افزایش خلاقیت در کودکان + راه های افزایش خلاقیت در کودکان

افزایش خلاقیت در کودکان

خلاقیت کودکان

کدام کودکی است که از بازی در زیر باران لذت نبرد، داستانی برای خود نسازد یا پانتومیم بازی نکند؟ این مدل فعالیت های خلاقانه،‌چیزی بیشتر از تفریح کردن هستند؛ اینگونه فعالیت ها میتوانند مزایای مفید و ماندگاری بر روی سلامت فرزند شما داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با اهمیت خلاقیت در کودکان و راه های افزایش خلاقیت در آنها اطلاعاتی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

خلاقیت در کودکان

اهمیت خلاقیت در زندگی

همانطور که مشخص است، خلاقیت میتواند توانایی های شناختی مغز شما را تقویت کند؛ به عنوان مثال افرادی که زمینه موسیقی دارند، پیوند های قوی تری بین دو نیمکره مغزشان دارند.

 علاوه بر این، بر اساس تحقیقات، تفکر خلاقانه میتواند به مغز ما کمک کند تا ارتباط عصبی را توسعه و مفاهیم جدید را بیاموزیم.

فعالیت های خلاقانه میتواند خلق و خوی فرزند شما را بهتر کند. بر اساس مطالعه ای که در کالج بروکلین انجام شد، نشان داد نقاشی به کودکان کمک میکند پس از یادآوری یک خاطره ناراحت کننده آرام شوند.

زمانی که مردم بر روی یک پروژه خلاقانه تمرکز میکنند، به احتمال زیاد احساس شادی بیشتری میکنند و احساس شکوفایی به آنها دست میدهد.

در ادامه مقاله به راه های مختلفی که خلاقیت را در کودکان افزایش میدهد اشاره میکنیم.

چه نشانه هایی وجود دارد که بگوید فرد سالمند نیاز به کمک دارد؟

تغییرات در ظاهر شخصی و نظافت خانه معمولاً نشان دهنده تغییر وضعیت فیزیکی و یا ذهنی است. حتی تغییرات رفتاری ظریف ممکن است دلالت بر این داشته باشد که یک سالمند دیگر قادر به انجام کارهای روزمره بدون پشتیبانی نیست.

خلاقیت در ذهن شکل میگیرد

خلاقیت در کودکان

برای شروع به کودکتان در شناخت ایده هایشان کمک کنید. از آنها سوالاتی بپرسید که به خارج از جعبه فکر کنند.(تفکر خارج از چارچوب)

همچنین میتوانید به آنها در پیدا کردن چیز هایی که باعث شروع و تلنگر خلاقیتشان میشود کمک کنید.

در زمان اشتباهات ، به دنبال نکته مثبت آن بگردید.

اگر فرزند شما اولین باری که کاری را امتحان می کند موفق نشود ممکن است احساس دلسردی کند. اما اشتباهات اغلب به ما بیشتر از موفقیت یاد میدهند و می توانند فرزند شما را تشویق کنند تا راه حل های جدید و خلاقانه ای را امتحان کند.

اگر فرزندتان در یادگیری مطلبی مشکل دارد سعی کنید به او یاد دهید از دید متفاوتی به قضیه نگاه کند.

به عنوان مثال اگر فرزندتان قصد دارد لغتی را یاد بگیرد، به صورت آهنگین آن کلمه را به او یاد دهید.

در بیرون وقت خود را بگذرانید

مراقبت از سالمند
  • دانشمندان دانمارکی پی بردند که طبیعت نه تنها برای سلامت روانی خوب است،‌ بلکه بر روی خلاقیت اثر مثبت میگذارد.

    بر اساس تحقیقاتشان متوجه شدند که گذراندن وقت بیرون از خانه میتواند حس کنجکاوی را افزایش، تفکر انعطاف پذیررا تشویق و به شما در شارژ مجدد و پر انرژی شدن کمک کند.

    اگر روزی هوا مساعد بود، به همراه فرزند خود به محله های اطراف بروید تا به ذهن کودکتان اجازه تازه شدن و تقویت شدن بدهد.

فرزندتان را به بازی های خلاقانه تشویق کنید.

خلاقیت در کودکان
  • مارگاریتا تارتاکوفسکی، روانشناس مرکز روانشناسی بیان دارد اوغات فراغت بدون ساختار به کودک کمک میکند تا از تفکر خلاقانه اش استفاده کند.

    هر روز به کودک خود زمان کمی بدهید تا به طور مستقل ایده ها و علایق خود را کشف کند.

    علاوه بر این زمانی را برای بازی های خلاقانه کنار بگذارید، یا وقت آزاد که کنجکاوی یا تفکر خلاقانه را تشویق میکند.

    به عنوان مثال مداد رنگی به همراه کاغذی سفید به او بدهید یا به بازی با او وانمود کنید تا تشویق و حمایتی از بازی خلاقانه او باشید.

کودکان را به خواندن کتاب درمورد هنر تشویق کنید.

  • تلویزیون دیدن را محدود کنید تا جا برای فعالیت های خلاقانه بالا رود مثل تمرین یک نمایشنامه، یادگیری نقاشی، خواندن هر کتابی که توسط نویسنده مورد علاقه نوشته شده است.

خلاقیت در کودکان

به بچه ها آزادی و استقلال بدهید تا استعدادشان شکوف شود آنچه را که می خواهند انجام دهند.

پرستار کودک

از ترس آنکه فرزندتان ربوده شود یا وارد یک دانشگاه یا دبیرستان عالی نشود زندگی نکنید.

از نظر آماری احتمال ربوده شدن آنها بسیار پایین است و ممکن است خیلی از فرزندان با رفتن به دانشگاه های عالی خوشحال نشوند.

محدودیت های بیرونی میتواند انعطاف پذیری در تفکر را کاهش دهد. در یک مطالعه، تنها نشان دادن چگونگی کنار هم قرار دادن یک مدل، روش های خلاقانه ای را که کودکان این کار را انجام میدهند،‌کاهش داد.

به فرزندانتان برای نمایش خلاقیت جایزه ندهید

با اینکار انگیزه در فرایند خلاقیت دخالت میکند و کیفیت پاسخ های آنها و انعطاف پذیری افکارشان را کاهش میدهد.

به فرزندان اجازه دهید بجای تلاش برای دریافت جایزه،‌به طور ذاتی برای انجام کاری که در آن انگیزه دارند تسلط پیدا کنند.

به عنوان مثال به فرزندتان برای بعد از تمرین پیانو، به او اجازه دهید کاری را که از آن لذت میبرد انجام دهد مثل نقاشی کردن و یا در کلاسی شرکت کردن.

پرستار کودک

به فرزندان این فرصت را بدهید که فکرشان را بیان کنند.

پرستار کودک

بگذارید با شما مخالفت کنند. آنها را تشویق کنید که بیش از یک مسیر برای یک راه حل، و بیش از یک راه حل برای یک مشکل پیدا کنند.

 وقتی مشکلی را با موفقیت حل کردند، از آنها بخواهید که دوباره آن را حل کنند، اما راه جدیدی برای انجام آن پیدا کنند (همان راه حل، مسیر متفاوت).

 سپس از آنها بخواهید که راه حل های بیشتری برای همان مشکل ارائه دهند. این کار باعث میشود هم خلاقیت کودک افزایش پیدا کند و همچنین در آینده، در مواجه شدن با مشکلی برای آن راه حل های متفاوتی ارائه دهد.

سعی کنید خیلی به نتیجه کار فرزندتان اهمیت ندید

به لذت هایی که طی آن کار یا فعالیت انجام داده است توجه کنید، ممکن است کودکتان از فرایند کار لذت برده باشد اما به نتیجه دلخواه نرسیده باشد.

شما میتوانید با پرسیدن سوالاتی مثل : آیا لذت بردی؟ – تموم شد؟ – در مورد اینکار که انجام دادی چه حسی داشتی ؟ از کدام بخش بیشتر لذت بردی؟….

 و از این قبیل سوالات که به کودکتان در کنار فعالیت خلاقانه اش انگیزه ای برای ادامه دادن میدهید.

مراقب کودک

کلام آخر

راه های گوناگونی برای تقویت خلاقیت در فرزندان وجود دارد . ما در این مقاله به چند نمونه از مهم ترین های آنها اشاره نمودیم. مرکز آسایش ایده آل با داشتن بهترین مشاورین متخصص و پرستاران کودک و مادریاران مجرب آماده خدمت رسانی به فرزندان عزیز شما والدین محترم هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *