مربی ورزش کودک

به طور کلی کودکانی که فعالیت های جسمی و تمرین های ورزشی را به طور مرتب انجام می دهند، مهارت های جسمی و دهنی شان به طرز بالایی افزایش پیدا می کند. همچنین این فعالیت های مفید تأثیر به سزایی بر سوخت و ساز و در نتیجه رشد و سلامت کودک می گذارد. 

تمرینات ورزشی اصولی و صحیح برای تقویت استخوان، عضلات و سلامتی قلبی و عروقی کودکان لازم بوده و موجب افزایش سطح اعتماد به نفس و همچنین بالا رفتن سطح مهارت های اجتماعی و گروهی کودک می شود. 

مربی ورزش کودک کسی است که می تواند توانی این خدمات را به کودک شما به درستی ارائه دهد. ما در این مقاله قصد داریم به برسی وظایف و فواید داشتن مربی ورزش کودک در منزل بپردازیم. با ما همراه باشید.

مربی ورزش کودک

مربی ورزش کودک چیست؟

انگیزه یک کودک از ورزش و بازی کردن به نوعی لذت بردن و خوشحالی است. مربی ورزش کودک باید به سبکی کودک را آموزش دهد که در حین لذت بردن از تمرین و ورزش با بسیاری از صفات پسندیده مانند اعتماد به نفس، جوانمردی، استقلال، مشارکت اجتماعی، تعهد، مسئولیت پذیری و دوست یابی نیز آشنا شود. مربی ورزش کودک به دو نوع تمرین ورزشی آشنایی کامل دارد. 

نوع اول تمرین عمدی است که بسیار قانونمند و سازمان یافته است و نوع دوم بازی عمدی است که دارای انعطافی بالا بوده و قوانین سخت و خشکی ندارد. مربی ورزش کودک اصولاً از نوع دوم یعنی بازی عمدی برای کودکان استفاده می کند، چرا که در این روش کودک احساس شعف و شادی بیشتری را تجربه خواهد کرد.

استخدام مربی ورزش کودک

چرا کودک باید ورزش کند؟

همان طور که می دانید این روزها استفاده از تلویزیون، اینترنت و به طور کلی نشستن های طولانی مدت بسیار رایج شده است. در این شرایط باید کودکان را برای انجام فعالیت های ورزشی و بالا بردن سطح تحرکشان ترغیب کرد. در این شرایط بهترین و مهم ترین کار برای کودک، استخدام یک مربی ورزش کودک است تا بتواند به درستی و با در نظر گرفتن شرایط جسمی، روحی و شناختی از کودک، بهترین رشته ورزشی و فعالیت های مورد نیاز متناسب با علاقه و سن کودک را به او ارائه دهد.

یادتان باشد حتی در دوران نوزادی نیز کودکان به ورزش نیاز دارند، مربی ورزش کودک می تواند با انجام حرکات ساده و در عین حال اصولی و صحیح، نرمش هایی را به نوزاد بدهد تا به این ترتیب در تکامل رشد کودک تأثیر بسزایی بگذارد. الگوهای حرکتی مانند خزیدن، چهار دست و پا رفتن، گرفتن شی با دست، هل دادن و کشیدن اشیا، حرکت دادن درست گردن و سر در صورتی که با نرمش های اصولی و صحیح توسط مربی صورت گیرد، برای رشد و سلامت جسمی و ذهنی نوزاد شما بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

نقش و مسئولیت‌های مربی ورزش کودک

به طور کلی هدف نهایی یک مربی ورزش کودک رشد روحی و جسمی کودک است تا کودک بتواند به درستی عرصه های مختلف زندگی را که سر راهش قرار می گیرند، طی کرده و در آینده فردی موفق شود. در این جا به بررسی مهم ترین مسؤلیت های یک مربی ورزش کودک می پردازیم.

1- مربی ورزش باید توجه داشته باشد که تمرینات ورزشی با رده سنی کودک و شرایط جسمی او مناسب باشد.

2- امنیت کامل مکان و وسائل مورد نیاز ورزشی برای کودک و خانواده کودک اهمیت بالایی دارد. پس توجه مربی کودک به این امر بسیار ضروری می باشد.

3- مربی باید سعی در ایجاد تنوع و سرگرمی کودک کند و از انجام تمرینات خشک و نا امید کننده برای کودک بپرهیزد.

4- مربی ورزش کودک باید طوری رفتار کند که کودک بتواند از برد یا باخت در بازی و مسابقه درک منطقی و درستی به دست‌آورد. مربی باید به کودک بیاموزد که همیشه قرار نیست برنده باشد، به این ترتیب از کجروی و تقلب کودک در بازی های بعدی جلوگیری می کند.

5- مربی ورزش کودک باید به دقت به تمام حرف های کودک و سؤال هایش گوش داده و پاسخی مناسب بدهد.

6- مربی باید در زمان باخت برخوردی محترمانه و مناسب با سایر افراد داشته باشد. زیرا کودک او را الگوی کامل خود قرار می دهد.

7- مربی باید بیشتر از تشویق استفاده کند تا تنبیه، زیرا تنبیه کودک هنگام ورزش یا بازی موجب دلسردی کودک از آن بازی می شود.

8- مربی ورزش کودک همچنین باید از کلمات و اصطلاحات روان و ساده برای تمرین با کودک استفاده کند و از به کار بردن کلملت غیرقابل درک برای کودک جلوگیری کند.

9- در نهایت مربی همیشه باید مطمئن و آگاه صحبت کند و اطلاعات ورزشی کامل و درستی را به کودک انتقال دهد.

مربی ورزش در منزل کودک

مراقبت از کودک در ورزش

به طور کلی از کردن کودک در برابر آسیب های ورزشی و کمک کردن به حفظ سلامت کودک، امری بسیار مهم و ضروری است که این امر می تواند توسط مربی ورزش کودک به درستی انجام پذیرد. برای این منظور شما می توانید توسط یک تماس با مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل از بهترین مربی ورزش کودک با تجربه و کاربلد برای کودک دلبندتان بهره ببرید.
به طور کلی ورزش برای کودک در هر سنی متفاوت خواهد بود. بسیاری از ورزش های کودکانه بی خطر هستند، ولی ممکن است در شرایطی خاص موجب آسیب دیدن کودک شوند. با این حال همان طور که می‌دانید کودک در هر سنی نیازمند انجام این فعالیت ها می باشد و محدود کردن کودک به جهت آسیب دیدن های احتمالی می تواند موجب عدم رشد مناسب جسمی و مهارتی کودک شود. 

یا گاهی ممکن است کودکی دچار مشکل جسمی مادر زادی باشد، یا در اثر حادثه ای مشکلی برایش رخ داده باشد. در این شرایط هم محدود کردن کودک از ورزش و فعالیت های مناسب سنش به دلیل داشتن نقص جسمانی، راه و روشی اصولی نمی باشد. شما می توانید در تمام این شرایط با کمک گرفتن از مربی ورزش کودک، هم نگرانی خودتان را از آسیب های احتمالی به کودک دلبندتان کم کنید و هم به رشد روحی و جسمی کودکتان کمک شایانی نمایید.

مهم ترین وظیفه مربی ورزش کودک

فراموش نکنید که کمک گرفتن از اشخاصی که آگاهی و علمی در این زمینه ندارند، یا بردن کودک به باشگاه هایی که نظارت کاملی به عملکرد و فعالیت های کودک ندارند، نه تنها کمکی به کودک نمی کند، بلکه ممکن است آسیب های روحی و جسمی فراوانی را به او تحمیل نماید. زیرا هر کاری را باید به اهل آن سپرد. 

پس چه بهتر که با استخدام مربی ورزش کودک در منزل، تمامی راه را برای خود و کودک عزیزتان هموار کنید. به این ترتیب می توانید شاهد رشد روز افزون و چشمگیر کودکتان در زمینه های جسمانی، ورزشی و اجتماعی باشید.

یکی از مهم ترین آسیب هایی که هنگام ورزش به کودک وارد می شود، گرما زدگی است. به این معنی که به جهت تولید حرارتی بیشتر در بدن کودکان، تعرق کمتر کودکان، احساس تشنگی دیرتر در کودکان، بالا بودن سطح توده بدنی کودکان، پایین بودن برون دهی قلب در کودکان و افزایش بسیار سریع دمای بدن کودکان، گرما زدگی در آنها بروز می کند که این امر به راحتی توسط حضور یک مربی ورزش کودک قابل پیشگیری است. مربی ورزش با یادآوری به موقع مصرف مایعات به کودک، کنترل استفاده از لباس مناسب با آب و هوای محل ورزش کودک و توصیه های غذایی لازم به کودک و خانواده او، می تواند از بروز گرما زدگی در کودک جلوگیری کند. یادتان باشد گرما زدگی امری جدی است و گاهی موجب ایجاد شوک در کودک می شود.

کودکان باید در فصل تابستان به ورزش بپردازند

با توجه به اینکه کودکان در طی سال تحصیلی درگیر درس و رفت و آمدهای به مدرسه می باشند، فرصت و زمان کافی برای انجام فعالیت های ورزشی ندارند. یا اینکه با مشغله های درسی اصلاً وقت اضافی برای فکر کردن به این موضوع را پیدا نمی کنند. ولی والدین موظف هستند با شروع فصل تابستان و کم شدن درگیری های مدرسه کودکان به فکر ورزش کردن آن ها و افزایش فعالیت های بدنی کودکشان باشند. 

برای این امر می توان با کمک گرفتن از مربی ورزش کودک فعالیت های مناسب با سن کودکتان را برایش به صورت اصولی و نتیجه بخش شروع کنید. در ادامه به بررسی ورزش های نامناسب برای کودکان و اثرات مخرب آن ها و همچنین به بررسی ورزش های مناسب با سن کودک که جزو اصلی ترین تخصص هایی است که یک مربی ورزش کودک به آن آگاه است می پردازیم.

ورزش کودک

ورزش های غیر اصولی و نامناسب برای کودک

با توجه به اینکه کودکان در طی سال تحصیلی درگیر درس و رفت و آمدهای به مدرسه می باشند، فرصت و زمان کافی برای انجام فعالیت های ورزشی ندارند. یا اینکه با مشغله های درسی اصلاً وقت اضافی برای فکر کردن به این موضوع را پیدا نمی کنند. ولی والدین موظف هستند با شروع فصل تابستان و کم شدن درگیری های مدرسه کودکان به فکر ورزش کردن آن ها و افزایش فعالیت های بدنی کودکشان باشند. 

برای این امر می توان با کمک گرفتن از مربی ورزش کودک فعالیت های مناسب با سن کودکتان را برایش به صورت اصولی و نتیجه بخش شروع کنید. در ادامه به بررسی ورزش های نامناسب برای کودکان و اثرات مخرب آن ها و همچنین به بررسی ورزش های مناسب با سن کودک که جزو اصلی ترین تخصص هایی است که یک مربی ورزش کودک به آن آگاه است می پردازیم.

ورزش های مناسب کودک ۲ تا ۳ سال

برای کودکانی که سن و سال کمی دارند، باید در ابتدا مهارت های حرکتی مثل دویدن، پریدن، گرفتن، هل دادن و موارد این چنینی توسط مربی کودک ورزش آموزش داده شود. چرا که کودک باید بتواند این مهارت ها را کسب کند تا بتواند در ورزش های دسته جمعی آزادانه حرکت کند و با دیگر کودکان بازی و رقابت کند که تمامی این موارد زیر نظر مربی ورزش کودک انجام می شود. از اصلی ترین این ورزش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پیاده روی و دویدن.
– تاب بازی کردن در زمین بازی.
– بازی در محیط های آبی البته تحت نظارت مربی.
– سر خوردن و غلتیدن.
– حرکات ژیمناستیک بسیار مبتدی و ساده.

ورزش های مناسب کودک ۶ تا ۷ سال

با توجه به اینکه کودکان در این سنین توجه و قدرت هماهنگی بهتری دارند، می توانند به درستی مفهوم کار گروهی و ورزش های دسته جمعی را متوجه شوند. به همین جهت بهترین انتخاب برای این کودکان، ورزش هایی مانند ژیمناستیک، فوتبال، شنا، تنیس، دو، هنرهای رزمی و البته تمامی این ورزش ها تحت نظر مربی ورزش کودک و به صورت اصولی نتیجه بخش خواهد بود.
 

ورزش های مناسب کودک ۸ سال به بالا

کودک در سن 8 سالگی می تواند به انجام بیشتر رشته های ورزشی بپردازد که شما می توانید با توجه به علاقه نسبی خود کودک به نوع ورزش و همچنین کمک مربی ورزش کودک و توجه مربی به توانایی ها و محدودیت های جسمی احتمالی کودک، یک زمینه ورزشی را به طور حرفه ای برای کودک آغاز کنید. که این امر نیز فقط تحت نظارت مربی ورزش کودک امکان پذیر خواهد بود.

ورزش های مناسب کودک ۱۰ سال به بالا

کودکان بالای 10 سال به جهت اینکه کاملاً به علاقه ورزشی خود آگاه هستند، می توانند با کمک مربی ورزش کودک به طور حرفه ای تر به تمرینات ورزشی، دوچرخه سواری، تمرین های قدرتی و هوازی، پیاده روی های طولانی و دو میدانی، قایق رانی، سافت بال و ورزش های تیمی که سازمان یافته هستند بپردازند.
در نهایت توجه داشته باشید که یک مربی ورزش کودک در منزل می تواند نقش بسیار با ارزشی در رشد فکری و جسمی کودک شما داشته باشد. به این ترتیب کودک شما مسیر درستی از رشد و انتخاب فعالیت های ورزشی مناسب با سن خودش را از مربی ورزش دریافت می کند. شما می توانید به راحتی با گرفتن تماس با مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل از مشاوره متخصصان دلسوز و مجرب ما در این زمینه بهره مند شوید.

4/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *