بیماری های مقاربتی در سالمندان + (علائم ابتلا و روش های درمان)

بیماری های مقاربتی در سالمندان

بیماری های مقاربتی در سالمندان

درصد قابل توجهی از جمعیت جهان را سالمندان تشکیل می دهند. معمولا انسان با ورود به این دوره از زندگی خود دچار تحلیل قوای جسمی و عقلی می شود. به همین دلیل اغلب افراد فکر می کنند ورود به دوران پیری به معنای از دست دادن قوای جنسی و رفع این نیاز طبیعی می باشد. در حالی که اصلا چنین نیست و شواهد نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد مردان و ۶۵ درصد از زنان سالمند همچنان از نظر جنسی فعال هستند. بنابراین یکی از مسائل مهمی که مطرح می شود پرداختن به سلامت جنسی سالمندان و پیشگیری از ابتلای ایشان به بیماری های مقاربتی می باشد. چنانچه از خدمات پرستاری سالمند در منزل استفاده می کنید می توانید از پرستار درخواست کنید تمام اطلاعات لازم در این زمینه را به سالمندان ارائه دهند. در ادامه مهمترین بیماری های مقاربتی و راه های پیشگیری از آنها را برای شما بیان می کنیم.

بیماری مقاربتی چیست و چگونه فرد را مبتلا می سازد؟

بیماری مقاربتی چیست و چگونه فرد را مبتلا می سازد؟

«بیماری­های مقاربتی» یا «بیماری­های آمیزشی» و یا «عفونت­های مقاربتی»، به آن دسته از بیماری­هایی گفته می شود که از طریق تماس جنسی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شوند. این بیماری­ها انواع متعددی دارند و ممکن است از راه های مختلفی در فرد ایجاد شوند. برای مثال فرد مبتلا می تواند عامل عفونتی را از طریق ترشحات واژن، مایع منی، زخم و یا خونی که در هنگام مقاربت حاصل می شود منتقل نماید. روش دیگر انتقال چنین بیماری­هایی استفاده از سوزن های آلوده و مشترک است که معمولا توسط معتادان تزریقی صورت می گیرد. بیماری مقاربتی همچنین ممکن است در هنگام زایمان یا شیردهی از مادر به نوزاد منتقل شود. برخی از این بیماری­ها دارای علامت بوده و به راحتی قابل تشخیص هستند. در حالی که برخی دیگر تا مدت ها به صورت نهفته و بدون علامت باقی می مانند اما به راحتی می توانند به فرد دیگر منتقل شوند.

نیمی از مبتلایان به بیماری­های مقاربتی را افراد بین ۱۵ تا ۲۵ سال تشکیل می دهند. زنان بیش از مردان در خطر ابتلا قرار دارند و گفته می شود حدود ۲۵ درصد از زنان (یعنی از هر چهار زن یک زن) حداقل به یکی از این بیماری­ها دچار است. اما متأسفانه این بیماری­ها در میان سالمندان نیز رو به افزایش هستند و سلامتی آنها را نیز تهدید می کنند.

آیا بیماری های مقاربتی سلامت انسان را به خطر می اندازند؟

آیا بیماری های مقاربتی سلامت انسان را به خطر می اندازند؟

بدون شک هر یک از عفونت­های مقاربتی می توانند مشکلات مختلفی را برای فرد به دنبال داشته باشند. درد ناحیه تناسلی، خارش، سوزش در هنگام ادرار، مشاهده زخم های دردناک در ناحیه تناسلی و گاها تب، بی حالی و خستگی و ده ها مورد دیگر جزو این مشکلات به شمار می روند.  اما مسئله مهم این است که چنانچه این بیماری­ها مورد بی اعتنایی واقع شده و به سرعت درمان نشوند ممکن است به مرور زمان عوارض و مشکلات بزرگتری را به وجود آورند. عفونت در ناحیه لگن، بروز انواع سرطان ها، مشکلات بارداری و یا از دست دادن توانایی باروری، انتشار عفونت به سایر اعضای بدن و حتی مرگ از جمله عوارض مهمی هستند که ممکن است به دنبال بیماری­های مقاربتی مختلف به وجود آیند.

معرفی چند نمونه از بیماری های مقاربتی شایع در سالمندان

چند نمونه از بیماری های مقاربتی در سالمندان

تاکنون بیش از بیست و پنج نوع بیماری مقاربتی شناخته شده است. این بیماری ها در اثر عواملی چون باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها به وجود می آیند. در زیر چند نمونه از آنها را برای شما معرفی می کنیم.

1 - کلامیدیا

بیماری کلامیدیا

کلامیدیا یکی از شایع ترین بیماری­های مقاربتی است که عامل باکتریایی دارد و توسط باکتری­ ای به نام کلامیدیا تراکوماتیس به وجود می آید. علائم این بیماری معمولا برای چند هفته پنهان می ماند. پس از چند هفته ممکن است نشانه­هایی چون سوزش ادرار و ترشحات واژن در زنان و مردان و تورم و درد یک یا هر دو بیضه در مردان آشکار شوند.

2 - تبخال تناسلی

تبخال تناسلی

تبخال های تناسلی که نوعی بیماری عفونی آمیزشی هستند در اثر عامل ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می شوند. این تبخال ها در ناحیه تناسلی به وجود می آیند. روند بیماری به این شکل است که ابتدا خود را به صورت قرمزی ناحیه آشکار می سازد. سپس تاول هایی ظاهر می شوند و در نهایت ممکن است این تاول ها پاره شده و ترشحاتی از دورن آنها خارج شود. در اثر پاره شدن این تاول ها زخم هایی نیز به وجود می آیند که ممکن است تا مدت ها از بین نروند. این زخم­ها گاها بسیار دردناک هستند. سوزش ادرار، خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی از جمله علائم اولیه این بیماری هستند که باید به سرعت در صدد شناسایی و رفع آن برآیید.

3 - هپاتیت B

بیماری مقاربتی سالمند و هپاتیت ب

هپاتیت B یکی دیگر از بیماری­های شایع مقاربتی است. ویروس این بیماری به سرعت می تواند در اثر رابطه جنسی به فرد سالم منتقل شود. درد شکم، درد مفاصل، بی اشتهایی، مدفوع بی رنگ، حالت تهوع و خستگی مزمن از جمله علائم هپاتیت ب به شمار می روند.

4 - ایدز

بیماری های مقاربتی در سالمندان و ایدز

بیماری ایدز یک بیماری کشنده و به عبارتی یکی از خطرناک ترین بیماری­های مقاربتی است که توسط ویروس HIV ایجاد می شود. ویروس اچ آی وی یا همان ویروس نقص سیستم ایمنی بدن به راحتی می تواند از طریق آمیزش جنسی یا از طریق خون از یک فرد بیمار به فرد سالم منتقل شود. این ویروس در مرحله اول ممکن است تا مدت ها به صورت نهفته و کاملا بدون علامت در بدن فرد زنده بماند. در مرحله دوم با تضعیف سیستم ایمنی بدن موجب ایجاد عفونت می شود. در این مرحله علائمی شبیه به آنفولانزا بروز پیدا می کند و به همین دلیل گاها با آنفولازا اشتباه گرفته می شود. در چنین حالتی اگر ویروس HIV به سرعت تشخیص داده نشود می تواند منجر به بروز بیماری های دیگر همچون تومور و یا حتی سرطان شود. و بالأخره این ویروس در مرحله سوم و آخر منجر به بیماری غیر قابل درمان ایدز می گردد.

5 - تریکومونیازیس

Trichomoniasis

تریکومونیازیس یکی دیگر از بیماری­های مقاربتی است که توسط تک یاخته تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. این بیماری در زنان بیش از مردان شایع است اما می تواند مجاری ادراری مردان را نیز درگیر نماید. هر چند که ممکن است این بیماری تا مدت ها بدون علامت باشد اما گاها نشانه هایی از قبیل ترشحات غیر طبیعی و بدبوی واژینال، درد در هنگام ادرار و رابطه جنسی را در پی دارد.

6 - پاپیلومای انسانی (HPV)

انسانی

پاپیلومای انسانی که یک بیماری مقاربتی ویروسی است از جمله شایع ترین بیماری­های مقاربتی به شمار می رود. این ویروس گاها خود را به شکل زگیل های تناسلی نشان می دهد و در برخی از افراد می تواند منجر به بروز سرطان های مختلف از جمله سرطان ناحیه تناسلی گردد.

سایر بیماری های مقاربتی

سایر بیماری های مقاربتی

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا بیماری های دیگری نیز وجود دارند که از طریق آمیزش جنسی منتقل می شوند و از جمله مهمترین آنها عبارتند از:

  • شپش ناحیه تناسلی
  • سوزاک
  • سیفیلیس
  • ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV
  • شانکروئید
  • گال
  • زگیل آبکی یا مولوسکوم کانتوژیوکوم
  • لنفوگرانولوما ونروم

چگونه می توان از بیماری های مقاربتی پیشگیری کرد؟

چگونه می توان از بیماری های مقاربتی پیشگیری کرد؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و بهترین روش پیشگیری از بیماری¬های مقاربتی در سالمندان بالا بردن آگاهی ایشان در این زمینه است. سالمندان باید این بیماری ها را بشناسند و علائم آنها را بدانند. برای این کار در ابتدا خودتان باید مطالعه کافی داشته باشید. چنانچه فکر می کنید از پس این کار برنمی آیید می توانید از پرستار سالمند در منزل کمک بگیرید. بدون شک پرستاران سالمند اطلاعات کافی درباره این بیماری ها را داشته و می توانند آموزش های لازم را به سالمند شما بدهند. از جمله مهمترین روش های پیشگیری از بیماری های مذکور به شرح زیر می باشند:

استفاده از کاندوم در هنگام مقاربت (یکی از بهترین و مؤثرترین روش هاست)

  • دوری از مصرف الکل و مواد مخدر
  • تعهد به خانواده و داشتن تنها یک شریک جنسی
  • انجام منظم چک آپ های مربوط به بیماری های مقاربتی

تشخیص بیماری های مقاربتی

تشخیص بیماری های مقاربتی

چنانچه سالمند، علائم مربوط به بیماری های مقاربتی را به شما یا پرستار سالمند گزارش کرد سریعا او را نزد پزشک متخصص ببرید. پزشک جهت تشخیص قطعی بیماری مقاربتی و تجویز صحیح دارو نیاز به معاینه جسمانی یا انجام برخی تست های آزمایشگاهی خواهد داشت. آزمایشات STI، نمونه گیری خون و ادرار و آزمایش کشت خون، آزمایش پاپ اسمیر، نمونه پیری سواب و.. از جمله روش هایی هستند که جهت شناسایی بیماری های مقاربتی به کار می روند.

آیا بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند؟

بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند؟

به طور کلی اکثر بیماری­های مقاربتی که توسط باکتری ها ایجاد می شوند به راحتی با تجویز آنتی بیوتیک ها قابل درمان هستند. اما درمان بیماری­های ویروسی کار دشواری است. و تنها می توان داروهایی جهت تسکین علائم، کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری تجویز کرد. ناگفته نماند که برخی از بیماری­های ویروسی نیز گاها به خودی خود از بین می روند. تا به امروز روش های مؤثر درمانی برای برخی از بیماری­های مقاربتی مانند شپش تناسلی، سوزاک، کلامیدیا و سیفیلیس یافته شده است. اما متأسفانه برخی دیگر از آنها مانند پاپیلومای انسانی، ایدز و تبخال غیر قابل درمان هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *