علائم فشار خون بالا و پایین ( جدول فشار خون ) + رده سنی فشار خون

فشار خون چیست ؟

بسیاری از افراد با شنیدن اصطلاح «فشار خون» به یاد بیماری فشار خون بالا می افتند. اما در واقع مقصود، همان نیرو، قدرت و یا فشاری است که از سوی خونی که در رگ ها جریان دارد به دیواره رگ وارد می شود. این فشار در حقیقت یکی از علائم مهم حیات به شمار می رود و بدون وجود آن، گردش خون در بدن ما امکان پذیر نیست. میزان آن در نواحی مختلف بدن متفاوت است.

 به طور مثال در نواحی نزدیک به قلب بیشتر است و با دور شدن از قلب به تدیج کاهش می یابد. همچنین مقدار آن در شاهرگ ها بیش از رگ ها است. اما به طور کلی یک گستره خاصی را در بر می گیرد. فشار خون با استفاده از انواع فشارسنج ها مورد اندازه گیری قرار گرفته و با واحد میلی متر جیوه (mm Hg) بیان می گردد.

جدول فشار خون

در جدول زیر بر اساس سن نشان داده شده چه فشاری بالا ، طبیعی و یا پایین است.

توجه داشته باشید در جدول زیر ، فشار پایین درواقع حداقل فشار خون و فشار بالا حداکثر فشار خون استاندارد در رنج سنی مشخص شده است.

سن فشار پایین فشار نرمال فشار بالا
1 تا 12 ماه
7 روی 5
9 روی 6
10 روی 7.5
1 تا 5 سال
8 روی 5.5
9.5 روی 6.5
11 روی 7.9
6 تا 13 سال
9 روی 6
10.5 روی 7
11.5 روی 8
14 تا 19 سال
10.5 روی 7.3
11.7 روی 7.7
12 روی 8
20 تا 24 سال
10.8 روی 7.5
12 روی 8
13.2 روی 8.3
25 تا 29 سال
10.9 روی 7.6
12 روی 8
133 روی 8.4
30 تا 39 سال
11 روی 7.5
12.2 روی 8.2
13.5 روی 8.5
40 تا 49 سال
11.2 روی 7.9
12.5 روی 8.3
13.9 روی 8.8
50 تا 60 سال
11.5 روی 8
13 روی 8.5
14.4 روی 90
60 تا 64 سال
12 روی 8
13.4 روی 8.7
14.7 روی 9

درمان فشار خون بالا

روش های درمان فشار خون بالا به همراه تمام توضیحات
مطالعه کنید

درمان فشار خون پایین

روش های درمان فشار خون یایین به همراه تمام توضیحات
مطالعه کنید

در صورتی که در خانواده خود فردی سالمند با بیماری فشار خون دارید و به علت مشغله های خود توانایی نگهداری از آن را ندارید، بهتر است از پرستار سالمند کمک بگیرید تا سلامت سالمند شما در کنترل باشد، بیماری فشار خون اگر کنترل نشود زمینه ی اتقاقات خطرناک خواهد شد.

فشار خون نرمال

همانطور که گفتیم، میزان فشار خون در تمام قسمت های بدن یکسان نیست. از این رو، همیشه در هنگام اندازه گیری فشار خونتان، دو عدد را به شما گزارش می کنند. عدد اول بیشترین میزان فشار خون یا همان فشار سیستولیک و عدد دوم، کمترین میزان، یعنی فشار خون دیاستولیک می باشد. فشار خون نرمال در سنین مختلف با هم متفاوت است. 

این تعرفه، در نوزادان و کودکان اعداد کوچکتری را در بر می گیرد. علاوه بر سن، شرایط جسمی و محیطی نیز می توانند در تعیین این فشار مؤثر باشند. از این رو، فشار خون نرمال را به صورت بازه ای از اعداد برای شما بیان می کنیم. به طور کلی برای یک فرد سالم و در حال استراحت:

  • فشار خون سیستولیک در بازه ۹۰ تا ۱۲۰ میلی متر جیوه قرار دارد.
  • فشار خون دیاستولیک در بازه ۶۰ تا ۸۰ میلی متر جیوه قرار دارد.

حال به راحتی می توان با استفاده از این اعداد و بازه ها، به میزان افت فشار خون و یا افزایش فشار خون پی برد.

 

فشار خون بالا و فشار خون پایین؛ کدام خطرناک تر است؟

فشار خون بالا یا پایین

با توجه به اینکه بیماری پرفشاری خون، یک بیماری شایع در جامعه کنونی است، به طور حتم به راحتی پاسخ سؤال بالا را با خود زمزمه کردید. بله همانطور که می دانید، فشار خون بالا خطرناک تر از فشار خون پایین است. در واقع هر دو حالت غیر عادی بوده و لازم است به سرعت در صدد برطرف کردن مشکل برآیید.

 اما رفع حالت افت فشار خون از طریق به کار گیری روش های مختلف خانگی، تزریق سرم و یا داروهای تقویتی آسان تر از برطرف کردن پرفشاری خون است. از سوی دیگر، فشار خون بالا یک بیماری خطرناک است که می تواند تا مدت ها بدون علامت باشد. حتما شنیده اید که این عارضه را قاتل خاموش نیز می نامند.

دلایل فشار خون بالا

مصرف-دخانیات-و-تاثیر-آن-بر-روی-فشار-خون

بیماری فشار خون بالا به دو صورت اولیه و ثانویه ظاهر می شود. چنانچه در اثر یک عامل اولیه دیگر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، کلیوی و… ایجاد شود، آن را فشار خون ثانویه گویند. اما اگر بروز فشار خون بدون هیچ گونه بیماری پیش زمینه ای دیگر در فرد پدید آید آن را فشار خون اولیه گویند.

 تنها حدود ۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون جزو دسته اول هستند و می توان با درمان یا کنترل بیماری زمینه ای، عوارض فشار خون بالا را کاهش داد. در حالی که ۹۵ درصد دیگر، مبتلا به فشار خون اولیه بوده و شناسایی علت بروز بیماری غیر ممکن است. کنترل عوارض فشار خون بالا در بیماران گروه دوم قرار بسیار سخت تر است.

هر چند که این بیماری علت مشخصی ندارد اما عوامل زیادی در افزایش درصد احتمال بروز آن مؤثرند. شناسایی برخی از آن عوامل می تواند در پیشگیری از آن نقش مهمی داشته باشد. برخی از عوامل مؤثر در بروز بیماری فشار خون بالا به شرح زیر می باشند:

1. افزایش سن

افزایش سن و ورود به دوران سالمندی یکی از عوامل ابتلا به بیماری پرفشاری خون می باشد. متأسفانه حدود ۲۵ درصد افراد بالای ۴۰ سال به این بیماری مبتلا هستند.

2. چاقی

هر چه وزن فرد بیشتر باشد فعالیت رگ ها و عروق جهت خون رسانی و تأمین اکسیژن بافت های مختلف بدن بیشتر بوده و فشار خون افزایش می یابد. از این رو چاقی و اضافه وزن نیز می تواند یک عامل تشدید کننده فشار خون بالا باشد.

3. تغذیه ناسالم

گنجاندن مواد غذایی ناسالم در رژیم غذایی در طولانی مدت موجب بروز پرفشاری خون می شود. اگر بیش از حد نمک و چربی مصرف می کنید و یا غذاهای حاوی پتاسیم را از برنامه غذایی خود حذف کرده اید بهتر است از همین لحظه به فکر اصلاح رژیم غذایی خود برآیید.

4. فعالیت بدنی کم

ورزش و فعالیت جسمانی موجب سلامت قلب و عروق شده و فشار خون نرمال را برای شما به ارمغان می آورد. در حالی که عدم فعالیت جسمانی علاوه بر آنکه موجب بروز چاقی (که خود یه عامل مؤثر در بروز این بیماری است) می شود، میزان تپش قلب را نیز بالا می برد که به نوبه خود می تواند تشدید کننده فشار خون بالا باشد.

5. مصرف دخانیات

مصرف دخانیات در دراز مدت می تواند آسیب جدی به رگ ها و قلب وارد کند. این امر نقش بسزایی در بروز فشار خون بالا دارد.

6. ژنتیک

فشار خون بالا از جمله بیماری هایی است که عامل ژنتیک و وراثت می تواند در آن دخیل باشد. به طوری که فردی که یکی از والدین او یا هر دوی ایشان مبتلا به این بیماره بوده اند دو برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری است.

علائم فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا

یک مسئله بسیار مهم و جدی در رابطه با بیماری فشار خون بالا، این است که در اغلب بیماران کاملا بدون علامت است. و تنها زمانی خود را نشان می دهد که به شدیدترین حالت ممکن رسیده و احتمال بروز مشکلات و آسیب های بسیار جدی در بیمار وجود دارد.

 از این رو افراد مبتلا باید این موضوع را جدی گرفته و همواره به صورت منظم فشار خون خود را اندازه گیری و چک کنند. اما گاها برخی از حالات ظاهری و ناراحتی هایی می توانند خبر از پرفشاری خون بدهند که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد شدید و سرگیجه
  • گر گرفتگی
  • اختلال در خواب
  • اضطراب و استرس
  • تعریق شدید
  • حالت تهوع
  • تپش قلب نا منظم
  • تنگی نفس
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه

پرستاری از سالمند مبتلا به بیماری فشار خون بالا

از سالمند مبتلا به فشار خون

افزایش سن و ورود به سنین پیری می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون بالا باشد. از این رو اگر پدر، مادر، پدربزرگ و یا مادربزرگ سالمند در کنار شما زندگی می کند باید اهمیت بیشتری به سلامتی ایشان بدهید. در وهله اول به اصلاح سبک زندگی خود و خانواده بپردازید. غذاهای سالم، کم چرب، کم نمک و با کربوهیدرات کمتر را در رژیم غذایی سالمندان بگنجانید.

میوه ها، سبزیجات و لبنیات را به اندازه کافی مصرف نمایند. 

به هیچ وجه اجازه مصرف سیگار و دخانیات را به ایشان ندهید و عادات رفتاری سالم را جایگزین آن نمایید. تا حدی که می توانند تحرک داشته باشند و در صورت امکان هر روز ورزش کنند. جهت اطمینان از سلامتی آنها چکاپ های لازم برای کنترل چربی خون، قند خون، بیماری های قلبی و عروقی و… را در فواصل زمانی مشخص انجام دهید. و از همه مهمتر یک محیط زندگی پر از آرامش و بدون استرس داشته باشید.

خانواده هایی که سالمند در منزل دارند بهتر است یک فشارسنج تهیه کرده و هر از چند گاهی فشار خون ایشان را بررسی کنند. اگر علائم فشار خون بالا را در سالمند خود مشاهده نمودید سریعا به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. پزشک متخصص دو تا سه جلسه و در ساعات مختلف از روز، مقدار فشار خون بیمار شما را اندازه گیری خواهد کرد.

 علاوه بر آن احتمالا درخواست انجام آزمایشاتی را نیز خواهد داشت. در نهایت داروهایی جهت کنترل فشار خون به بیمار تجویز می کند. سالمند مبتلا به پرفشاری خون بیش از سالمندان دیگر نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد. اگر نمی توانید به صورت تمام وقت از ایشان مراقبت کنید بهتر است از پرستار سالمند کمک بگیرید و تمامی توصیه های پزشک را نیز به وی منتقل نمایید.

4.4/5 - (48 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

69 پاسخ
  1. روشنک
    روشنک گفته:

    با عرض سلام و وقت بخیر ببخشید برادرم فشارخونشان 13.5 است دیروز 14.5 بود لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر

    پاسخ
    • مدیر موسسه
      مدیر موسسه گفته:

      با سلام
      با توجه به جدول درج شده در مطلب فشار خون بالای 13 بالا محسوب میشود. اما نرمال بودن یا بالا بودن فشار خون را باید با متوجه به سن فرد مشخص میشود.
      به طور کلی فشار خون بالای 12برای افراد زیر 20 سال بالا محسوب میشود.

      پاسخ
      • قهرمانی
        قهرمانی گفته:

        سلام من ورزشکارم وزنم طبیعیه و تغذیه سالم دارم و سبک زندگی حدودا سالمی دارم
        ولی فشار خون و درد در پاها و گرگرفتگی و گاهی تنگی نفس دارم ینی فشار خونم بالاس؟؟

        پاسخ
        • مدیر موسسه
          مدیر موسسه گفته:

          با سلام ، بسیاری از بیماری ها علائمی مشابه به هم دارند و نمی توان بدون معاینه پزشک تشخیص داد که فرد دچار چه بیماری است . برخی از بیماری ها نیز ژنتیکی هستند . بهتر است برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی پرهیز کنید.

          پاسخ
          • Rosha
            Rosha گفته:

            سلام ۱۹ سالمه چند روزه گر گرفتگی و سنگینی سر دارم بعضی موقع ها تپش قلب میگیرم یا حس میکنم بینیم سنگین شده چند بار پزشک عمومی رفتم ولی چیز خاصی دستگیرم نشد حدود چند روز داروی سرترالین و کلردیازپوکساید با دوز پایین مصرف کردم الان دو روزه قطع کردم ولی همونطوریم میتونه از عوارض اونا باشه؟

          • مدیر موسسه
            مدیر موسسه گفته:

            با سلام ، مصرف خود سرانه دارو را متوقف کنید و به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید

      • محمد
        محمد گفته:

        سلام فشار خون من 6بود که بیهوش شدم باید چیکار کنم دیگه اونجوری نشم من 23سالمه روزه بودم و بعدش سه تا سوزن داشتم بعد افطار زدم بدنم اولش عرق کرد حالت تهو داشتم سرم گیج میرفت یکم که راه رفتم دیدم دارم بدتر میشم به خواهرم گفتم برو برام یه آبمیوه بگیر رفتم تویه ماشین نشستم که خواهرم بیاد بعدش بیهوش شدم خواهر می‌گفت نزدیک چهار دقیقه بیهوش بودی بعدش که بیدار شدم دوباره قلبم تا منظم میزد زمین آسمون دو سرم می‌چرخید نمیتونستم
        حرف بزنم خیلی بده اینجوری بشه آدم

        پاسخ
  2. بهزاد
    بهزاد گفته:

    سلام خسته نباشید من جوانی ۳۵ ساله وزن ۹۰ کیلو تمرینات بدنسازی هم دارم بیشتر اوقات فشارم عدد بالا زیر ۱۱ و عدد پایین زیر ۸ میباشد ولی با این اوصاف بعضی مواقع با تشدید فعالیت یا ناراحتی فشار خون به ۱۲ روی ۸ میرسد البته بنده پرولاپس دریچه ی میترال مادر زاد دارم که البته سالها قبل با تشخیص پزشک قرص لوزارتان ۲۵ نصف در ۲۴ ساعت و متورال ۵۰ نصف در روز مصرف دارم ممنون میشم پاسخگو باشید

    پاسخ
  3. علی
    علی گفته:

    سلام من ۱۶ سالمه گاهی گوشم میگیره تپش قلب میگیرم و احساس غش و خواب آلودگی میگیرم میخواستم بدونم فشارم بالاس یا پایین حالت تهوع ندارم

    پاسخ
    • مدیر موسسه
      مدیر موسسه گفته:

      با سلام ، علائم شما نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص قلب دارد . حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید

      پاسخ
  4. آرزو
    آرزو گفته:

    باسلام و اخترام .خانمی ۴۵ ساله هستم با وحوداینکه اضافه وزن دارم ولی فشارم ۱۱.۳روی ۶.۹ ولی تمام علائم فشارخون بالا رو دارم .تپش قلب.سرگیجه‌.گرگرفتگی .تنگی نفس و تعریق .
    بنظرتون طبیعیه یا به پزشک مراجعه کنم.

    پاسخ
  5. احمدرضا
    احمدرضا گفته:

    سلام خسته نباشید پدریزرگ من حدو65 سالشونه و چشمش رو یه ماه پیش عمل کرد آب مرواریدش رو بعد از عمل کلا حالش خوب نبود. فشارش بالا و پایین میره این روزا و میگه حال ندارم و اینا مشکل چی میتونه باشه راهنمایی کنید ممنون.

    پاسخ
    • مدیر موسسه
      مدیر موسسه گفته:

      با سلام و سپاس ،در موردی که اشاره کردید عمل آب مروارید نمی تواند عامل این مشکل باشد ، پدر بزرگ گرامی شما در سن حساسی است ک معمولا در این رنج سنی تغییرات فشار خون بسیار شایع است . باید حتما تحت نظر پزشک قرار گیرد.

      پاسخ
  6. عاطفه
    عاطفه گفته:

    سلام ، من ۱۸ سالمه و گاهی اوقات برای چند دقیقه وقتی به اطرافم نگاه میکنم تمام اجسام می لرزند(تکون می‌خورند و ثابت نیستن) و همچنین کمی دچار تهوع میشن، ممنون میشم کمکم کنین

    پاسخ
    • مدیر موسسه
      مدیر موسسه گفته:

      با سلام ، مشکل شما نیاز به معایه توسط پزشک دارد ، نمی توان بدون معاینه مشکل شما را تشخیص داد.

      پاسخ
  7. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام من ۱۹ سالمه و گاهی فشار خونم ۸ رو ۳.۸ قرار میگیره و حالت تهوع و سرگیجه ندارم فقط بعضی وقتها بی حالم و تنگی نفس یا تپش قلب ندارم آیا فشار خونم طبیعیه؟ گاهی چند ثانیه در ناحیه سینه ام کمی درداحساس میکنم و لاغر اندامم

    پاسخ
    • مدیر موسسه
      مدیر موسسه گفته:

      با سلام ، مشکل شما در حالت ساده می تواند یک تپش قلب ساده باشد و در حالتی دیگر میتواند زمینه ساز یک مشکل جدی برای شما باید ، باید توسط پزشک متخصص قلب معاینه شوید تا با آزامایشات از وضعیت دقیق خود مطلع شوید.

      پاسخ
  8. علی
    علی گفته:

    باسلام سن من بالای ۴۰ ساله و به پزشک مراجعه کردم فشارم خیلی بالا رفته بود درحد ۱۷ و ۱۸ و پایین نمیومد چند روز . دکتر قرص داد و فشارم خوب شد و مدام قرص میخوردم چند ماهه تا اینکه چند روزه قرص نمیخورم ولی فشارم نرماله . بنظرتون قرصها رو قطع میتونم بکنم به شرط چک کردن هر روز ؟

    پاسخ
  9. علی
    علی گفته:

    باسلام سن من بالای ۴۰ و به پزشک مراجعه کردم فشارم خیلی بالا رفته بود درحد ۱۷ و ۱۸ و پایین نمیومد چند روز . دکتر قرص داد و فشارم خوب شد و مدام قرص میخوردم چند ماهه تا اینکه چند روزه قرص نمیخورم ولی فشارم نرماله . بنظرتون قرصها رو قطع میتونم بکنم به شرط چک کردن هر روز ؟ ضمنا فشار پایینم فقط گاهی میره ۹ ایا خطر داره؟

    پاسخ
  10. آیدا
    آیدا گفته:

    سلام ۱۹ سالمه موقع هایی که مریض میشم ضربان قلبم خیلی میره بالا تا ۱۲۰ و فشارمم ۸ روی ۵ یا ۹ روی ۵ با فشارسنج توی خونه میگیرم البته بعضی موقع ها عدد بالایی میپره پایینی میمونه با یه E فشارسنجمون مشکل داره یا واقعا همین عدده و باید به پزشک مراجعه کنم

    پاسخ
  11. شبنم
    شبنم گفته:

    سلام وقت تون بخیر
    من ۳۰ سالمه و فشارم ۱۱.۳ روی ۶.۵ هستش
    بیماری خاصی هم ندارم
    میخواستم بدونم طبیعی هست یا نه
    ممنون

    پاسخ
  12. سیدجعفریزدیانی
    سیدجعفریزدیانی گفته:

    سلام 41 سالمه فشارم معمولا بالاست، ولی الان 14 به روی 5 هست، میشه راهنمای کنید عدد 5 یعنی چه؟

    پاسخ
    • مدیر موسسه
      مدیر موسسه گفته:

      با سلام ، اعداد فشار سنج بازه ی حداقل و حداکثر را نشان می دهند. فشار خون شما بسیار بالاست ، حتما تحت نظر پزشک باشید

      پاسخ
  13. محمد
    محمد گفته:

    با سلام..
    محمد 36 ساله…فشارم 13 روی 8 یا 9 با ضربان قلب 108 یا 111 فشارسنج هست و وقتی فشارسنج روی بازوی بنده باد میشه و فشار وارد میکنه بازوی بنده و ضربان بازوی من باعث بالا رفتن فشار میشه اما در حالت عادی ضربانمو با دست میگیرم در دقیقه 80 هست….
    یه توضیح بدید ممنون

    پاسخ
  14. مهسا كريمي
    مهسا كريمي گفته:

    سلام وقت بخير
    ٢٩ سالمه و فشار خون پايين دارم ، هرزگاهي فشارم ٦ روي ٤ هستش كه گاهي وقتا باعث ميشه كه از هوش برم
    ميخواستم ببينم درماني داره؟ و يا اينكه خطرش تا چه حد نگران كنندس؟

    پاسخ
    • مدیر موسسه
      مدیر موسسه گفته:

      با سلام
      بعضی از افراد به طور ژنتیکی فشار پایین هستند و اکثر مواقع در دوره های خاصی بشدت دچار افت فشار می شوند . شما باید به پزشک مراجعه کنید و پس از انجام آزمایشات روند درمان خود را آغاز کنید تا شرایط بهتری در فشار خون خود ایجاد کنید. خطر این بیماری بالاست و باید آن را جدی بگیرید

      پاسخ
  15. بهاره پناهی
    بهاره پناهی گفته:

    سلام من خانم ۴۳ ساله هستم تقریبا پنج سال است که بیماری فشارخون دارم یهو ضربان قلبم بالامیره بشدت عرق می کنم ونفسم می گیره ماهیچه های قلبم هم ضعیف شده اند الان فشارم ۱۳۲ روی ۹۳ بود نمی دونم چقدر بالاست ایا این خطرناکه؟؟؟؟؟

    پاسخ
  16. ن. ف
    ن. ف گفته:

    سلام. وقت بخیر، مادر من ۶۰ سالشونه و امروز فشارشون ۸ روی ۸ شده و از حال رفتن. کلا فشار خون دارن و دارو مصرف میکنن منتها بخاطر سرماخوردگی تداخل دارویی داشتن و دوز خواب آورشون زیاد شده. الان نرمال شده. سوالم اینه باید پیگیری بشه؟ و این فشار پایین محسوب میشه یا بالا چون فشار کوچیک و بزرگشون یکی شده بوده

    پاسخ
  17. Pari
    Pari گفته:

    سلام من ۳۳ سالمه فشارم ۱۰ روی ۹ سرگیجه تپش قلب و گیجی در ناحیه ی سر دارم حدود ب هفته س اسهالم از نوع متوسط میشه لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
  18. stagezadeh
    stagezadeh گفته:

    سلام خسته نباشید… شرمنده قبل اینکه کرونا بیاد من مریض شدم سابقه سینوزیت دارم…. یک ماه کامل فشارم 6روی 4بود…علت چه بوده
    مچچککرم میشم از پاسختون???

    پاسخ
  19. مریم
    مریم گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    مادر من 63سالشون است فشارشون با قرص زیرزبونی از18به14ونیم رسید ولی متاسفانه بعد سه روز فشارشون 146روی 83 ثابت مانده و سردردشون خوب نشده ایا فشار 146روی 83نرمال است؟

    پاسخ
  20. نازی
    نازی گفته:

    با سلام و وقت بخیر
    خانمی 45 ساله هستم و مدت چهل روز هست که مادرم فوت شده و توی ایام سوگواری مادرم فشارم ناگهانی 14 روی 7 بود و همون موقع به دکتر مراجعه کردم و آمپولی نوشتم و از وقتی که تزریقش کردم تا حالا خدارو شکر فشارم بالا نرفته و الان که فشارم رو چک میکنم 12 روی 7 و گاهی اوقات 12 روی 8 هست میخام بپرسم ایا فشارم نرمال هست؟ و اینو ذکر کنم که ژنتیکی از طرف خانواده مادری بیماری فشار خون هست و مادرم بخاطر فشار خون بالا فوت شدن.ممنونم

    پاسخ
    • مدیر موسسه
      مدیر موسسه گفته:

      با سلام ، اعدادی که ذکر کردید حالت نرمال را نشان می دهند ، اما با سابقه ژنتیکی که دارید باید با احتیاط بیشتری به فشار خون خود توجه کنید

      پاسخ
  21. محمد محمدی
    محمد محمدی گفته:

    سلام من ۴۷ سالمه مریضی قلبی دارم یک بار انژویو شدم الان چند روزه شبها میخوابم تنگ نفس میشم از خواب میپرم بعضی موقع عرق میکنم پشت سرم به شدت عرق میکنه تنگی نفس شدید دارم بیحال لی حوصله حالت تهوع دترم

    پاسخ
  22. Saghar
    Saghar گفته:

    سلام وقت بخیر
    من ۱۴ سالمه از اول هم تنگی نفس دارم، همم سردرد و سرگیجه و بی حالی و ..
    جدیدا دو روزه که سرما خوردم و فشارم هی بالا پایین میشه روزایی که مریض نیستم هم همینم هی حال به حال میشم
    صبح فشارم ۹ بود دوتا آمپول زدم تپش قلب شدید گرفتم بعد چند ساعتی بهتر شدم ولی بعدش دوباره دیدم بازم یه حالی شدم و بدن درد داشتم برا همین فشارم ۱۲ بود
    اینم بگم که بیماری فشار و قند خون بین خانوادم خیلی رایجه احتمال میدم ارثی باشه
    بنظر شما مهمه و باید به دکتر مراجعه کنم؟

    پاسخ
    • مدیر موسسه
      مدیر موسسه گفته:

      با سلام ، بدلیل احتمال بالای ارثی بودن بیماری شما ، حتما باید تحت نظر پزشک باشید . لطفا به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید

      پاسخ
  23. آیدا
    آیدا گفته:

    سلام من دختری ۱۸ ساله‌ام گاهی حالت تهوع دارم با اینک معده‌ام خالی است و ب طوری ک نمیتونم هیچی بخورم و یک روزه کامل بی اشتها میشوم و سرگیجه دارم در این موقه فشارم ۱۰ روی ۹ و ضربانم ۷۴ هست.. ایا حالت تهوع و سرگیجه بی اشتهایی و سردرد من ربطی ب فشارم دارد ؟؟

    پاسخ
  24. ستاره
    ستاره گفته:

    سلام. خانم هستم ۳۸سالمه دو ماهی هست فشار خونم گاهی بالا میره ۱۴روی ۹ دکتر رفتم داروی متوپروبول داده صبح و شب اما گاهی نوسان فشار دارم صبح ها پایینه شب ها گاهی بالا میره الانم
    ۱۱و ۷روی هشت و ۷ شده احساس میکنم مینیم فشارم بالاست و استرس گرفتم در کل آدم استرسی هستم آیا واقعا جای نگرانی هست؟

    پاسخ
  25. مینا
    مینا گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    خانم ۸۲ ساله
    فشار خون
    ۱۴ روی ۶
    صورت بر افروخته و از مچ پا با پایین یخ زده
    قرص فشارخون والزومیکس و چربی رزواستاتین۵ مصرف میکنن

    پاسخ
  26. پریا
    پریا گفته:

    سلام وقت بخیر
    من ۲۵سال دارم و همیشه سردرد های شدید دارم پشت سرم میگیره و همش با حالت تهوعه و تپش قلب دارم دیروز فشارم روی ۱۸بود و الان دوبار دیگ گرفت روی ۱۳هستش ایا این خطرناکه؟

    پاسخ
  27. مرتضی لکزیان
    مرتضی لکزیان گفته:

    سلام من هردو بیضه رو بدلیل تمور تخلیه کردم از روز عمل به بعد در روز چند بار برای تقریبا ۲ دقیقه خیلی عرق میکنم خیلی شدید وبسرعت لطفا راهنماییم کنید ممنون از شما
    سنم۴۳ سال

    پاسخ
  28. عاطفه ابراهیم پور
    عاطفه ابراهیم پور گفته:

    سلام
    باردار هستم ۳۷ هفته ۵ روزه ام
    فشارم پریروز ۱۳ رو ۸ بود الان از دیروز شده ۱۳ رو ۹
    خطرناکه بنظرتون؟؟؟

    پاسخ
  29. عاطفه ابراهیم پور
    عاطفه ابراهیم پور گفته:

    سلام
    باردار هستم 37 هفته 5 روزه ام
    فشارم پریروز 13 رو 8 بود الان از دیروز شده 13 رو 9
    خطرناکه بنظرتون؟؟؟

    پاسخ
  30. چنگیز
    چنگیز گفته:

    سلام من ۴۱سالمه فشارم ۱۵ روی ۱۱ رفتم دکتر اکو و نوار قلب گرفت گفت قلب مشکل نداره رگ ها گرفته نشدند البته کمی ضخیم شده قرص لوزار ۲۵ داد نصف صبح نصف شب الان یک ماهی هست رژیم غذایی بدون نمک و چربی دارم قرص می خورم و مرتب ورزش پیاده روی در روز دارم اما هنوز فشار در محدودا ی ۱۳ بر روی ۹ هست به نظرتون خطر دارد ؟؟؟ فشار پایین میادمثلا در محدوده ۱۲ روی ۸ ؟؟؟ و یا باید دوز قرص ها بیشتر بشه ؟؟؟ چکار کنیم حالت عادی باشه ؟؟؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *