مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسون (2021) ( روش های درمان )

چگونه از سالمند مبتلا به پارکینسون نگهداری کنیم ؟

بیماری پارکینسون یکی از بیماری های شایع در میان سالمندان است که در اثر کاهش و یا عدم ترشح هورمون دوپامین از سلول های عصبی مغز ایجاد می شود. اینکه چگونه از سالمند مبتلا به پارکینسون نگهداری کنیم؟ تأثیر زیادی در کاهش عوارض جسمی و مشکلات روحی و روانی خواهد داشت.

 این بیماری جزو بیماری های پیش رونده محسوب می شود و به مرور زمان میزان و شدت آن افزایش می یابد.  مهم ترین شاخصه اصلی آن لرزش بدن، سفتی عضلات و کند شدن حرکات و فعالیت های بدنی است. البته روند رشد عوارض بیماری پارکینسون در افراد مختلف متفاوت است و بسته به اینکه چه مراقبت هایی و با چه کیفیتی انجام شود، روند پیشرفت آن کند شده و یا شدت می یابد.

پارکینسون چیست

روش های مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون

همانطور که گفتیم مراقبت ها غیر از مواردی که به بهبود جسم بیمار می پردازند، بایستی از لحاظ روحی و عاطفی نیز انجام گیرند. در این قسمت تلاش می کنیم تا به مهم ترین و اساسی ترین مراقبت هایی که باید انجام شود بپردازیم:

- کاردرمانی

کاردرمانی در پارکینسون

بیماری پارکینسون باعث می شود تا به مرور زمان فرد نتواند فعالیت های روزمره و شخصی خود را به راحتی انجام دهد. لرزش دست ها و یا عدم توانایی لازم در بلند کردن اجسام، ایستادن و یا بالارفتن از پله ها و … باعث ایجاد محدودیت در این زمینه می شود.

 کاردرمانی یکی از انواع مهارت هایی است که با انجام تمرین ها و تکنیک های تخصصی به بیمار کمک می کند تا میزان محدودیت ها را کاهش دهد. کاردرمانگر به بیمار کمک می کند تا بتواند عضلات خود را حرکت داده و مانع از خشک شدن و غیر فعال شدن آن ها شود. این کار از نظر روانی نیز برای بیمار بسیار مفید بوده و استقلال سالمند را حفظ می کند.  

- گفتار درمانی

گفتار درمانی در پارکینسون

سالمندانی که به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند، از نظر گفتاری نیز دچار مشکل می شوند. از نظر صحبت کردن و یا بلعیدن غذا و … این افراد نیاز به کمک دارند. گفتار درمانی باعث می شود تا با تمرین های لازم عضلات صورت فعالیت بیشتری داشته و از سست شدن آن ها جلوگیری می نماید.

 گفتاردرمانگر به سالمند کمک می کند تا با حرکت دادن عضلات به صورت اصولی و درست عوارض ناشی از این بیماری را کاهش داده و در برقراری ارتباط با اطرافیان موفق تر باشد.

- تغذیه مناسب برای سالمند مبتلا به پارکینسون

غذای بیمار پارکینسون

کاهش فعالیت ها همراه با سایر عوارضی که بعد از شروع این بیماری و به دنبال ان مصرف داروها به سراغ فرد می آید، باعث می شود تا وضعیت تغذیه ای سالمندان دچار تغییرات زیادی شود.

 عدم توانایی در تهیه غذا و یا افزایش وزن و یا بالعکس کاهش وزن در اثر کم شدن توانایی در بلع غذا و … علت اصلی این تغییرات است. لازم است سالمندان مبتلا به پارکینسون از نظر تغذیه ای تحت درمان بوده و توصیه هایی که مشاوران تغذیه در این زمینه ارائه می دهند را به صورت کامل عمل نمایند. کمک اطرافیان در این زمینه بسیار سودمند و موثر است.

راهکارهایی برای کمک به سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون

راهکارهایی که در این قسمت ارائه می دهیم باعث می شود تا روند پیشرفت بیماری کند شده و سالمندان مبتلا به این بیماری بتوانند دوران بهتر و زندگی راحت تری را سپری نمایند. این راهکارها عبارتند از:

انجام معاینات پزشکی و پرستاری در منزل

پزشکی بیمار پارکینسون

معمولاً سالمندانی که به پارکینسون مبتلا می شوند، بخصوص اگر در مراحل حاد بیماری باشند بهتر است تا در منزل خدمات پرستاری و پزشکی را دریافت نمایند. این افراد باید در طی سال به صورت مداوم به پزشک مراجعه نموده و وضعیت بیماری را چک نمایند. اگر پزشک در منزل حضور پیدا کرده و درمان را انجام دهد، تأثیر زیادی در جلوگیری از استرس و خستگی سالمند خواهد گذاشت.

خدمات پرستاری نیز یکی دیگر از مواردی است که به بیمار کمک زیادی در کنترل روند رشد بیماری دارد. در ابتدای بروز بیماری معمولاً سالمند از عهده انجام فعالیت های روزمره خود بر می آید، ولی به مرور زمان محدودیت ها تشدید می شود. ممکن است اعضای خانواده آشنایی لازم را با این بیماری نداشته و نتوانند به صورت درست و اصولی به بیمار کمک نمایند. وجود پرستاران و مراقبین در منزل تا حدود زیادی این مشکل را برطرف می نماید.

کمک به سالمندان مبتلا به پارکینسون از نظر عاطفی

سالمند مبتلا پارکینسون

دوره سالمندی یکی از حساس ترین دوران زندگی افراد است که نیاز به کمک های روحی و عاطفی در کنار کمک های جسمی بیشتر از هر زمانی احساس می شود. بخصوص که سالمند مبتلا به بیماری پارکینسون نیز باشد که فعالیت های ذهنی و جسمی فرد را به شدت کاهش می دهد. 

لازم است برای حفظ روحیه سالمندان در این دوران سعی کنید تا با کارهایی مانند گذراندن وقت بیشتر با سالمند، تشویق سالمند برای انجام فعالیت های روزمره و سبک روزانه،  کمک به انجام کارهایی مانند پیاده روی کردن و یا حتی قدم زدن و … مراقبت های لازم را از این بیماران انجام دهید.

تنظیم داروهای بیماران پارکینسون در ساعات منظم

مصرف منظم دارو بیمار پارکینسون

برخی از داروهای مربوط به پارکینسون عوارضی را به همراه دارند. عوارضی مانند گیجی و یا خواب آلودگی و … می تواند برای سالمندان خطرآفرین باشد. سعی کنید این داروها را در زمان های مناسب به بیمار داده و در صورت تشدید علایم با پزشک متخصص در میان بگذارید.

 همچنین در صورت نیاز به داروهای اضافی لازم است که مطمئن شوید که تداخل دارویی ایجاد نشود.

فضای منزل را برای حضور سالمندان مبتلا به پارکینسون مناسب نمایید

نگهداری از بیمار پارکینسون

یکی دیگر از راه های مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون، مناسب سازی فضای منزل است. این بیماران ممکن است نتوانند تعادل خود را حفظ نمایند و در بالا و پایین رفتن از پله ها دچار مشکل می شوند. 

باید سعی کنید از دستگیره در کنار پله ها، حمام و سرویس بهداشتی و در قسمت های مختلف آشپزخانه استفاده کنید و نیز برای منازلی که پله دارند از رمپ استفاده نمایید. با این تغییرات کوچک ولی راهبردی تا حدود زیادی مشکلات سالمندان مرتفع خواهد شد.

کلام آخر

سالمندی خود به تنهایی محدودیت هایی را برای افراد به همراه دارد، زمانی که در این سنین دچار بیماری هایی مانند پارکینسون نیز بشوید، نیاز به مراقبت بیشتر می شود. مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون غیر از اینکه باید جسمی انجام شود، از لحاظ روحی نیز باید به این افراد رسیدگی و مراقبت شود.

 هرچه روابط عاطفی خود را با این افراد گسترش دهید و زمان زیادی را با ان ها بگذرانید، در کنترل بیماری تاثیر مثبتی خواهید گذاشت.

5/5 - (7 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *