رفلاکس معده در سالمندان + نشانه ها و درمان

رفلاکس معده در سالمندان

رفلاکس معده

با گذر زمان و با افزایش سن، به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن رخ میدهد اکثر افراد سالمند به رفلاکس معده به مری، سوزش سر دل و یا رفلاکس اسید مبتلا میشوند. این احساس زمانی رخ میدهد که محتویات معده به سمت مری برگردد. اکثر افراد سالمند مستعد این بیماری هستند و افراد بالای ۶۵ سال اغلب داروهایی را مصرف میکنند که دستگاه گوارششان را میتواند تغییر دهد و منجر به رفلاکس معده در سالمندان شود. در این مقاله قصد داریم راجب این بیماری، نشانه های آن ، علت این بیماری، راه تشخیص و درمان این بیماری با شما عزیزان اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.

رفلاکس معده

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

رفلاکس اسید

سوزش سر دل و رفلاکس معده یکسان نیستند. GERD به بازگشت هر نوع محتویات معده به مری را شامل میشود، درحالی که رفلاکس اسید به معنی برگشت محتویات اسید معده است.
غذا، اسید، آنزیم های معده و موادی از روده فوقانی که معده برگشته اند، میتوانند به مری رفلاکس کنند و منجر به GERD یا رفلاکس معده به مری شوند.
تمام رفلاکس اسید به عنوان GERD در نظر گرفته میشود اما همه رفلاکس ها به دلیل رفلاکس اسید نیستند.

سوزش سر دل

 میتواند علامت رفلاکس اسید یا GERD باشد، اما یک بیماری پزشکی نیست.
از آنجایی که رفلاکس مری چه ناشی از اسید یا سایر محتویات معده، یک مشکل رایج بین مردم است، افراد ممکن است به پزشک خود مراجعه نکنند.
اگر در افراد خانواده شما کسی دائما دارو های ضد اسید مصرف میکند یا سال ها از این بیماری رنج میبرد، زمان آن است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم رفلاکس معده یا GERD

رفلاکس معده

یک فرد سالمند مبتلا به رفلاکس معده به مری ممکن است هیچگونه علامت یا علائمی از خود نشان ندهد.
گیرنده های درد در مری ممکن است به دلیل دهه ها رفلاکس اسید حساس نباشند. با توجه به طول مدت بیماری، ممکن است دل درد داشته باشید، یا علائم ممکن است بسیار کم و یا اصلا نباشد.
همچنین برخی از افراد سالمند اسید معده تولید نمی کنند،‌ بدین معنی است که داروهای ضد اسید علائم را کاهش نمیدهند.
آزمایش های تشخیص میتوانند مشخص کنند که چه جیزی درحال بازگشت است و به یک نسخه پزشکی صحیح منجر شود.

سالمند

نشانه های رفلاکس معده

اغلب، داروهای بدون نسخه می توانند رفلاکس اسید معده یا GERD را درمان کنند. با این حال، اگر فرد به طور مکرر آنتی اسید مصرف می کند، باید به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه کند.
به طور معمول اگر فرد علائم را بیش از ۳ بار در هفته داشته باشد و یا بیش از چند سال رخ دهد و یا اگر دارو های بدون نسخه درد و مسکن را کاهش نمیدهد باید به پزشک مراجه کند.

رایج ترین علائم رفلاکس معده

  • سوزش سر دل
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه بدون فشار هنگام دراز کشیدن یا بیدار شدن
  • برگشت غذا در دهان در هنگام بلع
  • گیر کردن غذا هنگام بلعیدن
پرستار سالمند

رفتار مناسب با رفلاکس معده

افرادی که از علائم پرچم قرمز رنج میبرند باید در اسرع وقت با پزشک متخصص خود مشورت کنند.
این علائم شامل کاهش وزن ناخواسته، مدفوع  سیاه رنگ یا خونریزی آشکار مقعدی، استفراغ با یا بدون خون یا مواد ظاهر شده پودر قهوه ای و درد قفسه سینه است.
علاوه بر این، افرادی که دارای علائم غیر معمول خارج از مری مانند خس خس سینه، گرفتگی صدا، گلودرد، دوره های خفگی یا سرفه مزمن، یا تولید بیش از حد مخاط و پاکسازی مزمن گلو هستند، باید به پزشک مراجعه کنند.

اگر به دلیل مشکل رفلاکس از خواب بیدار میشوید، ۱۶ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مری مرتبط با رفلاکس هستید

اقدامات در برابر علائم رفلاکس معده


این علائم میتواند نیاز به آزمایش و یا درمان خاص داشته باشد. علائم معمول رفلاکس معده به مری ممکن است در عوض نشان دهنده بیماری قلبی باشد.
افرادی که عوامل خطر بیماری قلبی دارند یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. علائم شبانه میتواند خطرناکتر باشد

علل بوجود آمدن رفلاکس معده به مری یا GERD

رفلاکس معده به مری، زمانی رخ می دهد که لوله مری بین دهان و معده آسیب دیده باشد.
معمولاً دریچه عضلانی در پایین مری که اسفنکتر تحتانی مری یا LES نامیده می شود، محتوای معده را در داخل معده نگه می دارد.
هنگامی که فرد قورت می دهد، LES باز می شود و غذا و نوشیدنی ها را وارد معده می کند. سپس LES بسته می شود. اگر LES ضعیف شود یا به طور غیر طبیعی شل شود، دوره های رفلاکس رخ می دهد.

معده

محتویات معده – چه اسید، غذا یا آنزیم – باعث آسیب به پوشش مری شده و منجر به احساس سوزش می شود.
این احساس یک اتفاق رایج است: بیش از 60 میلیون نفر حداقل یک بار در ماه سوزش سر دل را تجربه می کنند. این علل عبارتند از:

معده

برخی غذاها و نوشیدنی ها، از جمله سس گوجه فرنگی، نوشیدنی های گازدار، کافئین،‌شکلات، نعنا، پیازها، غذاهای تند، چرب یا سرخ شده
دارز کشیدن تا ۲ ساعت پس از غذا خوردن
برخی از داروها، از جمله مسدود کننده های کانال کلسیم، آرام بخش ها، دارو های آسم

مراقب سالمند

سیگار کشیدن
خوردن وعده های غذایی حجیم
پوشیدن لباس تنگ

سیگار ممنوع

عوامل خطر مرتبط با دستگاه گوارش نیز باعث ایجاد ریفلاکس در سالمندان می شود. اینها شامل اضافه وزن و ابتلا به فتق هیاتال، آسم، دیابت، زخم معده، تأخیر در تخلیه معده، اختلالات بافت همبند مانند اسکلرودرمی و سندرم زولینگر-الیسون می باشد.

راه تشخیص بیماری رفلاکس یا GERD

اغلب یک پزشک مراقبت های اولیه یک آنتی اسید قوی برای سالمندان GERD تجویز می کند و علائم کاهش می یابد. اگر این اتفاق نیفتد یا واکنش شدید باشد، بیمار تحت نظر متخصص گوارش تحت آزمایشات بیشتر قرار می گیرد.
آندوسکوپی یک روش آسان پنج تا هفت دقیقه ای است. هنگامی که IV برای القای خواب سبک قرار می گیرد، بیمار باید معده خالی داشته باشد. یک اسکوپ کوچک از طریق مری، معده و روده کوچک وارد دهان می شود.
در طول پروب اسید سرپایی (pH)، یک کاتتر از طریق بینی وارد شده و به مری آویزان می شود. یک کامپیوتر کوچک به انتهای دیگر کاتتر متصل است.

تغذیه سالم

تشخیص رفلاکس معده

در مطالعه تخلیه معده، بیمار با یک ردیاب رادیواکتیو در بیمارستان یا کلینیک غذا می خورد. این ردیاب – از طریق قرار دادن اسکنر روی معده برای چند ساعت ، نشان می دهد که چقدر طول می کشد تا معده بیمار تخلیه شود.
در طی روش اشعه ایکس آباریوم، فرد مایع گچی رنگی می نوشد که دستگاه گوارش را می پوشاند. اشعه ایکس از دستگاه گوارش گرفته می شود و پوشش وضعیت مری، معده و روده فوقانی را نشان می دهد.
آزمایشات فوق به متخصص گوارش کمک می کند تا نحوه عملکرد مری بیمار و نحوه تخلیه معده را کشف کند. 

آزمایشات همچنین عوارض احتمالی رفلاکس اسید و GERD را نشان می دهد. این عوارض عبارتند از:

 

  • تنگی یا باریک شدن مری به دلیل زخم ناشی از آسیب رفلاکس، که می تواند باعث چسبیدن غذا یا مسدود شدن مری شود.
  • مری بارت که تغییر در پوشش مری به دلیل آسیب ریفلاکس است.
  • واکنشات رفلاکس خارج از مری، که شامل خس خس سینه، گرفتگی صدا، گلودرد، دوره های خفگی، سرفه مزمن، یا تولید بیش از حد مخاط و پاکسازی مزمن گلو می شود.
  • بیمارانی که از مری بارت رنج می برند، خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهند. “خوشبختانه، پس از کشف، این بیماران هر چند بار تحت آندوسکوپی با بیوپسی قرار می گیرند.
توانبخشی سالمندان

کنترل و درمان بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

برای کاهش علائم، افراد سالمند مبتلا به رفلاکس میتوانند سبک زندگی خود را تغییر دهند که میتواند شامل موارد ذیل باشد:
از غذاهای محرک اجتناب کنید
سیگار نکشید
وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید
تا دو ساعت پس از صرف غذا دراز نکشید
سر تخت را با بلوک ها بالا بیاورید یا یک فوم بخرید تا زیر بالش بگذارید
آدامس بجوید که تولید بزاق را افزایش می دهد
لباس های تنگی که معده را فشرده می کند نپوشید.

راهکار های کاهش علائم رفلاکس معده

ضد اسید های بدون نسخه برای رفلاکس اسید معده موثر هستند. با این حال اکثر آنتی اسید های از جمله، Maalox، Mylanta و Tums در واقع باعث میشوند معده اسید بیشتری بسازد که خود باعث رفلاکس اسید میشود.
Gaviscon یکی دیگر از آنتی اسید های بدون نسخه است که یک سد کف آلود در بالای محتویات معده ایجاد میکند که باعث جلوگیری از رفلاکس میشود.
استفاده مکرر از آنتی اسیدها نیز میتوانند باعث اسهال و یا یبوست شوند. یکی دیگر از گزینه های بدون نسخه برای رفلاکس خفیف اسید معده، آنتاگونیست های گیرنده H2 از جمله Pepcid AC، Pepcid Complete، Tagamet و Zantac 75 و معادل های عمومی آنها است.
این دارو ها در مدت زمان یک ساعت کار میکنند و عوارض کمی دارند.
مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) مؤثرترین دسته از مسدودکننده‌های اسید هستند و معمولاً برای کسانی که علائم شدید، عوارض GERD مانند تنگی‌ها دارند یا برای کسانی که به H2 RA پاسخ نمی‌دهند تجویز می‌شوند.

قرض ویتامین دی

تاثیرات دارو های رفلاکس معده

بر اساس یک مطالعه اخیر بریتانیایی، بیمارانی که PPI مصرف می کنند ممکن است مستعد شکستگی لگن باشند. Schorr-Lesnick توصیه می کند که افراد مسن تحت PPI باید کلسیم و ویتامین D مصرف کنند و همچنین از نظر پوکی استخوان غربالگری شوند.
[بیماران] باید از کمترین دوز دارویی استفاده کنند که علائم آنها را درمان می کند. برخی (بیماران مسن) به جای PPI به Prilosec تغییر می دهند.
علاوه بر دارو، جراحی یک گزینه برای تعداد کمی از مبتلایان به GERD سالمند است. افرادی که ممکن است تحت مشاوره جراحی قرار گیرند عبارتند از:
آنهایی که PPI را تحمل نمی کنند.
افرادی که توانایی پرداخت PPIهای طولانی مدت و با دوز بالا را ندارند. یا
بیمارانی که از آسم شدید یا فتق هیاتال نیز رنج می برند یا کسانی که دوره های پنومونی را تحمل می کنند.
شایع ترین جراحی برای GERD یک روش لاپاراسکوپی است که شامل سفت کردن اسفنکتر مری است. برای اکثر بیمارانی که عمل جراحی موثر است، دیگر نیازی به مصرف PPI، مسدودکننده های H2 یا آنتی اسیدها ندارند.
مانند هر جراحی، عوارض جدی ممکن است رخ دهد و برخی از بیماران از نفخ بعد از غذا خوردن به دلیل هوای محبوس شده شکایت دارند. علاوه بر این، طول عمر اثربخشی این روش زیر سوال رفته است، زیرا بسیاری از بیماران در طی ده سال از زمان جراحی علائم مکرر دارند. سالمندانی که مورد عمل جراحی قرار می گیرند نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند، پرستار سالمند آسایش ایده ال می تواند بهترین مراقب برای سالمند دلبند شما باشد.

جمع بندی

متخصص گوارش می تواند به بیماران مبتلا به GERD شدید کمک کند تا گزینه های درمانی متعددی را انتخاب کنند. به همین ترتیب، افرادی که علائم خفیف یا متوسط دارند باید با پزشک مراقبت های اولیه خود مشورت کنند اگر داروهای بدون نسخه علائم را کاهش نمی دهند. اگرچه رفلاکس یک مشکل رایج است، اما تسکین آن معمولاً به راحتی در دسترس است.

4/5 - (2 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *