توانبخشی سالمند+اصول توانبخشی سالمندان

توانبخشی در سالمندان

توانبخشی افراد سالمند شامل یک فرآیند فعال است که از طریق یک رویکرد تیمی هماهنگ چند رشته ای ارائه می شود، که هدف آن بهبود عملکرد و توانمندسازی افراد برای زندگی با حداکثر پتانسیل است. بزرگسالان ضعیف و مسن تر به ویژه در معرض زوال عملکردی در نتیجه بیماری هستند و توانبخشی بخشی ضروری از مراقبت های پزشکی برای این جمعیت است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با اصول توانبخشی در سالمندان با شما عزیزان اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.

توان بخشی

توانبخشی سالمندان

علم توانبخشی مجموعه ای است که اقداماتی هدفمند را در جهت قادرسازی شخص معلول، به منظور دست یابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی ها انجام می دهد. متا آنالیز تحقیقات توانبخشی منتشر شده، مزایای ارزیابی جامع چند رشته ای و توانبخشی برای افراد مسن ضعیف یا وابسته را تایید می کند. هنگامی که در بیمارستان تحویل داده می شود، عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد و مرگ و میر را کاهش می دهد، در حالی که در محیط های اجتماعی خطر پذیرش در منزل یا بیمارستان را کاهش می دهد.

اصول توانبخشی سالمندان

میگرن در سالمندان

سه اصل اساسی که در توانبخشی سالمندان باید در نظر گرفته شود شامل موارد ذیل میباشد:

  • تنوع آن در افراد سالمند
  • به حداکثر رساندن فعالیت در افراد سالمند این مفهوم که سلامت مطلوب رابطه مستقیمی با توانایی عملکرد مطلوب دارد.
  • مهم است که با یک فرد بزرگسال به عنوان یک کل برخورد کنیم، زیرا تنوع در ظرفیت کادرهای بزرگسالان هم سن در مقایسه با تغییرات گفته شده در گروه جمعیت جوان‌ تر بسیار متفاوت است.

 

اهداف توانبخشی سالمند

اهداف توانبخشی باید بر بهبود سطح فعالیت بزرگسالان مسن تمرکز کند زیرا بهینه‌سازی فعالیت در توانبخشی افراد مسن کلیدی است و بسیاری از تغییرات در طول زمان به عدم استفاده در میان سالمندان نسبت داده می شود.
در شرایط حاد، اصول توانبخشی ممکن است ابتدا برای تثبیت مشکلات اولیه، جلوگیری از عوارض ثانویه، به عنوان مثال انقباضات و زخم های فشاری، و در نهایت برای بازگرداندن عملکردهای از دست رفته تنظیم شود.

میگرن در سالمندان

فواید توانبخشی در سالمندان

شرکت در برنامه های توانبخشی میتواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. مرکز آسایش ایده آل میتواند یک برنامه درمانی شخصی را برای کمک به سالمندان در دستیابی به نتیاجی مانند موارد زیر طراحی کند:

  • بازیابی استقلال
  • به حداکثر ساندن ایمنی
  • کاهش خطر سقوط
  • بازگرداندن اعتماد به نفس
  • بهبود کیفیت زندگی
  • کمک به سالمندان برای انجام فعالیت های روزمره زندگی
  • بهبود تحرک در داخل و خارج از منزل
  • حفظ کردن قدرت عضلانی
  • آموزش مجدد تعادل و راه رفتن

توانبخشی سالمندان

چه کسانی از خدمات توانبخشی بهره مند میشوند؟

فیزیوتراپی برای توانبخشی سالمندان می تواند بسیار مفید باشد اگر دچار زمین خوردن، تصادف شده اید یا فقط می خواهید استقلال و توانایی های عملکردی خود را بهبود ببخشید.
فیزیوتراپیست ها معمولاً با افراد سالمندی کار می کنند که دارای موارد زیر هستند:

  • اخیراً تحرک آنها بدتر شده است
  • اخیرا از بیمارستان مرخص شده است
  • افتادن یا خطر بالای افتادن دارند
  • اخیرا تصادف کرده است
  • دردی که آنها را محدود می کند
  • اخیرا یک عمل جراحی داشته است
  • علاقه به بهبود استقلال و توانایی های عملکردی خود

خدمات توانبخشی سالمندان

اساسا خدمات توانبخشی سالمندان به ۶ دسته قابل تقسیم شدن است که در زیر به آن میپردازیم:

مراقبت های پزشکی و پرستاری

این خدمات شامل کاهش عوارض ناشی از سالمندی، پیشگیری از ابتلا به بیماری های دوران سالمندی و درمان بیماری های حال حاضر میباشد.

 
توانبخشی سالمندان

توانبخشی سالمندان
شامل توانبخشی پزشکی، اجتماعی، حرفه ای و آموزشی به منظور افزایش توانایی سالمندان در مقابله با عوارض پیری، سازگاری بیشتر با محیط و حفظ استقلال در سالمندان میباشد.

توانبخشی سالمندان

توانبخشی پزشکی

خدمات پزشکی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی، بینایی سنجی،خدمات پرستار سالمند و… در جهت ارتقای کیفیت زندگی سالمندان به صورت تیمی

مراقب سالمند شبانه روزی

توانبخشی حرفه ای
تقویت توامندی های حرفه ای سالمندان در جهت ارتقا عملکرد ذهنی و جسمی در زندگی اجتماعی آنها

توانبخشی آموزشی
ارائه اصول زندگی سالم برای سالمندان مانند مراقبتهای شخصی، پیشگیری از عوارض سالمندی، پرهیز از رفتارهای پرخطر، تغذیه سالم و هنر درمانی به افراد سالمند و خانواده های آنها

توانبخشی اجتماعی
خدمات پرستاری جهت افزایش سازگاری اجتماعی و حل مشکلات اجتماعی

مراقبت از سالمند

ورزش های مناسب در توانبخشی سالمندان

راه رفتن در سالمندان جهت توانبخشی:

 پیاده‌روی بهترین ورزش برای توانبخشی سالمندان است. بهتر است سالمندان در هوای آزاد ۲۰ دقیقه با سرعت متوسط قدم بزنند. پیاده‌روی سبب سرعت بخشیدن جریان خون و تغذیه سلول های مغزی می شود.
ورزش گلف:

ورزش خوب و متناسب برای توانبخشی سالمندان است.

یوگا در سالمندان:

یوگا باعث نیرو بخشیدن به عضلات و مفاصل و اعصاب و ارگانهای داخلی می شود.از ورزش هایی است که باعث تقویت جسم و روان می گردد.یوگا به فعالیت و حرکت زیاد بدن احتیاج ندارد و نوعی حرکت در حالت سکون است.

شنا در سالمندان:

شنا سالمندان در آب گرم لذت بخش است. به دامنه حرکتی مفاصل و طول طبیعی عضلات کمک می کند. شنا در سالمندان گردش خون را بهبود می بخشد.

انجام ورزش های هوازی :

با ورزش های هوازی، ظرفیت تنفسی سالمند افزایش می یابد و اکسیژن بیشتری وارد ریه ها می شود که به جذب هموگلوبین خون گردیده به سلول ها می رود و در نتیجه سلول ها از اکسیژن و تغذیه کافی بهره‌مند می گردد

سلامت روان

دوچرخه سواری سالمندان:

این ورزش برای تمام بدن مفید است.سالمندانی که زانو درد دارند باید از آن اجتناب کنند یا از دوچرخه ثابت استفاده کنند.
ورزش بدنسازی در سالمندان: به کمک برخی از حرکات بدنسازی قدرت و استقامت بدن حفظ می شود.

جمع بندی

همانطور که مطالعه نمودید درک درست و کاملی از اصول توانبخشی در سالمندان، این آگاهی را میدهد که چه زمانی نسبت به دریافت و شروع درمان آن بهتر است. به طور کلی در افراد زمان هایی وجود دارد که با توجه به مشکلاتی که با گذر زمان در جسمشان پدید می آید روبه رو میشوند. موسسه خدمات پرستاری آسایش ایده آل با بهره‌گیری از بهترین مشاوران متخصص و پرستاران سالمند مجرب در این زمینه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

امتیاز دهید post

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *