آیا ارتودنسی باعث بیماری دهان و دندان می‌شود؟

آیا می‌دانستید که سلامت دهان و دندان شما می‌تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد؟ سلامت دهان و دندان ضعیف حتی می‌تواند مشکلات سلامتی را که از قبل داشته‌اید، مانند دیابت یا بیماری قلبی عروقی را بدتر کند. این به این دلیل است که سلامت دهان و دندان و سلامت کلی به شدت مرتبط هستند. مشکلات دهان و دندان شما با بریس‌ها (لوازم مورد استفاده در ارتودنسی) بهبود می‌یابند، به شرطی که شما قبل از گذاشتن آن‌ها، مشکلات دهان و دندان خود را برطرف کرده باشید.

بیماران همچنین در صورت عدم آگاهی صحیح از بریس‌ها، می‌توانند به مشکلات مختلفی در دهان و دندان خود مبتلا شوند. در ادامه همراه ما باشید تا ابتدا دریابیم ارتودنسی چیست و بعد از آن به سراغ بررسی بیماری‌های ناشی از ارتودنسی برویم

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است. اصطلاح “ارتودنسی” را می‌توان به دو کلمه یونانی “orthos” به معنای صاف یا صحیح و “dontics” به معنای دندان تقسیم کرد. بنابراین ارتودنسی عمل صاف کردن دندان‌های نامرتب یا “مال اکلوژن” را توصیف می‌کند. اکلوژن به معنی موقعیت مناسب فک‌ها و دندان‌ها است. زمانی که فک‌ها با هم هماهنگ باشند و همپوشانی درستی با هم داشته باشند و از طرفی دندان‌ها تراز باشند یعنی اکلوژن طبیعی وجود دارد. هرچیزی که این هماهنگی را بر هم بزند با عنوان مال اکلوژن شناخته می‌شود. دندانپزشکان متخصص در ارتودنسی می‌توانند به مدیریت موقعیت غیر طبیعی دندان‌ها، فک‌ها و صورت کمک کنند.
اگر قصد دارید ارتودنسی انجام دهید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله هر آنچه که درباره ارتودنسی باید بدانید دکترتو را مطالعه کنید.

اهداف ارتودنسی

ارتودنسی به منظور اهداف زیر صورت می‌گیرد:

  • ارائه اصلاحات آرایشی و بهبود ظاهر
  • ارائه یک نیش عملکردی سالم
  • پیشگیری از بیماری‌های دندان

ارتودنسی یک شاخه بسیار محبوب در دندانپزشکی است که می‌تواند مشکلات زیر در دندان را بهبود بخشد:

دندان‌های شلوغ: شلوغی دندان‌ها یا تراز ضعیف دندان‌ها که ممکن است چینش دندان‌ها را بسیار نامرتب نشان دهد. این مشکل دندان، اغلب اوقات از به هم ریختگی دندان‌های نیش شروع می‌شود و معمولا ظاهر زشتی را به دهان شما می‌بخشد.

اپن بایت: این اشکال زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای پایینی دندان‌های جلوی بالایی با انتهای بالایی دندان‌های جلویی پایین تماس نداشته باشند. این منجر به جویدن ناکافی می‌شود.

دیپ اوور بایت: این وضعیت زمانی است که دندان‌های جلویی بالا و پایین در یک راستا قرار ندارند و دندان‌های پایین تمایل دارند سقف دهان را لمس کنند و گاهی به لثه‌ها و کام آسیب برسانند. این ممکن است منجر به آسیب لثه، بیماری‌های لثه، از دست دادن دندان و سایش دندان شود.

کراس بایت: این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای دندان‌ها به هم نمی‌رسند. کراس بایت منجر به ظاهر زشت دندان‌ها، جویدن ناکافی و فرسایش دندان‌ها می‌شود.

افزایش اورجت: این وضعیت به بیرون زدگی دندان‌های بالایی بر اثر مکیدن انگشت شست اشاره دارد. این مشکل همچنین ممکن است به دلیل رشد ناهموار استخوان فک نیز به وجود آید.

اورجت معکوس: در این مشکل فک پایین از فک بالا بیرون زده‌تر است. اورجت معکوس جدا از ظاهر نامناسب زیبایی، می‌تواند منجر به ساییدگی دندان‌ها شود.

فاصله بین دندان‌ها: فاصله غیر طبیعی بین دندان‌ها ممکن است ناشی از رشد ضعیف دندان، کوچک‌تر بودن برخی دندان‌ها از حد طبیعی و یا از دست دادن دندان‌ها باشد.

بیماری‌هایی که بر اثر ارتودنسی به وجود می‌آیند

درمان ارتودنسی یک تلاش فشرده در دهان است که در آن از مجموعه‌ای از دستگاه‌های مکانیکی برای ایجاد حرکت دندان‌ها استفاده می‌شود. به دلیل قرار گرفتن در مجاورت مینا، لثه و رباط پریودنتال به صورت داخل دهانی در مدت زمان طولانی، دستگاه‌های ارتودنسی تأثیر قابل‌توجهی بر بافت‌های پاردنتال، محیط دهان و میکروبیوم دهان دارند. دستگاه‌های ارتودنسی با عمل به عنوان یک جایگاه، باعث تجمع بیش از حد پلاک و باکتری‌ها در دهان می‌شوند. تغییر در میکروبیوم دهان توسط ارتودنسی، باعث تجزیه مینای دندان، پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال می‌شود.
بیماری پریودنتال یا لثه ناشی از پلاک باکتریایی و پاسخ بدن شما به پلاک است.
هنگامی که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرید، حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مهم است. نظافت دهان نه تنها می‌تواند از لکه دار شدن دندان‌های شما جلوگیری کند، بلکه از بروز بیماری پریودنتال نیز جلوگیری می‌کند. بیماری پریودنتال یا لثه به طور بالقوه می تواند منجر به از دست دادن دندان شود … که قطعاً آن چیزی نیست که شما می‌خواهید! در ادامه بیشتر در رابطه با این بیماری ناشی از ارتودنسی صحبت خواهیم کرد.

بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال چهار مرحله دارد، از  التهاب خفیف در لثه  تا بیماری پیشرفته پریودنتال. بیماری پیشرفته پریودنتال یک بیماری جدی است که بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود، در این بیماری بافت همبند، اطراف دندان شما را به خطر می اندازد و باعث تحرک استخوان و دندان و در نهایت از دست دادن دندان می‌شود.

چه چیزی باعث بیماری پریودنتال می‌شود؟

بیماری پریودنتال یا لثه ناشی از پلاک باکتریایی و پاسخ بدن شما به پلاک است. این بیماری اغلب به صورت بافت برجسته در لثه دیده می‌شود که متورم و قرمز می‌شود و به راحتی خونریزی می‌کند.
مشکل اصلی بیماری لثه این است که مراحل اولیه مانند التهاب لثه منجر به درد نمی‌شود. این بدان معناست که بسیاری از بیماران مبتلا به مشکلات لثه از آنها اطلاعی ندارند! بنابراین، بیماری لثه می‌تواند بدون اینکه بیمار متوجه شود به یک بیماری پریودنتال شدیدتر تبدیل شود. خونریزی لثه معمولاً یک علامت هشدار دهنده قابل اعتماد است که نشان می‌دهد لثه‌های شما آنطور که باید سالم نیستند.

آیا می‌توان با وجود بیماری پریودنتال، ارتودنسی انجام داد؟

این بستگی به شدت بیماری لثه شما دارد. قبل از انجام درمان با بریس، متخصص ارتودنسی شما ممکن است شما را به یک متخصص پریودنتیست برای “ترخیص پریودنتال” ارجاع دهد. این آزمایش، معاینه‌ای است برای اطمینان از اینکه لثه‌ها، دندان‌ها و استخوان‌های اطراف شما به اندازه کافی سالم و ایمن هستند و توانایی تحمل ارتودنسی را دارند. به خاطر داشته باشید، التهاب و عفونت زمینه‌ای در لثه‌ها باعث نمی‌شود که درمان ارتودنسی شما کمتر موثر باشد. بیماری پریودنتال می‌تواند منجر به لق شدن دندان ها شود، بایت شما را به خطر بیندازد و به طور قابل توجهی طول عمر کلی دندان‌های شما را کاهش دهد. بنابراین انجام ارتودنسی همزمان با این بیماری امکان پذیر است، اما سلامت دندان شما در دراز مدت به خطر می‌افتد.
هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند التهاب لثه خفیفی را تجربه کنند که اغلب به صورت تورم و خونریزی لثه دیده می‌شود (مخصوصاً هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن). اگرچه ممکن است با وجود این بیماری همچنان انجام ارتودنسی امکان پذیر باشد، اما ارتودنتیست شما همیشه توصیه می‌کند که ابتدا این بیماری را با رعایت بهداشت روزانه بهبود ببخشید و سپس به سراغ انجام ارتودنسی بروید.

آیا دستگاه‌های مکانیکی ارتودنسی می‌توانند باعث بیماری دهان شوند؟

از آنجایی که بریس‌ها (لوازم مکانیکی ارتودنسی) حفظ بهداشت دهان و دندان را سخت تر می‌کنند، استفاده کنندگان از بریس ممکن است بیشتر از دیگران از التهاب لثه رنج ببرند. در بیشتر موارد، لثه‌های متورم شده با بریس نشان‌دهنده یک مورد خفیف التهاب لثه است (وضعیتی که به سادگی قابل درمان است). برای جلوگیری از تبدیل شدن التهاب لثه به مشکل جدی‌تر، مسواک زدن منظم (حداقل سه بار در روز!) و نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز ضروری است. مراقبت روزانه موثر در منزل از همه مهمتر است، با این حال، رزرو منظم تمیزکاری حرفه‌ای با دندانپزشک عمومی خود نیز بسیار مهم است. این اقدامات با هم باید از تبدیل لثه‌های متورم به بیماری پریودنتال پیشرفته‌تر جلوگیری کند.

منابع:

https://doctoreto.com/blog/tag/mouth-and-tooth/

5/5 - (2 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *