علائم آبله مرغان در کودکان و بزرگسالان + عوارض آبله مرغان

آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان در کودکان یکی از بیماری های ویروسی خفیف اما به شدت واگیردار است که با ظهور دانه های قرمز و تاول مانند بر روی پوست کودک یا نوزاد نمایان می شود. عامل ایجاد آن، ویروسی از خانواده هرپس ها است که با نام های هرپس زوستر یا واریسلا زوستر شناخته می شود.

ویروس آبله مرغان در کودکان اغلب از راه دستگاه تنفسی و یا تماس مستقیم با ترشحات حاوی ویروس وارد بدن شده و فرد را مبتلا می سازد. معمولا هر فرد در طول زندگی تنها یک بار دچار عفونت با این ویروس می شود. بنابراین افرادی که در دوران کودکی یک بار به این بیماری مبتلا شده اند در برابر ویروس آن بسیار مقاوم تر هستند و احتمال ابتلای دوباره ایشان، نزدیک به صفر است.

chicken pox stages

علائم آبله مرغان در کودکان

قبل از دانستن نکات مهم در مورد پرستاری از کودکی که به آبله مرغان مبتلا شده لازم است با علائم آبله مرغان در کودکان آشنا شوید:

1 - تب و درد بدن

تب و درد بدن در آبله مرغان

اولین علائمی که کودک مبتلا به آبله مرغان گرفتار آن می شود تب و درد در بدن می باشد . سردرد نیز در برخی کودکان ایجاد می گردد.

2 - جوش

جوش آبله مرغانی

پس از آن ظهور جوش هایی در پوست سر و صورت  از دیگر علائم ابتلا به آبله مرغان است .

ایجاد این جوش ها در طی یک یا دوروز  می باشند و با خارش شدید همراهند .ممکن است ایجاد جوش ها بیش از دوروز نیز طول بکشد . کودک معمولا گله زیادی از خارش ایجاد شده می کند .

مراقبت از کودکان مبتلا شده به آبله مرغان کمی دشوارتر می باشد. چرا که تفهیم این موضوع برای کودکان کم سن تر کمی دشوار است و برای این کودکان  این دوران سخت تر طی خواهد شد.

جوش ها ابتدا در پوست سر و صورت و سپس در شکم و کل بدن پخش می شوند. در ابتدا رنگ آنها صورتی کمرنگ است سپس به صورت تاول هایی پر از آب تغییر شکل می دهند .

معمولا شدت ایجاد جوش ها در کودکان مختلف متفاوت است کودکی ممکن است تمام بدنش پر از جوش شود و در کودکی دیگر تنها چند جوش ظاهر گردد .

نکته قابل توجه در پرستاری از کودک مبتلا به آبله مرغان این است که ؛ آرامش کودک را در این مدت فراهم کنید. این جوش ها پس از طی 4 یا 5 روز خشک شده و پوسته پوسته می شوند . معمولا در بدن کودکان مبتلا نوعی آنتی بادی تولید می شود که به صورت مادام العمر مصونیت ایجاد می کند .

3 - بی اشتهایی

بی اشتهایی در آبله مرغان

بی اشتهایی از دیگر علائم ابتلای کودکان به این بیماری می باشد . معمولا اکثریت کودکان در روزهای اول اشتهایشان را از دست می دهند .

تفاوت آبله مرغان و سرخک

بیماری آبله مرغان و سرخک در کودکان شاید در یک نگاه علائمی کاملا مانند هم داشته باشند اما در جزئیات تفاوتی بین این دو بیماری وجود دارد که به شرح زیر است :

علائم آبله مرغان 

  • تب
  • سردرد
  • خستگی
  • لکه های قرمز ، اول در سینه،صورت و پشت
  • کاهش اشتها
  • لکه ها به تاول های خارش دار تبدیل می شوند.

علائم سرخک 

  • تب
  • لکه های قرمز، اول در پیشانی
  • چشم های ملتهب قرمز
  • آبریزش بینی
  • سرفه و گلودرد
  • لکه های تاول مانند در داخل دهان
تفاوت آبله مرغان و سرخک

خطرات آبله مرغان در کودکان

خطرات آبله مرغان در کودکان

در اکثر مواقع آبله مرغان در کودکان با شدت کم و خفیف بروز می کند . اگر کودک به بیماری خاصی مبتلا نباشد ،  دوره پرستاری از کودک مبتلا به آبله مرغان ، بدون نیاز به پزشک و بستری طی می شود . شدت بروز آن نیز در کودکان مختلف متفاوت می باشد . پرستار کودک در منزل می تواند از عهده ی این کار برآید.

اما زمانی که بزرگسالان به این بیماری مبتلا می گردند ، بیماری خود را با شدت بیشتری نشان می دهد ومعمولا کار به بستری در بیمارستان می کشد . بخصوص اگر این افراد به بیماری زمینه یا مشکلی در سیستم ایمنی بدنشان مبتلا باشند . 

همچنین افرادی که دچار بیماری سرطان هستند ،افرد مصرف کننده داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کند  وخانم های باردار  اگر به بیماری آبله مرغان مبتلا شوند مکن است جانشان به خطر بیفتد.

بیماری آبله مرغان در بزرگسالان

بیماری آبله مرغان در بزرگسالان

گاها ویروس مولد بیماری آبله مرغان در کودکان حتی پس از بهبودی کامل به صورت مخفی در بدن فرد باقی می ماند. در چنین افرادی امکان فعال شدن دوباره ویروس علی الخصوص در دوران سالمندی وجود دارد. البته این بار ممکن است به صورت بیماری زونا ظاهر شود. احتمال بروز این مشکل در سالمندان بالای ۶۰ سال بسیار بالاست. به همین دلیل تأکید می شود این افراد در برابر بیماری این بیماری واکسینه شوند. از آنجا که سالمندان مبتلا به زونا هم می توانند ویروس واریسلا زوستر را منتقل کنند، پرستار سالمند در منزل نیز باید واکسن دریافت کرده و پیشگیری های لازم را انجام دهد.

روش های انتقال آبله مرغان

راه های انتقال آبله مرغان در کودکان

روش های انتقال بیماری آبله مرغان متفاوت می باشد و کودک به روش های مختلف ممکن است آلوده شود. برای پرستاری از کودک لازم است که با این روش ها آشنا شوید.

- انتقال از یک کودک مبتلا به آبله مرغان در روزهای بی علامت

کودکی که به آبله مرغان مبتلا می شود . معمولا تا دوروز هیچ علامتی در بدنش بروز نمی کند . ممکن است در این دوروز بیماری را به کودکان و یا بزرگسالان بسیاری انتقال دهد بدون اینکه کسی خبردار شود . طول انتقال این بیماری تا زمانی است که همه تاول های ایجاد شده پوسته پوسته شوند . شدت انتقال این بیماری خیلی بالاست .

- تماس کودک با فرد آلوده

زمانی که  کودکی با فرد آلوده به ویروس تماس داشته باشد . برای پرستاری از کودک مبتلا به آبله مرغان ، لازم است بدانید که ؛ این ویروس می تواند از راه تنفس وارد بدنش شود . و تا دویا سه هفته در بدن کودک مشغول رشد باشد .
این ویروس ساعات زیادی در هوا معلق بوده و زنده می ماند. اگر کودکی با فرد آلوده در محیطی بسته قرار بگیرد احتمال انتقال ویروس بسیار بالا می رود.

- قرار گرفتن کودک در محیط آلوده به ویروس

همچنین اگر در اتاقی که فرد آلوده بوده  کودک وارد شود ممکن است مبتلا گردد .
از راه های دیگر انتقال آبله مرغان می توان به تماس مستقیم با فرد آلوده به ویروس و یا لمس جوش ها و یا آب تاول های بدن فرد اشاره نمود .

- انتقال آبله مرغان به نوزاد از طریق مادر

نکته قابل توجه در پرستاری از کودک مبتلا به آبله مرغان این است که  اگر خانم بارداری مبتلا به آبله مرغان شود . امکان ابتلای  کودک درون شکم وی نیز  وجود دارد . و کودک با علائم آبله مرغان متولد می شود که برایش بسیار خطرناک می باشد .

نوزاد تازه متولد شده  نیز در معرض ابتلا به آبله مرغان از مادر یا اطرافیان می باشد .

لازم به ذکر است که بگوییم ، در خانواده ای که کودکی آبله مرغان گرفته  به غیر از افرادی که قبلا این بیماری را گرفته اند و افرادی که واکسن این بیماری را زده اند بقیه افراد در معرض ابتلا به آن قرار دارند .

ویروس آبله مرغان بر روی اشیاء از جمله  ملحفه، سطوح یا اسباب بازی ها نمی تواند زنده بماند.

مشکلات پرستاری از کودکان مبتلا به آبله مرغان (عوارض آبله مرغان)

مراقبت از کودک مبتلا به آبله مرغان

برای پرستاری از کودک بیمار لازم می دانیم شما را با مشکلات پیش آمده در این بیماری  آشنا کنیم :

- آسیب های چشمی | زخم ها و عیوب پوستی |صدمات مغزی در نوزادان

کودکانی که آبله مرغان می گیرند ممکن است مشکلات و عوارضی گریبان گیرشان بشود .مثلا نوزادانی که در شکم مادر خود آبله مرغان گرفته اند امکان دارد پس از تولد مشکلاتی مانند آسیب های چشمی ،زخم ها و عیوب پوستی، صدمات مغزی داشته باشند  ویا با دست ها و پاهای ناقص متولد گردند.

- خطرناک بودن بیماری برای افراد بزرگسال و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف

این بیماری برای همه افراد مخصوصا افراد بزرگسال و افرادی که به هر نحوی سیستم ایمنی شان ضعیف است . توجه کنید که این بیماری برای  نوزادان تازه متولد شده بسیار خطرناک بوده و جانشان را ممکن است به خطر بیاندازد .

- عفونت ریه و التهاب مغز

در سایر کودکان نیز آسیب های مانند عفونت ریه و التهاب مغز از اثرات آبله مرغان می باشد . زمانی که کودکتان آبله مرغان گرفته باشند ، باید مراقبت زیادی از وی داشته باشید و مرتبا علائم او را چک کنید. تا مشکلی برایش پیش نیاید .

- بیماری فاسئیت نکروزان

در برخی از افراد نیز به علت اینکه تاول ها عفونی می شوند جایشان پس از بهبودی  نیز تا آخر عمر باقی می ماند . در برخورد با بیمار مبتلا شده به آبله مرغان به این عفونت توجه ویژه ای داشته باشید. این عفونت ایجاد شده در برخی افراد به حدی جدی می شود که سبب بروز بیماری به نام  فاسئیت نکروزان می شود.

آیا احتمال ابتلای مجدد به آبله مرغان ممکن است؟

فردی که یکبار آبله مرغان گرفته باشد مصونیت دائمی برایش ایجاد می شود اما در برخی از موارد بخصوص زمانی که فرد در سن بسیار پایین به آبله مرغان مبتلا شده باشد،احتمال ابتلای مجدد وجود دارد .البته د بسیار نادر است .

درمان خانگی آبله مرغان کودک

احتمال ابتلا به آبله مرغان در سن بالا

- استامینوفن برای کنترل تب

استامینوفن کنترل تب برای کودکان

در پرستاری از کودک مبتلا به آبله مرغان توجه کنید که ؛ برای کودکانی که تب دارند ،  بهترین دارو برای پایین آوردن تب وی استامینوفن می باشد . ؛ هرگز به کودک تب دار برای کنترل تبش  آسپرین ندهید زیرا خطر ابتلا به سندرم ری را زیاد می کند . سسندرم ری سبب آسیب به کبد و مغز کودک می شود .

- پماد برای آبله مرغان کودکان

پماد ضد خارش برای آبله مرغان

به وسیله روش های مختلف از جمله استفاده از پماد می توان از خارش تاول ها توسط فرزندتان جلوگیری کرد. والدین برای کاهش خارش تاول ها می توانند با دستور پزشک از پماد های ضدخارش از جمله کالامین استفاده کنند.

- داروهای ضدویروسی

داروی ضد ویروسی

در پرستاری از کودک مبتلا به آبله مرغان توجه کنید که ، جهت درمان نوزادان مبتلا به آبله مرغان و افراد  بزرگسالی که در معرض خطر جدی هستند ممکن است پزشک داروهای ضدویروسی برایشان تجویز نماید .

- مصرف غذاهای آبکی و نرم

مصرف غذای آبکی برای درمان آبله مرغان کودک

اما در مورد جوش های موجود در مکان هایی که دیده نمی شوند مانند ناحیه تناسلی و گلو باید مراقبت زیادی داشته باشید .ناحیه تناسلی کودک را همواره تمیز و خشک نگه دارید.

لازم به ذکر است که بگوییم بهترین درمان برای بیماری های ویروسی مصرف غذاهای آبکی و نرم است. این غذاها  می تواند به درمان سریع کودک کمک کنند. ودر طول دوره نقاهت به کودک غذاهای آبکی و نرم بدهید .

کودکی که آبله مرغان گرفته در چه شرایطی نیاز به پزشک دارد ؟

  • بیماری آبله مرغان  در اکثر کودکان خفیف بروز می کند و با رعایت اصول مراقبتی می توان در منزل این بیماری را کنترل کرد و درمان نمود .اما در برخی مواقع نیز امکان دارد عوارض این بیماری بیشتر بوده و حال کودک رو به وخامت برود که در چنین شرایطی حتما باید به پزشک مراجعه نمود .
  • شرایطی که در آن تب کودک پس از قطع شدن یک یا دوروز دیگر دوباره شروع شود نیاز به دخالت پزشکی دارد .و باید سریعا معاینه شود.
  • در نگهداری از کودک مبتلا به آبله مرغان توجه کنید ؛مواقعی که کودک دارای تب بالا می باشد. جوش های زیادی در ناحیه دهان است و از خوردن و آشامیدن پرهیز می کند .همچنین تمایلی به بازی و تحرک ندارد .
  • اگر تاول ها خیلی بزرگ ،متورم و قرمز رنگ شوند  ممکن است فرد به عفونت باکتریایی مبتلا شده باشد و باید داروهای آنتی بیوتیک مصرف نماید 

تا چه مدت کودک باید از رفتن به مدرسه و مهد بپرهیزد ؟

به علت احتمال بالای واگیردار بدون آبله مرغان  کودکی که به این بیماری مبتلا می شود حداقل 5 روز از بروز جوش ها باید به مدرسه و مهد نرود . نرفتن کودک به مدرسه برای بهبود سلامتی کودک مبتلا به آبله مرغان ضرورت دارد.

قوانین مدرارس و مهد ها نیز بدین گونه است که از ورود کودک به مدرسه در طول این دوران جلوگیری می شود . در طول دوره نقاهت بهتر است کودک در خانه بماند و استراحت کند و از تماس با سایر افراد و کودکان بپرهیزد

.  واگیری آبله مرغان از دوروز قبل از بروز جوش ها آغاز می شود  .در این زمان به علت نبود علایم ممکن است کودک در مهد یا مدرسه کودکان زیاد دیگری را مبتلا نماید.

راه های پیشگیری از آبله مرغان در کودکان

راه های پیشگیری از آبله مرغان

ساده ترین راه پیشگیری از بیماری آبله مرغان در کودکان، فاصله گرفتن از فرد مبتلا می باشد. چرا که ویروس عامل آن تنها می تواند از طریق تنفس یا برخورد با ترشحات بدن وی منتقل گردد. اما بهترین و مطمئن ترین روش، واکسیناسیون است. واکسن می تواند ایمنی نود درصدی در برابر ابتلا به این بیماری را در بدن فرد ایجاد نماید.

در برخی از کشورها واکسیناسیون به صورت عمومی انجام می شود. در کشور ما نیز واکسن این بیماری به صورت ترکیبی و همراه با واکسن بیماری هایی همچون سرخک و سرخجه و در دو دوز تزریق می شود. دوز اول در سن دوازده ماهگی و دوز دوم در سنین چهار تا شش سالگی تزریق می گردد. علاوه بر کودکان، سالمندان و افراد پرخطر می بایست برای در امان ماندن، دو دوز واکسن با فاصله سه ماه از هم دریافت نمایند.

نحوه مراقبت از بیمار آبله مرغانی

مراقبت از بیمار آبله مرغانی با داروی ضد التهاب

بیماری آبله مرغان در کودکان نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد. اگر کودک شما یا یکی از اعضای خانواده تان بیمار شده است مدام شرایط او را تحت نظر گرفته و اعمال لازم جهت بهبود هر چه سریعتر وی را انجام دهید. اگر از خدمات پرستاری در منزل بهره می گیرید اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت.

پرستار موظف است بر رژیم غذایی سالم و مقوی، مصرف به موقع داروها و تعویض لباس ها و ملحفه های بیمار نظارت داشته و در صورت بروز هر گونه مشکلی سریعا با پزشک مشورت کند. در این بین پرستار کودک نیز نقش مهمی را در بهبودی و بهتر شدن وضعیت جسمانی فرد ایفا می کند و از همین رو حضور وی برای مراقبت از کودک حائز اهمیت است.

چگونه بفهمیم که ابله مرغان گرفته ایم؟
  • خارش سطحی
  • سردرد
  • حالت تهوع 
  • احساس خستگی
  • معده درد یک تا دو روزه یا ناخوشی کلی 
  • جوش روی پوست در تمای نقاط بدن
مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان؟

میانگین مدت زمان بهبودی آبله مرغان در کودکان تقریباً 7 تا 10 روز است.

آبله مرغان در کودکان تا چند روز واگیر دارد؟

آبله مرغان در کودکان از 1 تا 2 روز قبل از ظاهر شدن مسری است تا زمانی که تمام تاول ها پوسته ایجاد کنند که معمولاً حدود 5 تا 7 روز طول می کشد.

برای آبله مرغان چی بخوریم؟

از یک رژیم غذایی متعادل متشکل از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و مایعات استفاده کنید تا از روند بهبودی حمایت کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

4.3/5 - (26 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

6 پاسخ
  1. یکتا
    یکتا گفته:

    من خودم آبله دارم، انگار میخ در کمر هست.

    بزرگتر ها یی که تا به الان آبله نگرفته ای به دیگران که آبله دارن نخندین لطفا، چون دعا ی بقیه شما هم گرفتار میکنه????????

    پاسخ

تعقیب

  1. میثم گفت:

    ممنون از مقاله خویتون

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *