مشکلات شنوایی در سالمندان

انواع مشکلات شنوایی در سالمندان

مشکلات شنوایی در سالمندان

بسیاری از بیماری ها در دوران سالمندی آشکار می شوند. به همین دلیل، سلامتی جسمی و روحی در سنین پیری یکی از دغدغه های فرزندان ایشان است. بهترین راه برای رها شدن از این نگرانی، کسب اطلاعاتی هر چند مختصر درباره بیماری های شایع در سالمندان می باشد. از جمله این بیماری ها می توان به مشکلات شنوایی در سالمندان اشاره کرد. اغلب سالمندان، علی الخصوص آنهایی که بالای ۷۵ سال سن دارند دچار کم شنوایی هستند. لازم است به عنوان فرزندان یا اعضای خانواده یک فرد سالخورده و یا حتی پرستار سالمند در منزل با این مشکلات آشنا شوید تا حتی الامکان از بروز آنها پیشگیری کنید و یا در صورت مشاهده علائم آن به سرعت اقدام به برطرف کردن مشکل و درمان بیماری کنید.

انواع مشکلات شنوایی که سالمندان را تهدید می کنند؛

انواع مشکلات شنوایی که سالمندان را تهدید می کنند؛

بررسی ها نشان داده است که تقریبا ۱۵ درصد افراد مسن ۶۵ تا ۷۴ ساله و نیمی از سالمندانی که بالای ۷۴ سال سن دارند دچار مشکلات شنوایی هستند. با تکیه بر این آمار می توان نتیجه گرفت که فرآیند پیری می تواند بر توانمندی فرد در شنوایی تأثیرگذار باشد. علی الخصوص اینکه برخی از این مشکلات مانند پیرگوشی، تنها مختص سالمندان است و در افراد جوان مشاهده نمی شوند.

مشکل شنوایی عبارت از کم شنوایی یا ناشنوایی در اثر عوامل مختلف می باشد که ممکن است برای هر دو گوش یا فقط یک گوش اتفاق افتد. این مشکلات بر سه دسته تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر می باشند:

1. کم شنوایی انتقالی

هر گونه آسیب به گوش میانی یا گوش داخلی که موجب شود انتقال امواج صوتی به حلزون گوش به درستی صورت نگیرد در این گروه از مشکلات شنوایی قرار می گیرد. عفونت گوش یا جرم گرفتن بیش از حد آن، پاره شدن پرده گوش و همچنین آسیب به استخوانچه های گوش میانی از جمله دلایلی هستند که می توانند موجب کم شنوایی انتقالی شوند. این نوع از کم شنوایی اگر به سرعت تشخیص داده شده و علت یابی شود قابل درمان است.

شنوایی انتقالی

2. کم شنوایی حسی - عصبی

کم شنوایی حسی- عصبی

کم شنوایی حسی – عصبی زمانی اتفاق می افتد که گوش خارجی و میانی سالم هستند و امواج صوتی را به خوبی به گوش داخلی منتقل می کنند. اما گوش داخلی قادر به دریافت امواج و یا انتقال آنها به مغز نمی باشد. پیری می تواند یکی از دلایل ابتلا به کم شنوایی حسی- عصبی باشد. قرار گرفتن در معرض صداهای خیلی بلند، عفونت گوش و برخی از بیماری ها یا داروها نیز می توانند منجر به بروز این قسم از مشکلات شنوایی شوند. در برخی از موارد شناسایی علت این نوع از کم شنوایی یا ناشنوایی غیرممکن بوده و به همین دلیل غیرقابل درمان است. اما تقویت صدا از طریق سمعک امکانپذیر است. 

3. کم شنوایی مختلط یا آمیخته

کم شنوایی آمیخته یا مختلط در واقع ترکیبی از دو قسم دیگر کم شنوایی یعنی انتقالی و حسی- عصبی می باشد. در این عارضه، صداها به میزان کافی به گوش داخلی نمی رسند و اگر هم برسند گوش داخلی نمی تواند آنها را به مغز منتقل کند.

علائم کم شنوایی در سالمندان

کم شنوایی در سالمندان

مشکلات شنوایی در سنین سالمندی می توانند به صورت وزوز گوش، کاهش وضوح صداها، عدم تشخیص صداها یا برخی از حروف از همدیگر و .. ظاهر شوند. آنها در اغلب مواقع از نحوه صحبت کردن افراد ایراد می گیرند و از آنها می خواهند بلندتر و واضح تر سخن بگویند. برخی از اوقات ممکن است گوش خود را نزدیک دهان شما بگیرند تا بهتر متوجه صحبت شما شوند. زیاد کردن صدای تلویزیون، درخواست تکرار صحبت ها، عدم تشخیص صدای زنان و بچه ها و عدم تشخیص صدای اصلی از صدای پس زمینه نیز از دیگر نشانه های اولیه کم شنوایی در سالمندان می باشند.

چرا سالمندان دچار کم شنوایی می شوند؟

چرا سالمندان دچار کم شنوایی می شوند؟

دلیل بروز کم شنوایی در سالمندان، آسیب رسیدن به سلول های عصبی مربوط به شنوایی و یا از بین رفتن آنها است. این امر در اثر عوامل مختلفی اتفاق می افتد. از جمله دلایلی که موجب ایجاد مشکلات شنوایی در سالمندان می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سن

فرآیند پیری موجب تحلیل رفتن بسیاری از توانمندی های انسان می شود. بنابراین جای تعجب ندارد که برخی از سالمندان صرفا به دلیل پیری و افزایش سن دچار کم شنوایی می شوند.

  • وراثت

برخی از بیماری های مربوط به شنوایی مانند پیر گوشی نیز همانند بسیاری از بیماری های دیگر می توانند ژنتیکی بوده و از پدر و مادر به فرزند به ارث برسند.

  • صداهای بلند

صداهای بلند و شدید می توانند در طولانی مدت منجر به آسیب رسیدن به سلول های عصبی شنوایی شوند. افرادی که مشاغل پر سر و صدایی دارند در معرض خطر ابتلا به کم شنوایی در پیری قرار می گیرند.

  • ضربه

وارد شدن ضربه به گوش نیز می تواند مشکلات زیادی را به بار آورد. علی الخصوص اگر ضربه به پرده گوش منتقل شده و موجب آسیب رسیدن به آن شود بسیار خطرناک است.

 

وارد آمدن ضربه به گوش سالمندان
صدای-بلند-یکی-از-علل-آسیب-دیدن-پرده-گوش-سالمندان
  • برخی از بیماری ها

مشکلات شنوایی در برخی از سالمندان در اثر بیماری های دیگر به وجود می آیند. به عبارت دیگر، می توان آنها را از جمله عوارض بیماری های مذکور دانست. دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، بیماری های عفونی مربوط به گوش و حلق و بینی و … از جمله بیماری هایی هستند که می توانند زمینه ساز کم شنوایی یا حتی ناشنوایی در سالمندان شوند.

  • برخی از داروها

داروهای شیمیایی در کنار خاصیت درمانی، عوارض و مضراتی نیز دارند. گاه ممکن است مشکلات شنوایی در اثر مصرف طولانی مدت برخی از داروها مانند داروهای سرطان، آسپرین و یا برخی از آنتی بیوتیک ها نیز بروز پیدا کنند.

  • جرم گرفتن گوش

انباشته شدن جرم گوش که در یک سوم سالمندان مشاهده می شود از دیگر علل کم شنوایی ایشان است. 

عوارض کم شنوایی در سالمندان

عوارض کم شنوایی در سالمندان

کم شنوایی موجب می شود سالمند صداها را به خوبی نشنود و در دریافت مفهوم سخنان مخاطب خود به مشکل برخورد کند. به همین دلیل فردی که با او سخن می گوید ناچار است بلند بلند و شمرده شمرده صحبت کند و یا گاها از حرکات دست یا به عبارتی از زبان اشاره استفاده نماید.

این امر می تواند کم کم بر رفتارهای فردی و اجتماعی سالمند تأثیر بگذارد. در گام اول امکان دارد سالمند برای آنکه ارتباطات صمیمی خود با اعضای خانوده یا پرستار سالمند را از دست ندهد، مشکل شنوایی خود را انکار کند. متأسفانه اگر این اتفاق بیفتد ممکن است مشکلات، مضاعف شده و بیماری پیشرفت کند.

در گام دوم، سالمند ممکن است دچار کاهش اعتماد به نفس شده و کم کم از ارتباطات اجتماعی و بسیاری از فعالیت های خود چشم پوشی کند. افسردگی و انتخاب کنج نشینی و انزوا از دیگر عوارضی است که کم شنوایی می تواند در سالمند ایجاد کند.

پیشگیری از کم شنوایی در سالمندان

از کم شنوایی در سالمندان

برای آنکه در دوران سالمندی دچار مشکلات شنوایی نشوید لازم است از همان دوران جوانی به فکر سلامت گوش های خود باشید. برای این منظور باید عوامل تهدید کننده شنوایی را شناسایی کرده و از آنها دوری کنید. برای مثال:

  • از قرار گرفتن در معرض صداهای طولانی و بلند دوری کنید. اگر به هر دلیلی مانند شرایط شغلی و.. ناچارید مدام در محیطی پر سرو صدا حضور داشته باشید از محافظ گوش استفاده کنید.
  • سیگار و تنباکو می توانند منجر به ایجاد مشکلات شنوایی در سالمندان شوند. از مصرف آنها خودداری کنید.
  • استفاده بیش از حد از گوش پاک کن و تمیزکننده های گوش می تواند خطر آفرین باشد. ممکن است گوش پاک کن، جرم های گوش را به سمت داخل گوش هدایت کند.
  • اگر ناچار به استفاده طولانی مدت از دارو هستید، حتما اطمینان حاصل کنید که آن داروها عوارضی برای شنوایی شما ایجاد نخواهند کرد.
  • هر سال یک بار جهت چکاپ گوش های خود به گوش پزشک مراجعه کنید. اگر جزو افرادی هستید که زمینه ژنتیکی ابتلا به پیرگوشی را دارند بهتر است دوره های مراجعه را به هر شش ماه یک بار کاهش دهید.

آیا کم شنوایی درمان می شود؟

درمان کم شنوایی در سالمندان

از آنجا اغلب مشکلات کم شنوایی سالمندان مربوط به آسیب دیدن سنسورهای عصبی سلول های مربوط به شنوایی است، درمان این مشکلات به وسیله دارو امکانپذیر نمی باشد. برخی از اقداماتی که می توان در جهت بهبود شنوایی سالمندان انجام داد عبارتند از:

  • استفاده از سمعک: استفاده از سمعک یکی از ساده ترین و مؤثرترین راه ها برای بازگرداندن شنوایی سالمند می باشد. سمعک علاوه بر آنکه قدرت شنوایی فرد را کاهش می دهد، از پیشرفت تحلیل سلول های عصبی شنوایی نیز جلوگیری می کند.
  • استفاده از روش های توانبخشی شنوایی: برای سالمندانی که امکان استفاده از سمعک یا هر روش درمانی دیگری را ندارند از روش های توانبخشی یا کاردرمانی استفاده می شود. آموزش لب خوانی یا استفاده از زبان اشاره یا سایر حواس، از جمله روش هایی هستند که می توانند جهت بهبود برقراری ارتباط با سایرین و انجام کارهای روزمره اش مفید واقع شوند. اگر سالمندی با این شرایط در منزل دارید می توانید از خدمات پرستاری در منزل بهره گرفته و از پرستاران مجرب جهت کاردرمانی استفاده نمایید.
  • کاشت حلزون: کاشت حلزون اگر توسط یک متخصص حاذق انجام شود و موفقیت آمیز باشد، یک روش بسیار خوب جهت بازگرداندن شنوایی سالمند است. اما ایراد این روش، پرهزینه بودن آن برای بیمار است. علاوه بر آن، باید ریسک های جراحی و شرایط سلامت عمومی سالمند نیز در نظر گرفته شود.
5/5 - (2 امتیاز)

مرکز سلامت، آسایش و مراقبت کیان مهر با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

1 پاسخ

تعقیب

  1. کریمی گفت:

    ممنون از محتوای خوبتون

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 12 =