عزت نفس در کودک و نکات قابل توجه برای والدین و پرستار کودک

عزت نفس در کودک و نکات قابل توجه برای والدین و پرستار کودک

یکی از مهم ترین و اساسی ترین فاکتورهای موثر در شکل گیری شخصیت کودک، موفقیت و سلامت اجتماعی و عاطفی وی عزت نفس می باشد. عزت نفس در کودک در اعتماد به نفس او درسنین بزرگسالی و نحوه برخورد با مشکلات و چالش ها بسیار تاثیر گذار می باشد. در واقع عزت نفس چگونی ارزش های و احساسات فرد نسبت به خود می باشد. رفتارهای هر شخصی انعکاسی از احساسات درونی اوست.

تاثیر عزت نفس در شادی و موفقیت کودکان غیر قابل انکار می باشد. عزت نفس داشتن یادگرفتنی است و هیچ کودکی با عزت نفس بالا یا بدون آن متولد نمی شود، کودکان بایستی یاد بگیرند که چگونه نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند تا با اعتماد به نفس بیشتر شادتر و موفق تر باشند.

والدین کودک تاثیر زیادی در شکل گیری عزت نفس او خواهند داشت، چرا که والدین اولین افرادی هستند که بیشتر با کودک در ارتباط هستند. صبر و شکیبایی والدین و نحوه تربیت کودکان زمینه ای برای شکل گیری عزت نفس کودک می باشد. در صورتی که والدین با کودک رفتار خوبی داشته باشند، کودک نیز نسبت به خود احساس خوبی پیدا می کند.

برای تجربه اتفاقات و پدیده های جدید مشتاق تر خواهد بود، روابط اجتماعی خوبی در برخورد با دوستانش خواهد داشت و به راحتی می تواند از پس مشکلات برآید. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت وجود عزت نفس در کودک و روش های شکل گیری آن و تاثیر مراقب کودک مطالب بیشتری ارائه دهیم.

اهمیت وجود عزت نفس در کودک

اهمیت وجود عزت نفس در کودک

کودکانی که عزت نفس بالایی دارند از روحیه ی بسیار مثبتی برخوردارند چرا که؛ نست به خود احساس خوبی دارند. این کودکان توانمندتر از کودکان دیگر می باشند. برای انجام کارها تمام تلاش خود را به کار می بندند و با انجام دادن کارها احساس ارزشمندی می کنند. این کودکان در برخورد با مشکلات و چالش های زندگی واکنش درستی از خود نشان می دهند.

این کودکان خطاهای خود را می پذیرند و درصدد جبران اشتباهاتشان هستند. آن ها سعی می کنند از اشتباهات خود تجربه بگیرند. عزت نفس در کودک باعث می شود که او بتواند به راحتی از دیگران کمک بخواهد و بخاطر این موضوع احساس ضعیف بودن نداشته باشد.

علائم نبود عزت نفس در کودک

علائم نبود عزت نفس در کودک
  • کودک با عزت نفس پایین برای انجام کارها با نوعی ترس از شکست مواجه می شود و احساس درماندگی دارد از این رو؛ هیچ تلاشی در پیشبرد یک کار نخواهد داشت.
  • فقدان عزت نفس در کودک باعث می شود که با اولین نشانه ی امیدی تسلیم شده و به دروغ گفتن یا تقلب کردن متوسل شود.
  • این کودک دارای شخصیتی کنترل گر و غیر منعطف  می باشند و سعی در پنهان کردن احساساتش دارد.
  • معمولا این کودکان بسیار لج باز می باشند، دنبال بهانه و مقصر می باشند.
  • کودکان با عزت نفس پایین مشکلات درسی دارند و دچار افت تحصیلی می شوند و برای انجام فعالیت های معمول خود علاقه و انگیزه ای ندارند.
  • حضور اجتماعی این کودکان بسیار کمرنگ می باشد. و آن ها دوستان کمتری دارند.
  • این کودکان روحیه ی بسیار حساسی دارند و  نظرات و آراِء دیگران برایشان اهمیت دارد.

کودک برای بالا بردن عزت نفس خود چه باید کند؟

برای بالا بردن عزت نفس خود چه باید کند؟

قدرت یادگیری در نوزادان از بدو تولد شروع می شوند، آن ها می بینند، می شنون و احساس می کنند و در مورد خود به ایده هایی دست می یابند.

خردسالان توانایی خود را در انجام کارهایی مانند دویدن، ساختن وسایل و بازی کردن با هم سالان خود می سنجند و هرچه در این کارها موفق تر باشند، عزت نفس شان بیشتر می شود. کودکان با بزرگتر شدن، انگیزه بیشتری برای یادگیری مهارت های جدید پیدا می کنند، تجربه موفقیت و شکست را می چشند. زمانی که کودکان به موفقیت می رسند، احساس می کنند که شرایط و ملزومات رسیدن به این موفقیت را دارند و در نهایت اعتماد به نفس آن ها افزایش می یابد. وقتی کودکی می بیند که دیگران از انجام کار او خشنود و راضی هستند، سعی می کنند آن را تکرار کنند و عزت نفس خود را تقویت نمایند.

اقدامات والدین برای تقویت عزت نفس در کودک؟

برای بالا بردن عزت نفس خود چه باید کند؟ 2
  • والدین به کودک خود عشق، علاقه و احترام  زیادی نشان دهند و از ویژگی های مثبت آن ها تعریف و تمجید کنند.
  • والدین باید به کودکان بیاموزند که در مواجهه با چالش ها و سختی های زندگی مثبت نگر باشند.
  • والدین باید ارزش تلاش و پشتکار در زندگی به کودکان یاد دهند و به او بیاموزند که  نتیجه تلاش نکردن با شکست همراه می باشد. کودکان باید برای کسب مهارت های جدید و کشف پدیده های تازه تلاش کنند.
  • والدین باید کودک را برای داشتن هدف در هر روز تشویق کرده و برای آن برنامه ریزی کنند.
  • کودک باید یاد بگیرد که نظرات و عقاید دیگران ممکن است با نظرات او یکی نباشد و این اصلا مهم نیست.
  • زمانی که کودک به موفقیت می رسد، باید او را تشویق کرد. و در زمان عدم موفقیت باید به آن ها کمک کرد و اجازه نداد که روحیه خود را از دست دهند.
  • کودک باید بداند که هر کسی ممکن است اشتباه کند، و اشتباهات بخشی از زندگی ما هستند، ولی باید از اشتباه ها درس عبرت آموخت.
  • زمانی که عزت نفس کودک خیلی پایین باشد و در زندگی روزمره و روابط اجتماعی اش اثر منفی بگذارد، بهتر است والدین از یک متخصص کمک بگیرند و در صورت نیاز فرزند را به جلسات درمانی ببرند و به توصیه های متخصص در برخورد با کودک عمل کنند.

عواملی که به عزت نفس در کودک آسیب می زند؟

عزت نفس در کودک
  • بدگویی درباره کودک:  هرگز به کودک خود برچسب نزنید و زمانی که کودک برخلاف میل شما عمل کرد، می توانید برای جبران کار دیگری از او بخواهید.
  • نادیده گرفتن کودک:  نادیده گرفته شدن کودک یا همان بد رفتاری و بی توجهی  نسبت به کودک در زمانی که می خواهد با شما هم صحبت شود تاثیر بدی در عزت نفس کودک خواهد داشت.
  • مقایسه منفی:  هر کودکی به نوبه ی خود نقاط ضعف و قوتی دارند، هرگونه مقایسه کودک با سایر فرزندان خانواده و یا دوستان و هم سالانش تاثیر مخربی در عزت نفس کودک خواهد داشت. بهتر است والدین به نقاط قوت هر کودک توجه بیشتری کنند.
5/5 - (3 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *