روش برقراری ارتباط با سالمندان آلزایمری

ارتباط با سالمند مبتلا به آزایمر

تکنیک های برقراری ارتباط با سالمندان آلزایمری برای پرستار سالمند : سالمندان مبتلا به آلزایمر در زندگی  در زندگی مشکلات زیادی دارند و باید یک نفر مسئولیت مراقبت از ایشان را برعهده بگیرد . همچنین این سالمندان به دلیل از دست دادن حافظه و اختلال در حواس کمتر می توانند با افراد دیگر ارتباط موثری برقرار نمایند . 

بدون شک از دست دادن حافظه برقراری ارتباط را با سالمند دچار مشکل می کند. مهارت های کلامی در این افراد بتدریج از بین می رود بنابرین فردی باید مراقبت و پرستاری از فرد سالمند را برعهده بگیرد که تکنیک های برقراری ارتباط با سالمند مبتلا به آلزایمر را بلد باشد .

مراقب یا پرستار سالمند در زمان مکالمه و ارتباط با سالمند مبتلا به آلزایمر باید بیشتر جملات و لحن گفتگوی خود را مناسب سازی کند.در واقع همدلی و داشتن صبر یکی از مهم ترین تکنیک های برقراری ارتباط با سالمند مبتلا به آلزایمر می باشد .

روش ارتباط با سالمند آلزایمری

نکات برقراری ارتباط با سالمند مبتلا به آلزایمر :

  • حضور یافتن در جمع

در زمان مکالمه با سالمند مبتلا به آلزایمر از فرد دیگری بخواهید تا وارد جمع شما شود . این کار سبب آسان شدن گفتگو و ایجاد ارتباطات جدید خواهد شد .

برای برقراری ارتباط با سالمند سعی کنید از وسایل و ابزار مورد علاقه سالمند کمک بگیرید .

در فراهم کردن سرگرمی برای سالمندان باید به این نکته توجه کنید که از وسایل و بازی های مخصوص به سالمندان استفاده نمایید .

با روحیه شاد و مفرح به ملاقات سالمند بروید و با وی حرف بزنید

بدلیل روحیه لطیف و احساسی که سالمند دارد در زمان هایی که دچار خستگی و عصبانیت هستید با سالمند گفتگو نکنید و مکالمه را به زمان آرامش بگذارید .

ارتباط با سالمند آلزایمری

سالمندان مبتلا به آلزایمر به کاردرمانی مخصوص خود احتیاج دارند

یکی دیگر از تکنیک های برقراری ارتباط با سالمند مبتلا به آلزایمر تحریک  و بکارگیری حواس بینایی، شنوایی، چشایی و تماس فیزیکی با سالمند می باشد . این کار سبب افزایش روحیه سالمند نیز خواهد شد و راحتتر می توان با سالمند ارتباط برقرار کرد .

مدیریت مکان مکالمه با سالمند

زمان های دقیقی برای گفتگو با سالمند را تعیین کنید .در زمان برقراری ارتباط و گفتگو با سالمند سعی کنید تمامی عواملی که سبب  اختلال در حواس سالمند می شود را جمع کرده و کنترل نمایید .اگر در مکانی که می خواهید با سالمند گفتگو کنید عوامل خارجی وجود دارد که سبب حواس پرتی سالمند خواهد شد مکان و زمان گفتگو را تغییر دهید ..

برای سالمند مبتلا به آلزایمر لحن صحبت کردن شما مهم تر از حرف هایتان است

طرز صحبت کردن شما با سالمند بسیار تاثیرگذار می باشد همواره سعی نمایید به وضوح، و با زبان ساده، لحنی آرام و صمیمی با سالمند صحبت کنیداین کار سبب تاثیر گذاری هرچه بهتر حرف های شما نیز خواهد شد .

معرفی افراد با اسم کوچک

در زمان معرفی افراد به فرد سالمند بهتر است با نام های کوچک معرفی نمایید .در زمان مکالمه با سالمند سعی کنید از از نام ها و نسبت ها استفاده نمایید و از بکارگیری ضمایر خودداری کنید .

سالمند آلزایمری

صحبت کردن درباره موضوعی واحد

در زمان صحبت کردن هرگز از موضوعی به موضوع دیگر نروید . درمورد موضوعی مشخص تا پایان صحبت نمایید .زیرا افراد مبتلا به آلزایمر به دلیل اختلال ایجاد شده ، از تفکیک موضوع های مختلف در ذهن خود ناتوانند .

تاثیر گذاری بیشتر ارتباط غیر کلامی با سالمند

استفاده از ارتباط های غیر کلامی در زمان مکالمه با سالمند نیز موثر خواهد بود . برای مثال می توانید همراه با صحبت کردن از ارتباط چشمی و یا لبخند زدن و یا گرفتن دست سالمند نیز استفاده نمایید .این کار یکی از تکنیک های موثر در برقراری ارتباط شناخته شده است . برخی از سالمندان تنها در زمان برقراری ارتباط غیر کلامی راحت می باشند و ارتباط برقرار می کنند .

برقراری ارتباط با سالمند مبتلا به آلزایمر هیچ ترس و سختی ندارد

استفاده از ارتباط های غیر کلامی در زمان مکالمه با سالمند نیز موثر خواهد بود . برای مثال می توانید همراه با صحبت کردن از ارتباط چشمی و یا لبخند زدن و یا گرفتن دست سالمند نیز استفاده نمایید .این کار یکی از تکنیک های موثر در برقراری ارتباط شناخته شده است . برخی از سالمندان تنها در زمان برقراری ارتباط غیر کلامی راحت می باشند و ارتباط برقرار می کنند .

کناره گیری از سالمند مبتلا به آلزایمر ممنوع

سالمندان همان افراد مورد اعتماد و عزیز سالهای قبل ما هستند .آنها نیز مانند هر فرد دیگری به محبت و توجه نیاز دارند . همواره سعی کنید با سالمندان روابط دوستانه و خوبی را داشته باشید زیرا او سالهای زیادی از عمر خود را به خوبی و یا با سختی و دشواری سپری کرده و الان به آرامش  قلبی نیاز دارد . داشتن حس صداقت و روابط خوب با سالمند به نفع هر دوی شما خواهد بود .

آلزایمر در سالمندان

پرسیدن سوالات مبهم و چند مجهولی از سالمند مبتلا به آلزایمر ممنوع

برای راحتی سالمند و جلوگیری از سردرگمی و گیجی او سعی کنید از پرسیدن سوالات مبهم و چند مجهولی از سالمند مبتلا به آلزایمر جلوگیری کرده و سوالاتی را بپرسید که جواب بله و یا خیر داشته باشد . این کار به راحتی سالمند کمک می کند .

با سالمند بدون رودروایستی رفتار کنید

در زمان مکالمه اگر در مکالمات و یا در درخواستهایش جمله مبهمی شنیدید حتما از وی در مورد آن سوال کنید  و بخواهید برایتان واضح توضیح دهد .

از تصحیح کردن جملات سالمند بپرهیزید

هیچ گاه سعی نکنید صحبت و جملات سالمند را تصحیح کنید  زیرا به روحیه و اعتماد بنفس وی خدشه وارد می شود ..

همواره صبور باشید

رفتار با سالمند به صبر و شکیبایی زیادی احتیاج دارد همواره سعی کنید با سالمند زمان دهید تا حرف ها و خواسته های ذهنی اش را بیان کند . در مقابل او جبهه نگیرید . زیرا سبب کاهش اعتماد بنفس و تخریب روحیه او می گردد .

رفتار سالمند ممکن است خوب یا بد باشد

فرد سالمند بخصوص سالمند مبتلا به آلزایمر نیز مانند هر فرد دیگری دچار مشکلات و پستی بلندی در زندگی اش می باشد . باید در زمان خلق بد سالمند نیز همراه او باشید و تنهایش نگذارید .

فردی که مراقبت از یک سالمند مبتلا به آلزایمر را بر عهده می گیرد باید به این نکته اساسی توجه داشته باشد که وی  به عنوان فرد اول زندگی سالمند در خوش و یا ناخوش بودن زندگی سالمند نقش اساسی را ایفا می کند . حتی اگر سالمند شما را در مواقعی از یاد ببرد ، وظیفه پرستار سالمند برقراری ارتباط موثر با سالمند می باشد .

5/5 - (2 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *