وظایف پرستار کودک بیمار چیست ؟

وظایف پرستار کودک بیمار

وظایف پرستار کودک بیمار

برخی از کودکان ممکن است دچار بیماری شوند. این بیماری می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. زمانی که کودک بیمار می شود نیاز دارد تا فردی به صورت تمام وقت از وی پرستاری کند. برخی از والدین به دلایل مشغله های کاری و یا دلایل دیگر  برای مراقبت از فرزند بیمارشان نیاز به کمک پرستارکودک بیمار دارند. در مواقع بیماری کودک، پرستار کودک یکسری وظایف دارد که باید انجام دهد. از جمله این وظایف می توان به رسیدگی به وضعیت جسمانی کودک ،مصرف داروهای توسط کودک در زمان مشخص و چکاپ علائمی مانند تب و در کودک می تواند اشاره کرد.

وظایف پرستار بیمار

نگهداری از کودک بیمار در منزل

1. پرستار کودک بیمار باید وسایل و محیط زندگی کودک را تمیز وضدعفونی کند.

یکی از وظایف پرستار کودک بیمار تمیز و نگه داشتن محیط زندگی کودک بیمار و ضدعفونی کردن وسایل کودک به صورت روزانه می باشد. پزشکان در این مورد معمولا توصیه هایی را به پرستار بیمار می کنند که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

تمیز نگه داشتن و شستشوی مداوم دست و صورت کودک یکی از مهم ترین موارد است.
شستشوی مداوم دست کودک با آب ولرم و صابون در تمیزی و جلوگیری از ابتلای کودک به انواع ویروس ها بسیار مفید است.
سطل زباله اتاق کودک باید روزانه خالی شده و ضدعفونی شود.
تهویه مناسب اتاق کودک بیمار یکی دیگر از مهم ترین نکاتی است که پرستار کودک بیمار باید آن را رعایت نماید.
تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن لباس های کودک بیمار و همچنین خود پرستار یکی دیگر از وظایف پرستار کودک بیمار می باشد.
یکی دیگر از مواردی که تمیز و پاکیزه نگه داشتن آن بسیار مهم است اسباب بازیهای کودک و وسایلی است که کودک زیاد با آن سروکار دارد.

کردن وسایل کودک توسط پرستار

2. پرستار کودک بیمار برای نگهداری بهتر از کودک باید خودش سالم و قوی باشد.

پرستار کودک بیمار برای نگهداری و رسیدگی بهتر به کودک باید خودش سالم و قوی باشد. اگر پرستار بیمار و ضعیف باشد نمی تواند وظایفی را که در قبال کودک بیمار دارد به درستی انجام دهد.

پرستار کودک بیمار به دلیل تماس مستقیم با کودک بیمار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری است بنابرین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری یک سری نکات را باید رعایت کند:

پرستار کودک بیمار تا جایی که امکان دارد باید از تماس مستقیم با اطراف چشم، بینی و دهان بیمار پرهیز نماید.

استفاده از ماسک جهت جلوگیری از سرایت بیماری نیز یکی دیگر از توصیه های بهداشتی برای پرستار می باشد. ماسک سبب می شود اگر کودک بیماری تنفسی دارد احتمال انتقال آن به پرستار کمتر شود.

وظایف پرستار کودک بیمار

3. در زمان نظافت و ضدعفونی کردن محیط و وسایل ،پرستار کودک بیمار بهتر است از دستکش استفاده نماید.

پرستار کودک بیمار بهتر است هر شب از محلول آب نکم استفاده کرده و با غرغره کردن آن محیط گلو و حلق خود را ضدعفونی کند. این کار می تواند در پایین آوردن احتمال ابتلای پرستار کودک کمک کننده باشد.

 

4. پرستار کودک بیمار برای مراقبت اصولی و بهتر از کودک بیمار باید توصیه ها و دستورات والدین را گوش کند.

 

بهترین فردی که می تواند ارتباط عاطفی خوبی با کودک بیمار برقرار کند و از شرایط و حال و هوای کودک آگاهی پیدا کند والدین کودک می باشند. پرستار کودک بیمار باید در زمان انجام وظایفش و مراقبت اصولی از کودک بیمار به توصیه ها و دستورات والدین گوش فرا دهد و دستورالعمل های مراقبتی آنها را به کار ببندد.  هر کدام از والدین و پرستار کودک باید وظایف خود را به خوبی بدانند و به آنها غعمل کنند تا در مراقبت از کودک بیمار هیچ گونه کم و کاستی پیش نیاید. برای این مهم بهتر است هر چند وقت یکبار والدین و پرستار کودک باهمدیگر صبحت کنند و تمام ابهامات را رفع نمایند.

در زمان مراقبت از کودک بیمار پرستار باید تنها از داروهایی استفاده نماید که پزشک تجویز کرده و مورد نظارت والدین قرار گرفته است . اگر از دارویی بدون نظارت والدین و تجویز پزشک استفاده نماید مسئولیت عواقب آن متوجه پرستار کودک خواهد بود.

والدین باید روزانه و مداوم وضعیت درمانی کودک را از پرستار کودک بخواهند و نظارت نمایند.

 

پرستاری از کودک بیمار در منزل
.رت پرستار کودک بیمار با والدین

5. سرگرمی کودک در زمان بیماری باید بازی های کم تحرک با نظارت پرستار کودک بیمار باشد.

 

کودک بیمار در طول دوران بیماری باید سرگرمی داشته باشد تا از افسردگی کودک جلوگیری شود. کودک نیاز به بازی و سرگرمی دارد. پرستار کودک بیمار باید سعی کند بازی ها و سرگرمی هایی را برای کودک فراهم نماید که او را شاد و سرگرم کرده و در عین حال انرژی زیادی را از وی نگیرد. این بازی ها باید به گونه ای انتخاب شوند که در عین مفرح بوده وفعالیت های کم تحرکی باشند.

برای آشنایی شما عزیزان در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

کتاب خواندن برای کودک بیمار

برای کودکی که بخاطر بیماری مجبور است در تختخواب باشد بهترین بازی و سرگرمی خواندن کتاب های داستان و آموزنده می تواند باشد. پرستار کودک بیمار باید با لحنی خوب و جذاب کتاب های داستان را برای کودک بخواند به گونه ای که کودک از شنیدن آنها احساس رضایت و علاقه مندی بکند . پرستار کودک باید انتخاب کتابها را به عهده کودک بگذارد تا علاقه کودک به شنیدن آن بیشتر شود .

یکی دیگر از سرگرمی های جذاب برای این کودکان دیدن آلبوم  عکس های  خانوادگی می باشد . پرستار کودک بیمار می تواند با نشان دادن این عکس ها به کودک بیمار اورا سرگرم کرده و شاد سازد .همچنین پرستار کودک می تواند از بزرگترها بخواهد برای کودکان خاطرات گذشته را تعریف کنند . .

خواندن شعر و عروسک گردانی با همکاری پرستار کودک می تواند یکی دیگر از بهترین سرگرمی ها برای شاد ساختن کودکان بیمار باشد.

اما برای کودکانی که توانایی حرکت و پایین آمدن از تختخواب را دارند گزینه های سرگرمی بیشتری وجود دارد و دست پرستار کودک بازتر می باشد.

از جمله می توان موارد زیر را برشمرد:

عروسک گردانی برای کودک بیمار

برای این کودکان پرستار کودک بیمار می تواند وسایل سرگرمی و نشاط آور فراهم نماید مانند انجام بازی لگو (البته نباید جنبه رقابتی داشته باشد) همچنین ساختن وسایل بازی با همکاری پرستار بیمار از دیگر نمونه بازی ها می تواند باشد.

کشیدن نقاشی و تصوبرهای گوناگون می تواند هم سبب سرگرمی کودک شده و هم در بالارفتن اعتماد بنفس در کودک کمک نماید.

از دیگر مواردی که می تواند سبب سرگرمی و نشاط در کودک بیمار شود استفاده از عروسک ها و انجام عروسک گردانی می تواند باشد. پرستار کودک بیمار توانمند می تواند با استفاده از همین بازی عروسک گردانی بیماری را برای کودک توضیح داده و نحوه درمان و استفاده از داروها را برای رسیدن به بهبودی به او یاد دهد.

صحبت کردن با تافن به صورت صوتی و تصویری با افرادی که کودک انها را دوست دارد نیز در بالا رفتن روحیه کودک موثر بوده و به تسریع در روند بهبودی وی کمک خواهد نمود. البته استفاده از وسایل صوتی و تصویری را برای کودک باید محدود نمود زیرا می تواند آسیب های جدی به چشم و گوش کودک وارد نماید.

نکات بسیار مهمی که پرستار کودک نباید از یاد ببرد، قرار دادن محدودیت برای استفاده از موبایل، تبلت، بازی ها کامپیوتری و … است. این موارد علاوه بر گوشه گیر کردن کودک، باعث خستگی چشم و مغز می شود و روند درمان و بهبود بیماری را کند می 1کند. بنابراین، پرستار کودک بیمار به خوبی در این مورد نظارت داشته باشد.

3/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *