ‌ای دارند بیشتر دیده می ‌شود. در مجموع این جهش کشندگی و خطر بسیار بیشتری در مقایسه با جهش‌های قبل دارد ، لذا توجه به رعایت دقیق‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

درگیری کودکان با کرونای دلتا

درگیری کودکان با کرونای دلتا

گفته می شود کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند. به تبع آن در زنجیره انتقال هم قرار بگیرند و به راحتی می ‌توانند بیماری را به دیگران هم منتقل کنند. بنابراین هم سرعت انتقال ویروس کرونا، هم شدت آن و هم تعداد افرادی که درگیر می ‌کند، در گونه دلتا بیشتر است. همانطور که پیش تر اشاره شد، علائم ویروس کرونا شبیه به هم است. اما علائمی مانند حالت سرماخوردگی، گلودرد، اسهال، استفراغ، بدن ‌درد و سردرد ممکن است در کودکان مبتلا به کرونای دلتا دیده شود. با این وجود اگر علائم شدت پیدا کند، می ‌تواند با درگیری ارگان ‌های دیگر باعث ایجاد مسائل ریوی شده و عوارض التهابی را بروز دهد. در بعضی موارد ممکن است منجر به بیماری شدید و حتی مرگ ‌ومیر شود. گرچه میزان مرگ‌ ومیر کرونا در کودکان کم است، اما مساله مهم این است که کودکان در زنجیره انتقال قرار می‌ گیرند.

کلام آخر

تفاوت کرونا دلتا و لاندا

در حال حاضر کرونای لاندا در ۲۹ کشور جهان شیوع پیدا کرده و باعث مرگ هزاران نفر شده است. بالاترین میزان مرگ و میر با ابتلا به بیماری کرونا نیز مربوط به این نوع از جهش های کرونا بوده که زیرمجموعه کرونای گاما محسوب می ‌شوند. طبق مطالعات صورت گرفته، واکسن در مقابل گونه دلتا بسیار کارآمد و موثر است و افراد واکسینه شده در صورت ابتلا علائم بسیار خفیفی دارند. در حالیکه گونه لاندا به طور بالقوه می‌ تواند منجر به افزایش قابلیت انتقال یا افزایش مقاومت در برابر آنتی بادی ‌های ناشی از واکسیناسیون کرونا یا ابتلای قبلی شود. در مجموع این گونه کشندگی و خطر بسیار بیشتری در مقایسه با جهش‌ های قبل دارد. لذا توجه به رعایت دقیق ‌تر دستورالعمل‌ های بهداشتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. از آنجایی که کرونا هر روز با شکل جدید می آید، توصیه می شود در صورتی که علائم اولیه کرونا را مشاهده می کنید، شک دارید که با فردی ناقل یا آلوده در تماس بوده اید یا اگر درگیر ویروس کرونا شده اید هر چه سریع تر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *