تفریحات مناسب سالمندان 10+ تفریح مناسب سالمند

تفریحات سالمندان

مراقب سالمند

با ورود به دوره سالمندی، اکثر افراد وقت آزاد بسیاری در اختیار دارند و اگر بتوانند در کنار رژیم غذایی مناسب، تفریح و فعالیتی مناسب وضعیتشان انجام دهند میتوانند از این دوره زندگی خود نهایت لذت را ببرند. در این مقاله قصد داریم راجب انواع تفریحات و فعالیت های مناسب سالمندان اطلاعاتی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

کلاس های ورزش های گروهی

سالمند

ورزش های گروهی مثل یوگا،‌ تایچی و… راه های مناسبی برای تفریح کردن و داشتن جسمی انعطاف پذیر و روحی سرحال است.

 اینگونه فعالیت های ورزشی به سالمندان در حفظ سلامت جسم خود کمک میکند.

ورزش هایی از جمله شنا، ایروبیک در آب و سایر ورزش های آبی برای سالمندانی که دچار آرتروز هستند بسیار مناسب خواهد بود.

نوشتن کتاب خاطرات

با استفاده از ضبط کننده های صدا یا نوشتن خاطرات خود بر روی کتاب ها، میتوانید خاطرات ارزشمند خود را با خانوادتان به اشتراک بگذارید و لحظات خوش را با آنها سهیم شوید

نوشتن خاطرات همچنین روشی بسیار خوب و مناسب جهت مقابله با آلزایمر خواهد بود چراکه به تقویت ذهن شما کمک میکند.

کلاس های هنری

بسیاری از سالمندان سال های بسیاری را صرف کار کردن های بی وقفه کرده اند، حال با بازنشستگی میتوانند درهای جدیدی را بر روی خود بگشایند.

شرکت کردن در کلاس های هنری از جمله سفالگری، نقاشی و… راه هایی بسیار مناسب جهت گذارندن وقت سرگرم شدن است.

در عین حال که فعالیتی سرگرم کننده انجام میدهید، استعداد های جدیدی را در خود شکوفا میکنید  از انجام آنها لذت میبرید.

مراقب سالمند

گشت و گذار و سفر های متفاوت

هیچ یک از افراد سالمند نمیتوانند تمام وقت خود را در خانه سپری کنند، حتی اگر خانه بهترین جای ممکنه باشد.

با ثبت نام در تور های کوتاه مدت مثل تور های موزه گردی، مناطق طبیعی و مناطق دیدنی از زمان خود در فضا ها و مکان های جدید لذت ببرید.

بنا بر نوع علاقه، میزان وقت و تمالیتان میتوانید از تور ها و سفر های طولانی مدت تری هم استفاده و از آن نهایت لذت را ببرید.

مراقب سالمند

شرکت در برنامه های موسیقی زنده

یکی از مناسب ترین فعالیت های سالمندان شرکت در کنسرت ها و برنامه های موسیقی زنده است.

موسیقی زنده گاهی اوقات میتواند لحظات بسیا خاطره انگیزی را برای فرد سالمند به ارمغان بیاورد و او را به دوره جوانی اش ببرد.

موزیک درمانی

موسیقی قدرت شفابخش غیرقابل انکاری دارد، به ویژه برای کسانی که با زوال عقل زندگی می کنند.

برخی از جوامع زندگی کمکی، موسیقی‌درمانگرهای آموزش دیده را برای سرگرمی و ارائه تحریک‌های شناختی در گروه‌های کوچک می‌آورند.

 در برخی از جوامع، سالمندان با سابقه نوازندگی حتی می توانند برای ارائه فعالیت های سرگرمی یا موسیقی درمانی برای دوستان و همسایگان خود شرکت کنند.

مراقب سالمند

روز های اسپا و به خود رسیدگی کردن

همه می دانند که مراقبت از خود مهم است. ارزش آن در طول سال‌های بالاتر پایان نمی‌یابد.

بسیاری از جوامع سالمندان، روزهای ویژه اسپا – از جمله کوتاه کردن مو، مانیکور، و حتی درمان های پوستی  را برای تقویت رفاه ارائه می دهند.

هر سالمندی سزاوار فرصتی برای استراحت، یادگیری چیزهای جدید و لذت بردن از دوران بازنشستگی است که برای آن سخت تلاش کرده است.

جوامع زندگی سالمندان استثنایی به سالمندان به خاطر آنچه هستند احترام می گذارند و در عین حال به آنها کمک می کنند تا به آنچه می خواهند تبدیل شوند.

 بازنشستگی می تواند آغاز یک فصل جدید هیجان انگیز زندگی باشد، زمانی که خانه مناسب را انتخاب کنید.

مراقب سالمند

باغبانی

باغبانی یک فعالیت بسیار لذت بخش بوده که علاوه بر سرگرمی یک نوع درمان نیز میباشد.

باغبانی با برقراری پیوند خاص بین یک گیاه و فرد موجب مزیت هایی از جمله حس امید به زندگی و سرزندگی به فرد میبخشد.

پیوند با طبیعت برای سلامت روانی مثل کاهش استرس و افزایش خلق و کاهش فشارهای روحی همراه با تقویت اعتماد به نفس و امید به زندگی موثر است.

باغبانی درمانی سبب تقویت روابط درون اجتماعی افراد جامعه میشود و توانایی ها و انگیزه های همزیستی افراد در جامعه را بهبود می بخشد.

سلامت روان

حیوان درمانی

اکثر افراد سالمند از اینکه حیوانی کنارشان باشد تا در کنار بقیه فعالیت های روزانه خود از محبت های حیوانات بهره مند شوند لذت میبرند.

مالش شکم سگ می تواند باعث شود بسیاری از ما احساس گرما و گیجی کنیم، و به ویژه برای کسانی که وقتی دوره سالمندی وارد شده اند حیوانات خانگی را کنار گذاشتند، آرامش بخش است.

برنامه‌های درمان با حیوانات خانگی که سگ‌ها را با افراد مسن همراه می‌کند، می‌تواند این شکاف را پر کند. گذراندن وقت با حیوانات حتی ممکن است سلامت روانی و جسمی سالمندان را بهبود بخشد.

مشکلات روحی و روانی

هر انسانی در زندگی خود با مشکلات متعددی رو در رو می‌شود. برخی سعی می‌کنند که این مشکلات را حل کنند و برخی این مشکلات را تا هنگام پیری نیز بر دوش می‌کشند؛ در نتیجه با بروز بحران‌های پیری اوضاع از قبل بدتر شده و در خلق و خو و اعتماد به نفس آنان تأثیر قابل توجهی می‌گذارد. یک مشاور متخصص به خوبی می‌تواند بار مشکلات سنگین را از دوش سالمند بردارد.

 

پرستار سالمند

یادگیری زبان جدید

ممکن است بسیاری از سالمندان به این فکر کنند دگر دیر است برای یادگیری زبانی جدید، اما طرز فکر ها ممکن است مفتاوت باشد.

بسیاری افراد در این دوره از زندگی دارای وقت بسیاری هستند و یادگیری زبانی جدید میتواند راهی سرگرم کننده و آموزنده برایشان باشد.

یادگیری زبان جدید همچنین به افراد سالمند کمک میکند تا از زوال عقل و مشکلات مربوط به حافظه پیشگیری کند.

مراقب سالمند

پختن و آشپزی کردن

شاید عزیز شما عاشق دست پخت های خانگی شما باشد. با تدارک دیدن غذاهای ساده مثل درست کردن شیرینی های کوچک مثل کوکی و یا غذاهای پیچیده تر آنها را شاد کنید.

پخت و پز یک فرایند سرگرم کننده است که میتوانید حتی افراد خانواده را به مشارکت در آن تشویق کرده و لحظات لذت بخشی را در کنار خانواده سپری کنید.

پرستار سالمند

بازی های فکری

بازی فکری تنها مختص کودکان نیست و بزرگسالان هم می‌توانند از این بازی‌ها لذت ببرند. بازی فکری برای سالمندان می‌تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند.

بازی های فکری همچنین قابلیت تمرکز، تصمیم گیری و سرعت پردازش فکر و قابلیت تحلیل را بالا می‌برد و باعث تقویت حافظه سالمندان می شود.

جمع بندی

تا کنون به روش های مناسبی که میتوانند افراد سالمند با انجام آنها هم تفریح نموده و هم سلامتی خود را حفظ کنند اشاره نمودیم. اکثر فعالیت های تفریحی به سن افراد مربوط نیستند یعنی هم افراد جوان میتوانند از انجام آنها لذت ببرند و نیز افراد سالمند. مرکزخدمات پرستاری آسایش ایده آل با داشتن بهترین مشاوران متخصص و پرستار سالمند، مراقبان حرفه ای و پرستاران کودک آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشند.

5/5 - (5 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *