روش های تقویت رشد کودک

نکات مهم در رشد کودک

رشد کودک

به عنوان والدین، ما همیشه میخواهیم فرزند یا فرزندانمان هم از لحاظ روحی و هم جسمی سلامت باشند. ما نمی خواهیم حتی یک اشتباه کوچک که می تواند مانع رشد فرزندمان شود، مرتکب شویم. علاوه بر این، یک شروع خوب مطمئنا به فرزند شما کمک می کند تا رویاهای خود را زندگی کند. ما می توانیم درک کنیم که فرزند پروری آسان نیست، به خصوص زمانی که این مسئولیت را برای اولین بار به عهده می گیرید. در این مقاله قصد داریم به ۷ نکته اساسی و موثر که به فرزندان در رشد سالمشان کمک میکند را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

رشد کودک

رژیم غذایی مناسب رشد کودک

هورمون رشد انسان (HGH) که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود، رشد کودک را کنترل می کند.
فرزند باید غذایی بخورد که این غده را تحریک می کند تا HGH را آزاد کند. کودک خود را با رژیم غذایی غنی از کلسیم، ویتامین ها، مواد معدنی و به ویژه پروتئین تغذیه کنید.
برترین محصولات غذایی که هورمون رشد را در بدن کودک تحریک می کنند شامل غلات (برنج قهوه ای، آرد گندم، ماکارونی سبوس دار، نان چند دانه و غیره)، میوه ها و سبزیجات تازه، تخم مرغ، بلغور جو دوسر، سویا، اسفناج و محصولات ماهی است.
همچنین میتوانید محصولات غذایی غنی از روی را به رژیم غذایی اضافه کنید. این محصولات شامل جوانه گندم، بادام زمینی، کدو تنبل، تخم کدو و خرچنگ است.
تا زمانی که کودک به سن نوجوانی برسد باید به غذا توجه ویژه ای داشت چراکه در رشد کودک اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

پرستار کودک

محیط مثبت و مناسب کودک

در اولین سال های نوزاد، تغییرات بسیاری در بدنش اتفاق می افتد. در این دوره، والدین و اعضای خانواده باید اطمینان حاصل کنند که محیط اطراف کودکشان شاد، پر از تحریک، راحت و مثبت است.
با فرزندتان زیاد تعامل داشته باشید. هرچه بیشتر تعامل داشته باشید، مهارت های ارتباطی فرزندتان در آینده بهتر خواهد بود.
تعامل فعال باعث رشد ذهن کودک می شود. این عمل باید ادامه پیدا کند، زیرا وجود یک محیط مثبت و سالم برای رشد کودک شما بسیار ضروری است.

فعالیت های فیزیکی

رشد کودک

از ۲ سالگی باید کودک خود را با فعالیت های جسمانی متفاوتی آشنا کنید. برای کودکان گروه سنی ۲ الی ۵ سال، کلاس های رقص و دویدن از مناسب ترین فعالیت ها هستند.
از ۶ تا ۱۲ سالگی دوچرخه سواری، دویدن، شنا، ورزش کردن برای رشد او ضروری است. اینگونه ورزش ها به رشد فیزیکی او کمک میکند.
اطمینان حاصل کنید که فرزند شما درگیر برخی از فعالیت های فوق برنامه است که در مدرسه او سازماندهی شده است.
اگر کودک یاد بگیرد که چگونه در این مرحله تعادل مناسب بین مطالعه و سایر فعالیت ها را حفظ کند، پس باور کنید که می تواند در ادامه زندگی معجزه کند.
وقتی کودک وارد سنین نوجوانی می شود، می تواند ورزش هایی مانند بسکتبال، بدمینتون، تنیس، فوتبال و … انجام دهد و تناسب اندام داشته باشد.

مکمل های هورمون رشد انسانی (HGH)

رشد کودک

مکمل هایی هستند که میتوانند به کودک شما در افزایش قد و وزنشان کمک کنند. بسیاری از مکمل های HGH در بازار وجو دارند، اما در میان آنها مکمل های HGH را به صورت تصادفی انتخاب نکنید.
شما باید به درستی در مورد مکمل های HGH تحقیق کنید و سپس یکی را برای فرزند خود اتخاب کنید.
این مکمل ها را فقط زمانی اقدام به خرید و مصرف نمایید که پزشکان به شما پیشنهاد استفاده آنرا بدهند و هیچ چیز دیگری برای بهبود رشد کودک شما کار نکند.
از استفاده آنها در مراحل اولیه رشد خودداری نمایید. بیش از حد استفاده ننمایید. اینکه چه تاثیراتی بر روی یک فرد در مراحل بعدی زندگی او میگذارد باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

خواب کودک

پرستار کودک

موارد خاصی وجود دارد که ممکن است از آنها غافل شویم، اما بسیار مهم هستند. ساعات خواب مناسب و الگوهای خواب نیز بر رشد کودک شما تأثیر می گذارد.
حداکثر تحریک هورمون رشد هنگام خواب انجام می شود. نه تنها این، بلکه خواب خوب نیز باعث آرامش ذهن و افزایش کارایی می شود.
بهترین ساعات خواب از ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح است. مطمئن شوید که کودک شما شب ها زود بخوابد.
طبق گزارش بنیاد ملی خواب که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، کودکان گروه سنی ۳ تا ۵ سال به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارند، کودکان سن مدرسه بین ۶ تا ۱۳ سال باید حدود ۹ تا ۱۱ ساعت در روز بخوابند. نوجوانان باید ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابند.

تمارین با شدت بالا !!!

پرستار کودک

وزنه برداری به کودکان زیر ۱۶ سال توصیه نمی شود زیرا این فعالیت میتواند رشد کودک شما را مختل کند.
این سنی است که فقط تمرینات یا ورزش هایی با شدت بالا مثل بسکتبال، تنیس و بدمینتون پیشنهاد میشود.
اینگونه ورزش ها برای کودک شما فوق العاده هستند زیرا پریدن در آنها زیاد است که خود باغث افزایش قد در کودکان میشود.

نکات و فاکتور های مهم در رشد کودک

عوامل مختلف دیگری نیز می توانند رشد کودک شما را مختل کنند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما به مواد مخدر یا الکل معتاد نیست.
این مواد تأثیر وحشتناکی بر سلامت و همچنین رشد کودک شما دارد. علاوه بر این، کودک شما باید بدون استرس باشد. به خصوص در دوره نوجوانی، کودک می تواند فشارهای درونی و بیرونی بسیار زیادی را تجربه کند.

والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که چگونه با مشکلات خود برخورد کنند و زندگی بدون استرس داشته باشند.
این عوامل در نوجوانان بارزتر است، بنابراین والدین باید مراقب باشند که کودک روحیه شادی داشته باشد و تحت هیچ فشار روحی قرار نگیرد.
جدای از این، اجازه ندهید کودک شما در مراحل اولیه یک دیوانه رسانه های اجتماعی یا بازی های عجیب و غریب باشد زیرا این می تواند بر رشد کودک شما تأثیر منفی بگذارد.

کلام آخر

همانطور که مطالعه نمودید نکات و فاکتور های بسیاری وجود دارند که میتوانند بر رشد کودک یا کودکان تاثیرگذار باشند. با فراهم کردن موارد محتلف که باعث ایجاد آسایش و برنامه ای منظم برای کودک میشود، او را برای آینده آماه مینمایید. مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با بهره گیری از بهترین مشاوران متخصص و پرستاران کودک در این زمینه آماده خدمت رسانی به فرزندان عزیز شما هستند.

4.3/5 - (3 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *