پرستار بیمار عصبی ، پرستاری و مراقبت از بیماری که مشکل عصبی دارد

پرستار بیمار عصبی ، پرستاری و مراقبت از بیماری که مشکل عصبی دارد: 

پرستاری و مراقبت از بیماری که به مشکل عصبی دچار است، مهارت خاصی را می طلبد که با استفاده از این مهارت ها بتوان بیمار را به آرامش روحی و روانی رساند و به او کمک نمود تا احساساتش را بتواند کنترل نماید. 

بزرگترین اشتباهی که یک پرستار بیمار می تواند در مواجهه با مریض عصبی داشته باشد تهدید و پرخاش به بیمار می باشد. زمانی که بیمار عصبی کنترل خود را از دست داده و شروع به ایجاد خشونت کرده است پرخاش می کند، گریه می کند و وسایل دم دست را به سوی پرستار یا دیگران پرتاب می کند، پرستار بیمار چه باید بکند؟

بهترین کاری که پرستار بیمار عصبی در این زمان می تواند انجام دهد این است که آرامش خود را حفظ نماید و سعی کند کارهایی را انجام دهد علاوه بر عدم تحریک بیشتر بیمار، وی را به سوی آرامش پیش ببرد. این نوع بیماران معمولا برای تزریق مسکن بیشتر و آرام کردن دردشان ،این رفتارهارا از خود بروز می دهند و تنش ایجاد می نمایند. پرستار بیمار باید هوشیار باشد و بهترین عکس العمل ممکن را انجام دهد.

نگهداری و مراقبت از بیمار عصبی

پرستار بیمار عصبی در منزل

در ادامه چند تکنیک ساده که به شما پرستار بیمار کمک می نماید تا در مواجهه با بیمار عصبی بهترین واکنش را نشان دهید، ذکر می کنیم:

یافتن علل ایجاد حالات عصبی

پرستار بیمار، باید علل ایجاد حالات عصبی بیمار را پیدا کند. پرستار می تواند در ابتدا با بررسی وضعیت بیمار و شرایط و محیط زندگی اش و سایر عوامل علل ایجاد این حالات را بیابد. با یافتن این علل می توان قدم بزرگی را در بهبود حال بیمار و معالجه وی برداشت.

مدیریت اوضاع

گاهی ممکن است بیمار به دلایلی ترسیده باشد و واکنش های ناشی از ترس از خود بروز دهد ،در این مواقع پرستار بیمار باید کاملا اوضاع را مدیریت نماید و واکنشی خوب و متفاوت داشته باشد.

آرام کردن بیمار

ممکن است بیمار در برابر معطل ماندن عصبانی شود. پرستار بیمار عصبی باید بتواند او را آرام کند. علت عصبایت بیمار می تواند ناشی از یک ترس بزرگ باشد که الان بروز می کند. در این مواقع بهترین کار این است که پرستار با وی در مورد مشکل به وجود آمده و دلیل ترس اضطراب صحبت کند و سعی نماید وی را آرام کند.

ارائه راه حل های مطمئن برای کنترل ترس و اضطراب بیمار

از دیگر تکنیک هایی که در این مواقع جهت آرام کردن بیمار کاربرد دارد ارائه را ه حل های مطمئن به بیمار برای رهایی از ترس و مشکلات می باشد. پرستار باید با لحنی آرام و محترمانه به بیمار بفهماند که حق دارد در برابر این مشکل عصبی و بد اخلاق باشد و به وی اطمینان خاطر دهد که کمکش می کند تا مشکلات حل شود.

برخورد پرستار بیمار عصبی با بیماران بد اخلاق چگونه باید باشد؟

پرستار بیمار عصبی در منزل

بیماران بداخلاقی که از مشکلات عصبی رنج می برند اغلب با داد کشیدن، متشنج کردن اوضاع، مشاجره و بیان کلمات بد با پرستار و اعضای خانواده سعی در ایجاد فضای ناآرام دارند. این افراد معمولا حرف ها و خواسته هایشان را با داد و بیداد بیان می کنند. پرستار بیمار باید با داشتن خصوصیات زیر بتواند اوضاع را کنترل کند:

خونسرد بودن

پرستار بیمار در این مواقع باید خونسرد باشد و با کلماتی آرامشبخش فضا را آرام تر کند. پرستار بیمار باید صبور باشد و بهانه به دست بیمار ندهد.

صبور بودن

زمانی که بیمار عصبی است و پرخاش می کند پرستار بیمار نباید از عبارات دستوری و یا کلماتی که سبب ایجاد تشنج بیشتر می شود استفاده نماید. یک پرستار  با تجربه و خوب در این مواقع سعی می کند اوضاع را آرام کند و با استفاده از کلماتی آرامشبخش و لحن مثبت بیمار را آرام تر کند سپس علت عصبی شدنش را جویا می شود. در صورتی که پرستار بیمار نیز شروع به داد کشیدن و جر و بحث با بیمار کند اوضاع بدتر می شود.

لحن مثبت و آرام

بیان جملات مثبتی مانند: “موضوع اینطور که شما فکر می کنید نیست. اجازه بدهید توضیح بدهم” برای آرام کردن بیمار عصبی بسیار کاربردی می باشد. پرستار بیمار در مواجهه با بیماری که در حالت عصبی است می تواند با لحن مثبت و آرام حرف بزند و حق را به بیمار بدهد تا اوضاع آرام تر شود.

پرستار بیمار عصبی کار سختی پیش رو دارد. پرستار با بیماری که حالت غیر عادی دارد طالب خشونت می باشد نباید در زمان برخورد با این افراد اوضاع را متشنج تر کنید. پرستار بیمار باید در برابر این افراد بیشتر از حرف زدن از زبان بدنش کمک بگیرد و با طرز رفتار و حرکات صورتش به بیمار آرامش خاطر داده و به او بفهماند که دشمن وی نیست. گاهی از اوقات پیش می آید که با زبان بدن بهتر می توان منظور را رساند و شخص را تفهیم کرد.

تاثیر برقراری ارتباط چشمی با بیمار عصبی

استخدام پرستار بیمار عصبی

یکی دیگر از تکنیک های ارام کردن و تاثیر گذاری بر روی بیماران عصبی برقراری ارتباط چشمی با بیمار می باشد. پرستار بیمار عصبی، در برخی مواقع می تواند با برقراری ارتباط چشمی با بیمار حس اعتماد را به وی بدهد و اوضاع را آرام تر کند. البته این تکنیک همیشه جواب نمی دهد و ممکن تاثیر عکسی بر روی بیمار بگذارد. در زمان خیره شدن به چشم بیمار نیز باید از پوزخند زدن، تغییر حالت لب ها و تکان دادن ابروها بپرهیزد؛ زیرا ممکن است موجب ایجاد برداشت نادرست در بیمار شود.

طرز قرار گیری دست های بیمار نیز باید به گونه ای باشد که بیمار عصبی را به تشنج بیشتر تشویق نکند. بهتر است در هنگام صحبت با بیمار عصبی پرستار دست هایش را کنار بدنش بیاندازد.

مورد دیگری که پرستار بیمار عصبی، در مورد نحوه برخورد با بیمار داشته باشد. این است که زیاد به بیمار نزدیک نشود. زیرا ممکن است که بیمار نزدیکی بیش از حد را نشانه ای از تعرض به حریم شخصی خود بداند که سبب نا آرام شدن وی و عصبانیت وی گردد.

این هنر پرستار بیمار می باشد که بتواند بیمار عصبی و بداخلاق را کنترل کرده و اوضاع روحی و روانی وی را آرام کند. پرستار بیمار باید آموزش ها و مهارت های لازم را برای مراقبت و پرستاری از اینگونه بیماران ببینند.

سخن پایانی

های لازم برای پرستار بیمار حرفه ای

اگر شما قصد دارید، شغل پرستاری را انتخاب کنید، باید در نظر داشته باشید که شغل پرستار بیمار به شغلی پر استرس و حساس می باشد. پرستار بیمار وظیفه مراقبت از انواع بیماران را برعهده دارد. برخی از بیماران دچار وضعیت جسمی بدی هستند برخی دیگر از بیماران حالات عصبی بدی دارند و ممکن است صدمه ای را به پرستار بیمار وارد سازند. علاوه بر این موارد پرستار بیمار وظایف دیگری از جمله انجام برخی امور اداری و یا انجام کارهای خانه را برعهده خواهد داشت. اگر با وجود همه این موارد باز علاقه به ورود به حرفه پرستار بیمار را دارید با صبور بودن در انجام کار می توانید به موفقیت برسید.

اگر به دنبال استخدام پرستار بیمار خوب هستید، می توانید به مرکز آسایش مراقبتی ایده آل مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *