تفاوت کرونای دلتا چیست ؟ ویروس کرونا دلتا و تفاوت آن

کرونای دلتا

کرونای دلتا و تفاوت آن

نزدیک دو سال است که ویروس کرونا یا همان COVID-19 تمام مردم جهان را درگیر خودش کرده است. این ویروس برای اولین بار در کشور چین مشاهده شده و طی زمان اندکی در سرتاسر کره زمین پخش شد. ویروسی که به سرعت سرایت می کند، به دستگاه تنفسی انسان حمله کرده و ریه ها را از بین می برد. بدتر از همه اینکه بارها تغییر چهره داده و گونه های مختلفی از کرونا را به وجود آورده است. یکی از این گونه ها «کرونای دلتا» است که امروزه به تیتر اول تمام خبرها تبدیل شده است. دلتا کرونا یکی از سهمگین ترین جهش های ویروس کرونا بوده و از کرونای اولیه بسیار خطرناک تر است.

کرونای دلتا در ابتدا در کشور هند شناسایی شد. این امر در طی یک موج شدید عفونت در این کشور اتفاق افتاده و نتیجه آن، آمار فاجعه برانگیزی از تعداد مبتلایان، بستری شدگان و مرگ و میر بود. این سویه به سرعت در هند و انگلیس شیوع پیدا کرد و هم اکنون بیش از ۹۰ کشور در جهان خبر از شناسایی موارد مبتلا به این نوع از کرونا داده اند. سرعت سرایت این سویه از کرونا بسیار زیاد بوده و پیش بینی می شود به زودی شاهد همه گیر شدن آن در دنیا باشیم.

علت نامگذاری کرونای دلتا

ردر ابتدا، سویه های کرونا را با نام کشورهایی که برای اولین بار در آنجا شناسایی شده بودند معرفی می کردند. اما سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت برای آنکه این کشورها بدنام نشده و اعتبار جهانی خود را از دست ندهند واریانت های مختلف کرونا ویروس را با اعداد یونانی نامگذاری کند. از این رو نام های آلفا ( کرونای انگلیسی )، بتا (شناسایی شده در آفریقای جنوبی)، گاما (واریانت شناسایی شده در برزیل)، دلتا ( کرونای هندی ) و… را به جای نام کشورها به عنوان پسوند این بیماری استفاده کردند.

تفاوت کرونای دلتا با کرونای اصلی

تفاوت کرونای دلتا با کرونای اصلی

ویروس کرونا تا به حال بارها تغییر چهره داده است. به گفته متخصصان، این امر کاملا طبیعی است. در حقیقت، تمام ویروس ها با گذشت زمان جهش یافته و تکامل پیدا می کنند. جهش ویروس می تواند موجب ایجاد تغییر در قدرت بیماری، سرعت انتقال، عوارض و… شود. ویروس کرونا نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با هر جهش، چهره دیگری از خود را نشان می دهد. از جمله مهمترین تفاوت های کرونای دلتا نسبت به کرونای اولیه عبارتند از:

  • سرعت سرایت بیشتر است.

مطالعات نشان می دهند که کرونای دلتا بسیار سریع تر از سویه اولیه کرونا یا همان کرونای انگلیسی سرایت می کند. سرعت سرایت این گونه ۴۰ درصد بیشتر از گونه اولیه کروناست.

  • قدرت بیماری زایی بیشتر است.

ویروس کرونای دلتا قدرت بیشتری برای بیماری زایی دارد و بیش از سویه های دیگر، مبتلایان را روانه بیمارستان می کند. در یک محیط بسته و در میان افرادی که واکسیناسیون نشده اند، فرد مبتلا به کرونای اولیه می تواند دو نفر دیگر را مبتلا کند. این در حالی است که در همان محیط، فرد مبتلا به کرونای دلتا می تواند چهار نفر دیگر را نیز درگیر کند. هنوز پاسخ دقیقی برای چرایی این امر وجود ندارد. اما احتمال می رود این ویژگی به دلیل تغییراتی باشد که در قسمت پروتئینی ویروس اتفاق افتاده است. شاید این تغییرات موجب می شود که ویروس دلتا با سرعت و به تعداد بیشتری به بدن بچسبد و به سرعت تکثیر شود.

  • علائم در بیمار متفاوت است.

کرونای اولیه تا دو هفته می تواند کاملا بدون علامت باشد. در حالی که کرونای دلتا از همان اول با علائم سرماخوردگی ظاهر شده و سریعا رو به وخامت می رود. تب، سردرد، آبریزش بینی و همچنین گلو درد از جمله علائم اولیه این واریانت می باشند. از دست دادن بویایی و سرفه کردن که از علائم بیماری کرونای اولیه هستند در مواردی که به دلتا مبتلا شده اند گزارش نشده است. به همین دلیل پزشکان بسیار نگران هستند که این نوع از کرونا با سرماخوردگی اشتباه گرفته شده و از قرنطینه شدن خودداری شود. لازم به ذکر است که علائم در این نوع از بیماری شدیدتر بوده و به سرعت ریه و قلب را درگیر می کند. از این رو کرونای دلتا بیش از سویه های دیگر موجب بستری شدن بیماران می گردد.

  • جوانان را هم درگیر می کند.

کرونای دلتا، دو و نیم برابر بیشتر از سایر سویه های کرونا می تواند گروه های سنی زیر ۵۰ سال را درگیر کند. بنابراین نباید چنین تصور شود که کودکان و جوانان از ابتلا به این بیماری مصون هستند. کرونا دلتا در کودکان در حال شیوع است.

راه های انتقال کرونای دلتا

روش های انتقال کرونای دلتا

ویروس کرونا دلتا دارای یک عامل وراثتی (RNA) است که درون پوشش پروتئینی قرار گرفته است. ویروس ها به تنهایی قادر به تنفس، تغذیه و تولید مثل نیستند و تنها در صورتی که ساختار کلی خود را حفظ کرده باشند بیماری زا خواهند بود. اما زمانی که وارد سلول های بدن انسان می شوند آنها را وادار به تولید تعداد زیادی ویروس می کنند. این کار تا زمانی ادامه می یابد که سلول از بین رفته و ویروس ها در بدن پخش می شوند. ویروس کرونا به ریه ها حمله کرده و در آنجا تکثیر می شود. این ویروس تا زمانی که وارد بدن نشده است هیچ گونه علائم حیاتی ندارد. شناخت راه های انتقال آن می تواند نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا به کرونا دلتا باشد. طبق بررسی های انجام شده، دو روش عمده برای انتقال این بیماری وجود دارد:

1. تنفس:

ویروس کرونا به راحتی می تواند به وسیله مخاط افراد آلوده که از طریق عطسه، سرفه و یا صحبت کردن در هوا پخش می شوند منتقل شود. بنابراین اگر بدون ماسک و با فاصله کمی از فرد آلوده قرار گیرید احتمال اینکه این اتفاق بیفتد بسیار زیاد است.

2. تماس دست با محل آلوده:

اگر محلی که ویروس در آنجا استقرار یافته است مناسب باشد، این ویروس می تواند تا ۸ روز به صورت فعال باقی بماند. چنانچه فردی به این محیط دست زده و سپس به دهان، بینی یا چشم خود دست بکشد ویروس باز هم می تواند به راحتی منتقل شود.

آیا واکسیناسیون بر کرونا دلتا تأثیر دارد؟

اثر واکسن بر روی کرونای دلتا

کرونای دلتا به دلیل قدرت بیماری زایی و سرایت بالایی که دارد در برابر واکسیناسیون هم از خود مقاومت نشان می دهد. به طوری که افرادی که واکسینه شده اند علی الخصوص آنهایی که تنها یک دوز واکسن دریافت کرده اند هم ممکن است به این ویروس آلوده شوند. بد نیست بدانید که دوز اولیه واکسن، فرد را در برابر نوع اولیه کرونا تا ۵۰ درصد ایمن می کند، دوز دوم میزان ایمنی را به ۹۰ درصد می رساند. درحالی که همان فرد در دوز اول در برابر ابتلا به واریانت دلتا تنها ۳۳درصد و در دوز دوم ۶۰ درصد ایمن خواهد شد. بنابراین توصیه می شود تا زمانی که بیشتر افراد جامعه واکسینه نشده اند، همه، حتی آنهایی واکسن دریافت کرده اند ماسک بزنند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

چه کنیم تا به کرونا دلتا مبتلا نشویم؟

چگونه به کرونای دلتا مبتلا نشویم

هر چند که کرونا یک بیماری ترسناک است اما راه های پیشگیری از آن بسیار ساده هستند. در زیر روش های ساده ای را برای جلوگیری از ابتلا به کرونای دلتا را به شما معرفی می کنیم. اگر تمام افراد جامعه این پروتکل های ساده را رعایت کنند میزان شیوع کرونای دلتا به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

  • استفاده از ماسک:

ویروس کرونا، یک ویروس تنفسی است و عمدتا از طریق تنفس منتقل می شود. بنابراین استفاده از ماسک یکی از بهترین راه های پیشگیری از این بیماری است.

  • رعایت فاصله اجتماعی:

کرونا، ویروسی سنگین و بزرگ است. بنابراین نمی تواند فاصله طولانی ای را طی کرده و به سرعت به سمت زمین حرکت می کند. از این رو رعایت فاصله دو تا سه متر از افراد جامعه جهت پیشگیری از سرایت این بیماری بسیار کارساز است.

  • شستشوی مداوم دست ها:

همه افراد، چه سالم و چه آلوده به ویروس کرونا باید شستن دست ها را جدی بگیرند. این کار کمک می کند تا ویروس کرونا از طریق تماس دست ها با محیط آلوده به افراد سالم منتقل نشود. حواستان باشد شستن دست ها قبل از غذا خوردن کاملا ضروری است.

  • پرهیز از دست دادن و روبوسی:

دست دادن و روبوسی کردن با افراد خانواده و فامیل می تواند فاجعه بزرگی را به وجود آورد. توصیه می شود برای حفظ جان خود و اطرافیانتان این عادت را ترک کنید.

  • استفاده از مواد ضد عفونی کننده:

سطوحی مانند دکمه های عابربانک، آسانسور، دستگیره های در و… که افراد زیادی آنها را لمس می کنند را همیشه آلوده تصور کنید. حتما پس از استفاده از چنین مکان های عمومی، از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید. در ضمن روی سطح میز کار و سایر لوازم محل کار خود را نیز ضدعفونی کنید.

  • خودداری از حضور در جمع:

حتی الامکان از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنید. به هیچ وجه در مجالس تولد، عروسی و.. که پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود شرکت نکنید.

  • واکسن بزنید؛

واکسیناسیون بهترین و آسان ترین راه مبارزه با بیماری هایی چون کروناست. هر چند که کرونای دلتا در برابر واکسن مقاومت نشان می دهد اما این امر می تواند از شدت علائم بیماری کاسته و از اتفاق افتادن جهش های دیگر جلوگیری کند.

5/5 - (22 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *