تاثیر واکسن کرونا بر ایمنی بدن (2021)

تاثیر واکسن کرونا بر جهان

تاثیر واکسن

همانگونه که میدانید، طرح واکسیناسیون جهانی مدتی میشود که آغاز شده است. تمامی واکسن های مورد تائید از نظر کاهش میزان مرگ و میر تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند اما تاثیرات مثبتی که گذاشته اند اثبات شده است . در این مطلب میخواهیم با شما اطلاعاتی راجب ، تاثیر واکسن در ایمنی زایی بدن ،‌انواع آن در ایران، مدت زمان ایمنی زایی در بدن، تا چه زمانی باید تزریق شوند  و تاثیر آن در کاهش مرگ و میر در ایران را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

تاثیر واکسن کرونا بر ایمنی بدن

تاثیر واکسن

ویروس کووید دارای پروتئین اسپایک است، این پروتئین نقشی مشابه کلید برای باز کردن ورودی به سلول های بدن دارد و 28 پروتئین دیگر برای ربودن سلول ها و ایجاد هزاران نسخه از خود میباشد. واکسن ها به بدن یاد میدهند که تنها یک چیز را تشخیص دهند و آن هم پروتئین اسپایک است. این بخش حیاتی ویروس است و نتیجه آن کم شدن بستری شدگان در بیمارستان ها بوده است.

پروفسور فین از دانشگاه بریستول بیان دارد: هیچ یک از واکسنها و مبتلا شدن به کووید، شمارا به طور کامل محافظت نمیکند، اما ایمنی که از هردو میگیرید به خوبی از شما در برابر بیماری های جدی محافظت میکند. نکته دیگر این است که بیشترین پاسخ ایمنی مربوط به افرادی است که بعد از مبتلا شدن به کووید واکسن زده اند.

انواع واکسن های کرونا در ایران

تاثیر واکسن

تاکنون 4 واکسن موفق به دریافت تائیدیه مصرف در ایران شده اند که به طور خلاصه به آنها میپردازیم:

  1. واکسن سینوفارم

این واکسن ساخت کشور چین است که از نوع ویروس غیر فعال شده میباشد. این واکسن در دوز به فاصله 28 روز تزریق میشود و اثربخشی 79 درصدی نسبت به مبتلا شدن دوباره به بیماری را دارد.

  1. واکسن آسترازنکا

این واکسن ساخت کشور کره جنوبی میباشد و از نوع ds DNA ویروس غیر فعال است. این واکسن در دو دوز به فاصله 12 هفته تزریق میشود و خطرات مرگ و میر را حدود 80 درصد کاهش میدهد.

  1. واکسن کوواکسین

این واکسن ساخت کشور هندوستان است و از نوع ds DNA ویروس غیر فعال میباشد. این واکسن در دو دوز و به فاصله 28 روز تزریق میشود. میزان اثر بخشی این واکسن 81 درصد میباشد.

  1. واکسن اسپوتنیک V

این واکسن ساخت کشور روسیه میباشد و از نوع ds DNA غیر فعال است. این واکسن در دو دوز (‌دوز اول ویال آبی و دوز دوم ویال قرمز) و به فاصله حداقل 21 روز میباشد. این واکسن اثر بخشی 91.6 درصدی نسبت به مبتلا شدن دوباره به بیماری را دارد.

میزان اثر گذاری واکسن های فایزر و مدرنا تا چه میزان است؟

تاثیر واکسن

واکسن فایزر

این واکسن ساخت کشور آمریکا است و از نوع mRNA است . این واکسن در دو دوز به فاصله 21 روز تزریق میشود و میزان اثر گذاری این واکسن در برابر بیماری کووید 90 درصد میباشد.

واکسن مدرنا

این واکسن ساخت کشور آمریکا است و از نوع mRNA میباشد. این واکسن در دو دوز به فاصله 4 هفته تزریق میشود و میزان اثر گذاری این واکسن در برابر بیماری کووید 95 درصد میباشد.

مدت زمان ایمنی زایی واکسن ها تا چه مدت است ؟

واکسن کرونا

بدلیل انجام نشدن تحقیقات کافی بر روی واکسن ها،‌هنوز کسی مطمئن نیست که واکسن ها تا چه مدت اثر بخشی دارند یا کدام واکسن نسبت به دیگری ماندگاری بالاتری دارند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که واکسن مدرنا 96.3 درصد در پیشگیری از بیماری علامت دار در کارکنان مراقبت های بهداشتی موثر است در حالی که این در واکسن فایزر 88.8 درصد است.

واکسن کرونا

مطالعه دیگری از CDC نشان داد که اثربخشی مدرنا در برابر بستری شدن در بیمارستان طی یک دوره چهار ماهه ثابت مانده است، در حالی که فایزر از 91٪ به 77٪ کاهش یافته است. دانشمندان می گویند برای درک کامل تفاوت بین این دو واکسن به داده های بیشتری نیاز است.

تاثیر واکسن کرونا

واکسن های کرونا در چند نوبت و تا کی باید تزریق شوند؟

تاثیر واکسن کرونا

واکسن های فایزر، مدرنا و آسترازنکا(آکسفورد) در دو نوبت تزریق میشوند. بر اساس نحوه تزریق در ابتدا در آزمایش های بالینی گفته شد فاصله میان دوز اول و دوم و سوم تا 4 هفته خواهد بود. اما اواخر سال 2020 بریتانیا اعلام نمود تزریق دوز اول اولویت بیشتری برایش قرار دارد و به همین دلیل فاصله دوز اول و دوم را به حداکثر 3 ماه افزایش داد؛ با این حال شرکت فایز و بخش اعظم جامعه علمی جهان ترجیح میدهند به همان شکل بالینی دوز اول و دوم تزریق شوند.

در این راستا سازمان جهانی بهداشت(WHO) نیز توصیه میکند فاصله بین دو دوز بین 3 الی 4 هفته باشد.

تاثیر واکسن های کرونا در کاهش میزان مرگ و میر در ایران

بر اساس تحقیقی که مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت انجام داده شده است، نتایج بدین صورت بودند که واکسن اسپوتنیک وی 74.3 درصد، آسترازنکا 70.8 درصد و سینوفارم 65 درصد در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا موثر بوده است.

در این گزارش گفته شده واکسن سینوفارم به میزان 5 درصد و واکسن های آسترازنکا و اسپوتنیک به ترتیب 37.9 و 39.1 درصد در میزان ابتلای اولیه به ویروس موثر بوده اند.

کامران باقر لنکرانی، وزیر سابق بهداشت به خبرگزاری فارس گفت: ورودی های این تحقیق یکسان نبوده . تحقیق روی اسپوتنیک زمانی صورت گرفته بود که واریانت دلتا وارد کشور شده بود.

بر اساس تحقیقی که به طور محدود بر روی بیش از ۳۸۸ هزار نفر از شهروندان استان فارس انجام شده،‌سه واکسن اسپوتنیک وی ، آسترازنکا و سینوفارم به ترتیب حدود ۶۹، ۵۷ و ۵۵ درصد در میزانربستری شدن مبتلایان موثر بوده است.

ویروس کرونا

واکسن سینوفارم تا چه میزان در جهان معتبر است؟

این واکسن، پنجمین واکسن کرونا در جهان و اولین واکسن غیر غربی بود که از سازمان بهداشت جهانی مجوز اضطراری گرفت اما اسپوتنیک همچنان مجوز سازمان بهداشت جهانی را ندارد و این سازمان خواستار در اختیار گذاشتن جزئیات بیشتر از سازندگان این واکسن شده است.

کلام آخر

بر اساس بسیاری از اخبارهای ایران و جهان 90 درصد بیماران بستری شده و یا جان باختگان، افرادی بودند که واکسن نزده بودند. بهتر است قبل از اینکه جان عزیزی را مورد تهدید قرار دهید نسبت به دریافت واکسن و ایمن کردن بدنتان نسبت به این بیماری شوم اقدام کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *