رشد کودکان + عوامل تاثیر گذار بر رشد کودکان

رشد کودکان به چه عواملی بستگی دارد؟

رشد کودکان

چگونگی رشد و عملکرد کودک هم به عوامل داخلی بستگی دارد و هم به عوامل خارجی،‌ در بعضی از این عوامل ما هیچگونه کنترلی بر آن نداریم. شناخت و درک درست اینکه کودک در هر دوره ای از زندگی برای رشد و عملکردش چه چیزی نیاز دارد به ما کمک میکند تا بتوانیم بهتر آنها را بزرگ کنیم. در این مقاله قصد داریم با عواملی که بر روی عملکرد و رشد کودک تاثیر میگذارند اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.

ژنتیک

رشد کودکان

منظور خصوصیاتی است که از طریق ژن از والدین به فرزندان می رسد مانند قد، وزن، ساختار فیزیکی،‌هوش و استعداد ها و …. بیماری ها نیز ممکن است از طریق ژن انتقال پیدا کنند؛ در نتیجه بر روی رشد و تکامل کودک موثر هستند.

با این حال، عوامل محیطی و پروررشی میتوانند بهترین نتیجه را از ویژگی های موجود در ژن ها را به ارمغان بیاورند.

محیط

محیط نقش مهمی را در رشد کودکان دارد و مجموع تحریکات جسمی و روحی کودک را نشان میدهد. عواملی مانند محیط فیزیکی و شرایط جغرافیایی مکانی که کودک در آن زندگی میکند و همچنین محیط اجتماعی و روابط او با دوستان و خانواده، بر رشد اولیه کودک تاثیر گذار است.

 یک مدرسه و خانواده خوب و دوست داشتنی، مهارت های اجتماعی و فردی قوی را در کودکان ایجاد میکند درحالی  که این برای کودکانی که در محیط های پر استرس بزرگ میشوند متفاوت خواهد بود.

جنسیت

رشد کودکان

استرس مثبث: استرسی است که می توان آن را کنترل کرد و موجب می شود کارها را با سرعت بیشتری انجام داد. برای انجام مسئولیت ها مقداری از استرس لازم است زیرا با افزایش هوشیاری ناشی از آن، کارها با دقت بیشتری انجام می شوند. استرس مثبت می تواند ما را با انگیزه تر و آماده تر برای ادامه مسیر کند. همچنین در این نوع مقدار هورمون های استرس بعد از موقعیت استرس زا به سرعت به حالت عادی باز می گردند.

استرس منفی: به استرسی که تحت کنترل فرد نباشد استرس منفی می گویند زیرا در این حالت علائم به مقدار زیاد بروز می کنند و فرد نمی تواند کار یا مسئولیت را به درستی انجام دهد. استرس بیش از حد می تواند آثار منفی را بر بدن داشته باشد و سلامت فرد را به خطر بیندازد.

سلامتی و ورزشش

رشد کودکان

یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد جسمی و عملکردی کودک است. پسران و دختران به روش های متفاوتی رشد میکنند به خصوص در نزدیکی بلوغ.

پسران نسبت به دختران به طور معمول قد بلندتر و ساختار فیزیکی قوی تری دارند.همچنین زمان به دوره بلوغ رسیدن در دختران سریع تر از پسران است . بدین ترتیب هم در ساختار فیزیکی و هم در ساختار خلقی تفاوت هایی وجود دارد و باعث میشود به چیزهای مختلف علاقه نشان دهند.

سلامتی و ورزش

نشانه ها و علائم استرس

در اینجا ورزش به معنای فعالیت جسمانی یا شرکت عمدی در کلاس های ورزشی نیست بلکه به زمان بازی و فعالیت های ورزشی عادی که به بدن کمک میکند قدرت عضلانی و توده استخوانی را افزایش دهد اشاره میکند.

ورزش مانسب به کودک در رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند. بازی درفضای باز کودک را در معرض میکروبهایی قرار میدهد که به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از آلرژی کمک میکند.

هورمون ها

متعلق به سیستم درون ریز هستند و بر عملکردهای مختلفی در بدن اثر میگذارند و توسط غدد مختلفی تولید میشوند.

عملکرد به موقع هورمون ها برای رشد و تکامل فیزیکی طبیعی در بدن کودکان حیاتی است. عدم تعادل در عملکرد غدد ترشح کننده هورمون منجر به نقص رشد،چاقی،مشکلات رفتاری و سایر بیماری ها شود.

در دوران بلوغ، غدد جنسی وظیفه ترشح هورمون های جنسی که رشد اندام های جنسی و ظاهرویزگی های ثانویه در پسران و دختران  را کنترل میکند.

تغذیه

رشد کودک

تاثیر خانواده

خانواده ها بیشترین تاثیر را در تربیت کودک و تعیین راه های رشد روانی و اجتماعی دارند. کودکان به محبت، مراقبت و ادب اولیه نیاز دارند تا به عنوان افراد سالم رشد کنند.

خانواده هایی که از کودکان سو استفاده میکنند یا آنها را نادیده میگیرند، بر رشد مثبت آنها تاثر میگذارند و این منجر میشود به افرادی با مهارت اجتماعی پایین تبدیل شوند و در بزرگسالی در برقراری ارتباط با دیگران مشکل پیدا کنند.

تاثیرات جغرافیایی

مکان زندگی والدین تاثیر بسیاری بر رشد و عملکرد کودک میگذارد. مدارس تحصیلی، محل زندگی، فرصت های ارائه شده توسط جامعه و گروه های همسالان آنها برخی از عوامل موثر بر رشد کودکان هستند.

زندگی در جامعه غنی که دارای پارک ها،‌کتابخانه ها و مراکز اجتماعی برای فعالیت های گروهی و ورزش است، همگی در رشد مهارتها، استعدادهاو رفتار کودک نقش مهمی دارند.

وضعیت اجتماعی اقتصادی

تکامل کودک

وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده کیفیت و فرصتی را که کودک بدست می آورد را تعیین میکند.

تحصیل در مدارس بهتر و همچنین در اختیار گذاشتن منابع یادگیری بهتر برای فرزندان  و در صورت نیاز بچه ها، کمک بسیار ویژه ای برای رشد و عملکرد کودک میباشد و به او کمک میکند تا از پتانسیل خود استفاده کافی را ببرد.

والدینی که شاغل هستند و ساعات زیادی را به دور از فرزندان سپری میکنند ممکن است نتوانند زمان کافی را برای رشد کودکان صرف کنند.

تقویت و یادگیری

تکامل کودک

تقویت و یادگیری

یادگیری کودکان بیشتر در مدرسه رخ میدهد؛ همچنین به پرورش کودک از نظر ذهنی، فکری، عاطفی و اجتماعی می پردازد تا آنها به عنوان افراد سالم در جامعه عمل کنند.

بخشی از بلوغ و رشد ذهن کودک در این مقطع اتفاق می افتد. تقویت بخشی از یادگیری است که در آن یک فعالیت تکرار میشود مثل تمرین نواختن آلات موسیقی که در نواختن آن بهتر میشوند.

بنابراین هر درسی که تدریس میشود باید تکرار شود تا بهترین نتیجه بدست آید

کلام آخر 

اگرچه طبیعت به رشد و عملکرد کودکان کمک بسزایی میکند،‌اما پرورش کمک بیشتری میکند. همانطور که قبلا گفته شد عواملی وجود دارند که شما کنترلی بر آنها ندارید  اما چیزهای خاصی وجود دارند که میتوانید برای فرزند خود تضمین کنید.

این شامل اطمینان از اینکه کودک شما هر روز به اندازه کافی استراحت می کند، زیرا رشد او به شدت به میزان خواب او بستگی دارد. به سطوح تغذیه و ورزش فرزندتان توجه زیادی داشته باشید، زیرا این سطوح نیز نقش مهمی در ارتقاء رشد و تکامل به موقع و سالم کودک شما دارند. مرکز آسایش ایده آل با داشتن بهترین مشاوران متخصص و پرستاران مجرب کودک آماده خدمت رسانی به فرزندان عزیز شما هستند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *