عادت‌های روزانه مناسب سالمندان

عادت‌های مناسب سالمندان

زندگی سالمندی گاهی در مواردی با چالش‌های ذهنی و جسمی همراه است. سالمندان به طور مرتب زندگی خود را مرور می‌کنند. اگر اتفاقات تلخ و شکست‌هایی ناگوار را تجربه کرده‌باشند احساس یأس و ناامیدی می‌کنند. دوران سالمندی به رغم آرامش و تجربه‌ی زیادی که  دارد بحران‌هایی را نیز با خود به همراه می‌آورد.

 این احساسات زنگ خطری به همراه دارند که باید به آن رسیدگی شود. با ایجاد کردن عادت‌های روزانه‌ی سالم تا حد زیادی می‌توان از شدت آن کاست. عادت‌های روزانه‌ی مناسب سالمندان می‌تواند منحصر به فرد باشد و با توجه به علاقه‌ی آن‌ها انتخاب شود؛ اما به طور کل عادت‌هایی وجود دارند که با وجود سادگی هر سالمندی با روی آوردن به آن می‌تواند زندگی خود را متحول کند و انگیزه‌اش را بازیابد. این عادت‌ها هیچ ربطی به جنسیت سالمند ندارد. پس از مدتی خواهید دید که تنها تداوم در آن چگونه روحیات سالمند را بهبود بخشیده است.

پیاده روی، ورزش و نرمش

عادت های روزانه مناسب سالمندان

خیلی از افراد تصور می‌کنند که تحرک زیاد و  انجام ورزش و نرمش در سنین بالا خطرناک و حادثه آفرین است. بنا به همین عقیده‌ی غلط سالمندان تا جای ممکن سعی می‌کنند که از ورزش دوری گزینند. تحقیقات علمی نشان می دهد که ورزش و نرمش برای سالمندان باعث افزایش هورمون‌های شادی می‌‌شود. تداوم در ورزش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پوکی استخوان، کمردرد، پادرد و.. را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد؛ بنابراین  تصور نادرستی ورزش و نرمش برای سالمندان اشتباه است.

 با این وجود شیوه و شدت ورزش‌ برای آن‌ها متفاوت است. در مواردی اگر سالمند تجربه‌ی سال‌ها ورزش را داشته باشد می‌توانند مانند یک فرد سی ساله و به همان شدت ورزش کند؛ اما بدون داشتن تجربه‌ی ورزش چندین ساله، باید ورزش را از شدت کم و تحت کنترل یک مربی ماهر انجام دهند. انجام ورزش‌های مقاومتی و بدنسازی می‌تواند از مناسب‌ترین ورزش‌ها برای افراد سالخورده باشد. این ورزش‌ها استحکام و قدرت عضلات را هدف قرار داده و به شدت آن‌ها را بهبود می‌دهد. 

انجام نرمش نیز می‌تواند به افزایش قدرت و نرم شدن بدن کمک کند. توجه کنید که ورزش‌ و نرمش زیر نظر یک متخصص انجام شود و به هیچ وجه آن‌ را بر اساس حس و شهود انجام ندهید. شرایط بدنی سالمندان بسیار حساس است و یک اشتباه کوچک منجر به رخدادی بزرگ و ناگوار می‌شود.

 

گذراندن اوقات فراغت با همسن و سالان

عادت های روزانه مناسب سالمندان

زندگی کنونی پر از ازدحام و انسان‌هایی پرمشغله  با زندگی ماشینی و مدرن است. تقریبا بیشتر خاطرات و  یادگار‌ها و سبک زندگی قدیم اکنون بی کاربرد هستند و باید با زندگی جدید وفق پیدا کرد. سالمندان متعلق به دنیایی هستند که در آن ارتباط‌‌ های انسانی اولویت اول انسان‌ها بود. آن‌ها کمتر می‌توانند با انواع زندگی‌های جدید ارتباط برقرار کنند و این مسئله می‌تواند غم و ناراحتی فراوانی برایشان به ارمغان بیاورد. یکی از مهم‌ترین عادت‌های روزانه‌ی سالمندان که زندگیشان را دگرگون خواهد کرد گذراندن اوقات فراغت با همسن و سالان است. ممکن است که آن‌ها دوستان خود را از دست داده باشند و یا با آن‌ها قطع رابطه کرده باشند. در این شرایط می‌توان از مکان‌هایی مانند پارک و یا گروه‌های سالمندان در فضای مجازی دوستانی پیدا کرده تا احساس شادی و تعلق را تجربه کنند. حس تعلق نداشتن به هیچ گروه و دوست و مجموعه‌ای باعث افسردگی و به تبع آن ناراحتی‌های جسمی می‌شود. سالمندان می‌توانند با دوستان و همراهان خود به تفریحات و بازی‌های جمعی بپردازند که بسیار در بالا رفتن روحیه‌ی آن‌ها مؤثر است.

کتاب‌خوانی و انجام فعالیت‌های ذهنی

عادت های روزانه مناسب سالمندان

بسیار گفته‌می‌شود که تغییر مغز و تفکر در سنین پیری بسیار سخت‌تر از سنین کودکی و جوانی است و مطالعه و فعالیت‌های ذهنی مانند شطرنج و ریاضی فایده‌ای برای بالا بردن ظرفیت مغز ندارد. تحقیقات علمی در این زمینه‌ نیز خلاف گفته‌ها و عقاید رایج را ثابت کرده است. در هر سنی مطالعه و بازی فکری ظرفیت مغز را  بالا می‌برد.

مطالعه‌ی مستمر و انجام بازی و فعالیت‌های ذهنی فوایدی شگفت انگیز دارد که عبارت‌اند از:

اینکه سالمندان چه نوع کتابی بخوانند و یا چه نوع بازی فکری انجام دهند اهمیت چندانی ندارد. آن‌ها باید از موضوعات مورد علاقه‌ی خود شروع به مطالعه کنند و پس از مدتی که این عادت به خوبی در زندگی آن‌ها تثبیت شد به مطالعه در سبک‌های نو و جدیدتر بپردازند و لذت کشف را تجربه کنند. همچنین انتخاب فعالیت‌ها و بازی‌های فکری نیز بستگی به ترجیحات آن‌ها دارد. از بهترین بازی‌ها و فعالیت‌های ذهنی می‌توان به حل جدول سودوکو، جدول کلمات، معماهای ریاضی، شطرنج و… اشاره کرد.

تغذیه‌ی پرپروتئین و سالم

تغذیه سالمند

تغذیه یکی از مهم‌ترین بخش زندگی سالمندهاست که خیلی از افراد نسبت به آن بی توجه هستند. تغذیه‌ی سالم میَتواند چابکی بدنی و ذهنی مناسبی ایجاد کند. عقیده‌ی اشتباهی وجود دارد که که تغدیه‌ی مناسب سالمندان تغدیه ای است که بدون چربی و غذاهای سرخ کردنی باشد. چربی غذایی افراد سالمند اگر بیش از حد استاندارد باشد بسیار مضر است؛ اما این تنها موضوع حائز اهمیت نیست. برای ایجاد یک عادت تغدیه‌ای سالم در سالمندان توجه به نکات زیر بسیار ضروری است.

پروتئین مهم‌ترین قسمت غذای سالمندان است که بی توجهی به آن باعث ضعف عضلات و ماهیچه ها می‌شود. سعی کنید بخش زیادی از غذا را به پروتئین‌های گیاهی و حیوانی اختصاص دهید. رژیم‌های خام خواری برای سالمندان به دلیل فقر پروتئین گزینه‌ای مناسب نیستند. یک رژیم مناسب ترکیبات مناسبی از پروتئین، فیبر، چربی و کربوهیدرات در خود دارد.

تغذیه سالمند

 به وجود امگا 3 در رژیم غذایی توجه کنید. امگا سه فواید زیادی برای سالمندان دارد که می‌‌‌توان به تقویت سیستم ایمنی، تقویت حافظه و ذهن، بهبود درد مفاصل و زخم‌ها، بهبود سیستم بینایی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد. اگر نمی‌توانید منبع کاملی از امگا 3 را در غذاها داشته باشید با پزشک مشورت کرده و از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنید.

پرستار سالمند

حتما مقداری از فیبر را در وعده‌های روزانه‌ی سالمندان قرار دهید تا از خواص شگفت انگیز ٱن بهره‌مند شوند. فیبر در بیشتر میوه‌ها، سبزیجات‌ و حتی دانه‌ها وجود دارد. بهترین منبع آن را در میان سبزیجات و میوه‌ها پیدا کرده و دروعده‌های افراد سالخورده قرار دهید. از خواص فیبر می‌توان به سلامت سیستم گوارش، سلامت دندان‌، بهبود وضعیت بلع، کالری متناسب و ایجاد حس سیری اشاره کرد. به میزان مناسب فیبر در غذا توجه کنید و بیش از حد متعادل مصرف نشود.

پرستار سالمند

مصرف آب برای سیستم گوارش و بدن فواید شگفت انگیزی دارد.  حتما نوشیدن مقدار متناسب آب را به سالمندان توصیه کنید. تا جایی که ممکن است مصرف نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه که ارزش غذایی ندارد را کاسته و نوشیدن آب را جایگزین کنید.

مصرف لبنیات مانند شیر، پنیر و دوغ که ارزش غذایی بالایی دارند را مد نظر قرار دهید. مصرف لبنیات به سلامت بدن و حفظ استحکام استخوان‌ها و عضلات می‌انجامد.

قند‌های مصنوعی مانند شکر و شیرینی باید تا حد امکان کنترل شود و قند طبیعی جایگزین شود. از بهترین قند‌های طبیعی می‌توان به عسل، خرما، شیر‌ه‌ی خرما و توت و… اشاره کرد. توجه کنید که قند‌های طبیعی نیز نباید بیش از حد متعادل مصرف شوند وگرنه خطر آفرین می‌شود

پرستار سالمند

کسب مهارت و هنرهای جدید

یادگرفتن مهارت‌های جدید باعث می‌شود که فرد اعتماد به نفس و انگیزه‌ی زیادی را تجربه کند. کسب مهارت‌ برای سالمندان شور و شوق یادگیری را در آن‌ها افزایش می‌دهد. کسب مهارت گاهی می‌تواند باعث کسب درآمد و حس استقلال شود و هم تجربه‌های جدیدی را به فرد می‌دهد که غیرقابل توصیف است. سالمندان باید حس امید و انگیزه را در خود تقویت کنند. یادگیری همان کلید طلایی است که به هر انسانی مجال ادامه دادن می‌دهد. سالمندان با یادگیری این نکته را در می‌یابند که هنوز فرصت ادامه دادن است و مسیر آن‌ها به بن بست نرسیده است. افراد مسن زیادی هستند که تازه در سنین پیری دریافته‌اند که در چه چیزی استعداد دارند و هدف واقعی آن‌ها چیست.

در صورت نیاز به پرستار سالمند در منزل میتوانید از خدمات پرستاری آسایش ایده ال بهره مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *