میگرن در سالمندان + علائم میگرن در سالمندان

میگرن در سالمندان

میگرن در سالمندان

میگرن چیست؟

میگرن به سردرد‌های  کلافه کننده‌ای می‌گویند که به صورت مداوم رخ می‌دهند. شدت و نوع این بیماری با سردردهای معمولی تفاوت زیادی دارد. بروز میگرن در افراد بسیار شایع است به طوری که سومین بیماری رایج جهان محسوب می‌شود. هر چقدر که سن بالاتر برود احتمال بروز سردردهای میگرنی کاهش می یابد. حتی در مواردی دیده شده که میگرن خود به خود به کلی درمان شود.

با این حال بعضی از سالمندان از این شانس محروم بوده و سردردهای شدیدی را تجربه می‌کنند.  علم پزشکی هنوز نتوانسته به درک عمیقی از این بیماری، ریشه و درمان آن در مغز برسد، بنابراین هیچ وقت با اطمینان نمی‌توان راهکارهایی جهت درمان آن داد. برای  میگرن از منظر گوناگون تقسیم‌بندی‌های زیادی انجام شده است.

میگرن در سالمندان

 با این حال معروف‌ترین تقسیم بندی میگرن دو نوع میگرن با هاله و میگرن بدون هاله است.

  1. میگرن با هاله

میگرن باحال همراه با کمی وهم و اختلال بینایی است. در این شرایط بینایی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ممکن است گاهی به نور حساس شوید و کم و بیش چشمانتان سیاهی برود. گاهی نیز سردرد آغشته به کمی توهم و افکار بی معنی است. این علائم در افراد با شدت مختلف وجود دارد و حتی برخی علائم دیگری نیز دارند.

  1. میگرن بدون هاله

در میگرن بدون هاله خبری از اختلال‌های بینایی یا وهم نیست. سردرد با فشار شدید حس می‌شود و ممکن است فرد از شدت درد بی حال و ضعیف شود؛ اما در حواسی مانند بینایی مشکلی وجود ندارد. هنوز از میزان ابتلاء سالمندان به میگرن با هاله اطلاعات چندانی در دسترس نیست؛ با این حال تصور می‌شود که بیشتر آن‌ها میگرن بدون هاله را تجربه می‌کنند.

علائم میگرن در سالمندان

میگرن در سالمندان

اگر مسن هستید یا سالمندی در اطراف خود دارید که سردردهای طاقت فرسایی را تجربه می‌کند باید حتما علت آن را پیگیری کنید. گرچه تشخیص دقیق آن توسط پزشک انجام می‌شود؛ اما کوچک کردن و بررسی علائم می‌توانید تا حدی به علت سردرد پی ببرید.

از رایج‌ترین علائم میگرن در سالمندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد در شقیقه‌ها
  • احساس درد در گردن، گوش و شقیقه‌ها
  • احساس تهوع
  • دیدن هاله‌های سیاه و تار بینی
  • درد‌های نبض دار که به قسمتی از سر فشار شدیدی وارد می‌کند

گرچه وجود این علایم در کنار هم با احتمال قوی وجود میگرن در سالمند را تأیید می‌کند؛ اما باید به پزشک مراجعه کرد.

 

میگرن در سالمندان

سالمندان بیش از هر فرد کم سن و سال در خطر بیماری هستند؛ این احتمال وجود دارد که سردردها علائم ابتلا به بیماری‌هایی غیر از میگرن است.

توجه کنید که وجود یکی از این علائم  ثابت نمی‌کند که مبتلا به میگرن هستید. باید مدتی بیمار را تحت نظر قرار داده و این نشانه‌ها را در او ببینید.

مدت زمان ابتلا به سردرد میگرنی در سالمندان واحد نیست و از چندساعت تا چند روز طول می‌کشد.

آیا می توان سردردهای میگرنی سالمندان را به طور کامل درمان کرد؟

سردردهای خسته‌کننده‌ی میگرنی گاهی باعث می‌شود که انسان یک پله به عقب رفته و از کارهای روزمره‌ی خود نیز بمانند. حال تصور کنید که یک سالمند علاوه بر مشکلات ناشی از کهولت سن، سردردهای طاقت فرسایی را تحمل کند. در این شرایط زندگی برای او شکل کابوس به خود گرفته و رهایی از میگرن تبدیل به یک آرزوی دور و دراز برای سالمندان می‌شود. فرقی نمی‌کند که جوان یا مسن باشید. هیچ درمانی به شکل مطمئن برای میگرن وجود ندارد و پیشگیری تنها راه حل ممکن است.

پرستار سالمند

همه‌ی این وجود داروها و روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد که در برخی موارد از شدت سردرد کم کرده و پزشک با توجه به شرایط بیمار داروها و روش‌هایی تجویز می‌کند. انجام این روش‌ها بر افراد جوان و میانسال چندان خطری ندارد؛ اما بیشتر پزشکان  از تجویز داروهای مسکن و روش‌های درمان میگرن بر سالمندان به دلیل توان پایین جسمی، حذر می‌کنند. از نظر آنان ممکن است که بدن سالمند این روش‌ها را پس زده و اوضاع به مراتب وخیم‌تر شود.

افراد زیادی وجود دارند که انرژی درمانی، پرتو درمانی و… را برای درمان میگرن سالمند پیشنهاد می‌کنند. لازم است بدانید که این روش‌ها چندان پیشینه‌ی علمی ندارند و بهتر است انجام نشود.

باید و نبایدهای میگرن برای سالمندان

هنگامی که سالمند به درد میگرن مبتلا شده‌ است در وهله‌ی اول به او کمک کنید تا خونسردی خود را حفظ کند. استرس و اضطراب برای آن‌ها مانند سم عمل می‌کند و احوالشان وخیم‌تر می‌شود.

پرستار سالمند

از آن‌ها بخواهید دم و بازدم عمیق داشته باشد و اگر در توانشان است دقایقی را به انجام مدیتیشن و راهکارهای روانشناسی مخصوص اختصاص دهند.

پرستار سالمند

هنگام حمله‌ی سردرد‌های میگرنی خوراکی‌هایی با ارزش غذایی بالا به آن‌ها بدهید.

اگر دکتر متخصص برایشان مسکن و دارو نوشت حتما به آن‌ها بدهید و تصور نکنید که داروهای شیمیایی عوارض خطرناک دارند. شک نکنید که پزشکان همه‌ی جوانب را در نظر می‌گیرند.

مراقب سالمند

محیط آرامی برای آن‌ها فراهم کنید و از ایجاد هرگونه سر و صدای اضافی بپرهیزید.

اگر برایتان مقدور است سالمند را به جایی برده که آلودگی هوا وجود نداشته باشد و بتواند به خوبی استراحت کند.

میگرن سالمند

آن‌ها را به خوابیدن و یا نادیده گرفتن دردهایشان وادار نکنید. این نوع از دردها فشار بالایی بر ذهن و جسمشان وارد می‌کند که سالمندان به هیچ وجه کنترلی بر آنان ندارند. وادار کردن آن‌ها باعث می‌شود که فشاری مضاعف‌تر را تجربه کنند و اوضاعشان وخیم‌تر شود.

 

برخی از افراد در هنگام درد آسیب پذیرتر می‌شوند و احساس تنهایی می‌کنند. سعی کنید کنارشان باشید و به آن‌ها دلگرمی دهید.

میگرن سالمندان

چگونه از بروز سردردهای میگرنی در سالمندان جلوگیری کنیم؟

گفتیم که راه حلی واحد و مطمئن برای درمان میگرن وجود ندارد؛ با این‌حال می‌توان تا حد زیادی آن را پیش‌بینی کرد و محرکه‌های اصلی آن‌ را خنثی نمود.

 

  • اضطراب و استرس

داشتن اضطراب تأثیرات منفی بسیار زیادی بر مغز می‌گذارد. اضطراب تأثیراتی مانند کاهش توان یادگیری، اختلال وزن و افسردگی را در پی دارد. یکی از مهم‌ترین عوارض اضطراب و استرس بالا بردن احتمال ابتلا به میگرن است. سعی کرده تا حد امکان استرس سالمندان را کنترل کرده و شرایطی برایشان فراهم کنید تا احساس امنیت کنند. اگر استرس سالمند غیرقابل مهار است به یک مشاور مراجعه کرده تا چندین جلسه برای کنترل استرس بگذرانند.

 

میگرن در سالمند
  • داشتن رژیم غذایی سالم

تأثیر داشتن رژیم غذایی سالم بر روح و روان سالمندان با اطمینان اثبات شده است. آزمایش‌های زیادی وجود دارند که رژیم غذایی سالم را مورد بررسی قرار داده و پزشکان بسیاری توصیه کرده‌اند. یک رژیم غذایی مناسب برای سالمندان باید مقدار مناسب پروتئین، چربی‌های سالم مانند زیتون، کربوهیدرات و فیبر داشته باشد و با کاهش دادن مقدار مصرفی هرکدام از این موارد بدن سالمندان دچار فقر می‌شود. داشتن رژیم غذایی سالم برای سالمندان باعث کاهش ابتلا به میگرن و سردرد می‌شود. بدن با استفاده از این مواد در حالت قوی‌ و بهینه‌ای قرار دارد و کمتر دچار مشکل می‌شود. خوردن فست فود و غذاهای فرآوری شده بدترین انتخاب ممکن برای آنان است. مصرف میوه، حبوباب، سبزیجات، انواع آجیل بهترین انتخاب‌های ممکن است.

  • تأمین ویتامین‌ و املاح مورد نیاز بدن

ویتامین‌ و املاح مورد نیاز بدن را تأمین کنید چرا که باعث می‌شوند سیستم ایمنی سالمندان به بالا‌ترین حد خود برسد. برای اینکه بدانید سالمندان مواد مغذی مورد نیاز را به مقدار لازم دارند نیاز است آزمایش و چکاپ انجام دهید. سپس پزشک با توجه به فقر ویتامین و املاح داروها و قرص‌های مکمل و تقویتی تجویز می‌کند. مصرف این داروها بهینه شدن کارایی بدن را در پی داشته که باعث می‌شود کمتر به دردهای عصبی و میگرنی دچار شوند.

  • زندگی در مکانی آرام و امن

آرامش اصلی‌ترین لازمه‌ی این دوران است. انسان‌ها در این سنین تحت تأثیر کوچک‌ترین سروصدا، نور شدید و.. قرار می‌گیرند و نیاز دارند تا این عوامل در حد ممکن حذف شوند. اگر آرامش و امنیت فیزیکی و روحی آنان تأمین نشود زمینه‌ساز مشکلاتی من جمله میگرن و افسردگی می‌شود.

  • شناخت رفتارها و عادات‌های سالمند

در برخی مواد ممکن است میگرن پس از یک اتفاق خاص، خوردن یک غذای خاص مانند شکلات و… روی دهد. سعی کنید رفتارهای سالمند را زیر ذره بین قرار دهید. به این موضوع توجه کنید که در چه ساعاتی از روی و به چه مدت میگرن به اوج خود می‌رسد و در چه شرایطی درد آن کاهش می‌یابد. تعداد حمله‌های میگرنی در هفته را یادداشت کنید و ارتباط آن را با احوالات روحی سالمند بسنجید. شاید در این تحلیل‌ها به نقطه‌ای رسیدید که علت اصلی بروز میگرن را کشف کردید. در این صورت می‌تواند با کنترل محرک از بروز درد جلوگیری کنید.

  • دوری از دخانیات

استعمال دخانیات مانند سیگار  به خودی خود برای سالمندان آسیب زا است و اوضاع نامساعدی برای سیستم تنفسی آن‌ها فراهم می‌آورد؛ اما این تنها آسیب دخانیات نیست. دخانیات درد میگرن را تشدید می‌کند. دخانیات می‌تواند فشار درد‌های میگرنی را حتی دو برابر کند. آسیب‌هایی که این مواد به بدن می‌زنند در سالمندان به راحتی ترمیم نمی‌شود و مشکلات زیاد دیگری  من جمله عدم تمرکز، آسیب به شش، آسیب به دهان و دندان را نیز در پی دارد.

  • ورزش و نرمش

سالمندان می‌توانند با انجام ورزش و نرمش متناسب با اوضاع جسمی‌شان میگرن را کنترل کنند. ورزش سیستم ایمنی و عصبی را تا حد زیادی تقویت می‌کند بنابراین تا حد زیادی افراد مسن را از شر دردهای میگرنی در امان نگه می‌دارد

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *