نقش پرستار کودک در رشد خلاقیت در کودک

نقش پرستار در خلاقیت کودک

خلاقیت کودک موضوعی است که در موفقیت و پیشرفت کودک در آینده بسیار تاثیرگذار می باشد. پدر، مادر، پرستار کودک و کسی که از کودک مراقبت می کند، نقش حائز اهمیتی در رشد و پرورش خلاقیت کودک دارند، چرا که زمان زیادی در کنار کودک می باشند. آن ها بایستی در رابطه با خلاقیت کودک اطلاعات جامعی داشته باشند و بتوانند با راه های پرورش خلاقیت، کودکی خلاق داشته باشند.

کودک با هوش خلاق توانایی رو به رو شدن با چالش های مختلف را دارد.اگر در مناطق شمال تهران ساکن هستید ، می توانید برای استخدام پرستار کودک در سعادت آباد اقدام کنید.نقطه ی اوج خلاقیت کودک در دوران پیش دبستانی و قبل از سن شش سالگی می باشد.

با رفتن به مدرسه این موضوع روند نزولی خواهد داشت. از این رو بایستی توانایی ها و خلاقیت های کودکان در این سن شناخته شده و حمایت شود. خلاقیت کودک از سن سه سالگی شکوفا می شود. کودکان در این سن با استفاده از ابزار و وسایل واقعیات را مشابه سازی می کنند، تطابق و ترتیب را درک می کنند و با نقاشی کردن اتفاق یا عمل خاصی را به تصویر می کشند.

مهارت های حرکتی کودکان در این سن تکامل می یابد و کودک می تواند از ابزار به درستی استفاده کند. با افزایش سن و به مرور زمان مهارت های کودمک نیز افزایش می یابد و کودک بیشتر به جزئیات توجه می کند.

با توجه به نقش پر اهمیت پرستار کودک در رشد خلاقیت؛ وی باید توانایی پیشنهادات و روش های منحصر به فرد برای حل مساله را داشته باشد و مسیرهای مختلف حل مساله را به کودک بیاموزد.

روش های تقویت خلاقیت کودک

نقش پرستار خلاقیت کودک

روش های مختلفی برای تقویت خلاقیت کودک وجود دارد. که در ادامه مقاله مطالب بیشتری در این مورد ارائه می دهیم :

1 - تشویق کودک به حل خلاقانه مسئله

پرسیدن سوال از کودک یکی از راه های پرورش خلاقیت می باشد. سعی کنید دررابطه با مسائل مختلف از کودک سوال بپرسید، اجازه دهید، کودک نظر خود را حتی اشتباه بازگو کند. سوالات باز از کودک بپرسید و سوالاتی که جوابشان بله یا خیر می باشد، نپرسید.

2 - فراهم کردن زمینه تفکر خلاق

کودکان را به موزه ها، نمایشگاه ها، کتابخانه و اثار باستانی و … ببرید تا کودک با دیدن آن ها تفکر خلاقانه داشته باشد. در مورد نحوه کار ابزار های قدیمی به کودک توضیح دهید و به او اجازه دهید که آن ها با ابزارهای امروزی مقایسه کند و در مورد آن فکر کند.

3 - تشویق کودک به تولید ابزار و کاردستی های خلاقانه

کودک را به جمع آوری اشیا با ویژگی های خاص( سن های گرد، کاغذهای صورتی و…) تشویق کنید تا با آن ها کاردستی درست کند. با مواد دور ریختنی کاردستی درست کنید و ایده های جدیدی به کودک ارائه دهید. کاردستی ها علاوه بر افزایش مهارت های فیزیکی در رشد خلاقیت کودک تاثیر زیادی دارند.

4 - برای پرورش خلاقیت کودک او را ریخت و پاش کردن منع نکنید

اگر هدف شما پروش خلاقیت کودک است، پس نگران بی نظمی و ریخت و پاش در زمان بازی نباشید و این اجازه را به کودک دهید که به راحتی بازی کند. برای جلوگیری از ریخت و پاش می توانید محدوده ی خاصی برای بازی کودک مشخص کنید و به او آموزش دهید که بعد از بازی محیط را مرتب کند. برای جست و جو، کاوش زمان کافی به کودک اختصاص دهید.

بالا بردن خلاقیت کودک

5 - برای ایجاد خلاقیت کودک قانون شکنی کنید

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، کاردستی قدرت زیادی در پرورش خلاقیت کودک دارد. پس سعی کنید به همراه کودک با استفاده از ابزار نامتعارف و بی خطر کاردستی های جدید درست کنید . به کودک این امکان را بدهید که با حبوبات و رنگ ها و اشیاء موجود در طبیعت مانند برگ و سنگ و چوب اسبای بازی های مورد علاقه خود را درست کند.

6 - آموزش دسته بندی ها و گروه ها

به کودک آموزش دهید بتواند تجهیزات پزشکی، لوازم آشپزی و کیک پزی، لوازم تجهیزات تعمیراتی و تاسیساتی ، حیوانات مختلف(آبزی، پرندگان، خزندگان و …) و سایر مواردی که در یک گروه و خانواده قرار دارند را دسته بندی کند.

7 - تشویق کودک را به داستان گویی خلاقانه

خلاقیت در قصه گویی نقش مهمی در پرورش خلاقیت کودکان خواهد داشت. شما می توانید شخصیت قصه ها و داستان ها را مطابق با علایق کودک عوض کنید. از کودک بخواهید برای شما قصه بگوید و شما مسیر قصه را تغییر دهید. از کودک بخواهید داستانی را که به او تعریف کردید را نقاشی کند. از کودک بخواهید صدای حیوانات قصه را دربیاورد، یا مثل آن ها راه برود و صحبت کند. از کودک بخواهید داستان را به صورت نمایش اجرا کند. این پیشنهادات برای کودک بسیار هیجان انگیز خواهد بود و به منجر به پرورش خلاقیت کودک می شود

8 - مدیریت واکنش

برای رشد خلاقیت کودک می توانید هدف هایی برای او در نظر بگیرید، به هیچ عنوان کودک را برای رسیدن به هدف تحت فشار قرار ندهید. کودک را در مسیر رسیدن به هدف راهنمایی کنید و به او بیاموزید که چگونگی رسیدن به هدف از خود هدف مهم تر می باشد. به او این اطمینان را دهید که شکست در رسیدن به هدف طبیعی است و در صورت شکست باید از نو شروع کرده و راه های دیگری را در پیش بگیرد.

رشد خلاقیت در کودک

9 - در هنگام بازی قوانین را به عهده کودک بگذارید

در بازی کردن تابع قوانین کودک باشید و انتظار نداشته باشید او از قوانین شما پیروی کند.

10 - به کودک اجازه دهید سوالات خود را بپرسد

ممکن است سوالات بی پایان کودک شما را خسته کند، ولی همین سوالات می تواند زمینه رشد خلاقیت کودک شما باشد. پس او را در پرسیدن سوال محدود نکنید. و با حوصله به سوالات کودک پاسخ دهید.

11 - موسیقی، نقاشی

کودکان علاقه زیادی به شنیدن موسیقی دارند و معمولا سعی می کنند صداهای شنیده را تقلید کنند. برای کودکان ابزار موسیقی فراهم کنید، تا با آن ها بازی کند.

به نقاشی های کودکان اهمیت دهید. نقاشی کودکان دنیای آن ها می باشد. آن ها با نقاشی کشیدن می توانند ایده ها و خلاقیت های خود را به نمایش بگذارند. پس امکانات لازم برای نقاشی کودکان را فراهم کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *