آب مروارید در سالمندان + علائم آب مروارید

آب مروارید در سالمندان

آب مروارید در سالمندان

آب مروارید بیماری است که باعث کدر شدن عدسی چشم می‌شود که بینایی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. آب مروارید با افزایش سن مرتبط است و در میان افراد سالمند بسیار شایع است. در این مقاله قصد داریم راجب این بیماری، انواع آن، علت، نحوه تاثیر آن بر بینایی سالمندان، کسانی که بیشتر در معرض آن هستند،‌راه تشخیص و درمان آن با شما عزیزان اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.

لنز چیست؟

آب مروارید در سالمندان

لنز بخش شفافی از چشم است که به تمرکز نور یا یک تصویر بر روی شبکیه کمک میکند. شبکیه بافت حساس به نور در پشت چشم است.
در یک چشم عادی، نور از طریق عدسی شفاف از شبکیه میگذرد. هنگامی که نور به شبکیه میرسد، نور به سیگنال های عصبی تبدیل و به مغز ارسال میشود.
عدسی باید شفاف باشد تا شبکیه چشم تصویر واضحی را دریافت کند. اگر عدسی در اثر آب مروارید کدر باشد، تصویری که فرد میبیند تار میشود.

انواع آب مروارید

آب مروارید در سالمندان

بیشتر آب مروارید ها با افزایش سن مرتبط هستند، اما انواع دیگری نیز وجود دارند که میتوانند رخ دهند:
آب مروارید ثانویه
آب مروارید میتواند پس از چراحی برای سایر مشکلات چشمی مانند گلوکوم(آب سیاه) ایجاد شود. همچنین میتواند در افرادی که مشکلات سلامتی دیگری مثل دیابت دارند رخ دهد.
آب مروارید تروماتیک
آب مروارید ممکن است پس از آسب دیدگی چشم ایجادشود، گاهی اوقات سالها بعد .

پرستار سالمند

آب مروارید مادرزادی


برخی نوزادان با آب مروارید به دنیا می آیند یا در کودکی به آن مبتلا میشوند، اغلب در هردو چشم رخ میدهد. ای آب مروارید ها ممکن است نیاز به برداشتن لنز ها باشد.
آب مروارید پرتویی
آب مروارید میتواند پس از قرار گرفتن در معرض برخی تشعشعات ایجاد شود.
چه چیزی باعث آب مروارید میشود؟
عدسی در پشت عنبیه و مردمک قرار دارد. بسیار شبیه به لنز دوربین عمل می کند. نور را بر روی شبکیه در پشت چشم متمرکز می کند، جایی که تصویر ضبط می شود.

آب مروارید در سالمندان

پرستار سالمند

این لنز همچنین کانونی شدن چشم را تنظیم می کند و به ما امکان می دهد اشیا را هم از نزدیک و هم از دور به وضوح ببینیم.
این لنز بیشتر از آب و پروتئین ساخته شده است. این پروتئین به گونه ای دقیق چیده شده است که عدسی را شفاف نگه می دارد و اجازه می دهد نور از آن عبور کند.
اما با افزایش سن، ممکن است مقداری از پروتئین به هم بچسبد و ناحیه کوچکی از عدسی را کدر کند. این آب مروارید است. با گذشت زمان، آب مروارید ممکن است بزرگتر شود و عدسی بیشتری را کدر کند و دید آن را سخت تر کند.

آلزایمر

آب مروارید چگونه بینایی سالمندان را تحت تاثیر قرار میدهد؟

  • توده های پروتئین وضوح تصویر را که به شبکیه می رسد کاهش می دهد.
  • لنز بیشتر از آب و پروتئین تشکیل شده است.

    وقتی پروتئین جمع می شود، عدسی را کدر می کند و نوری را که به شبکیه می رسد کاهش می دهد. تیرگی ممکن است به حدی شدید شود که باعث تاری دید شود. اکثر آب مرواریدهای مرتبط با افزایش سن از کلوخه های پروتئینی ایجاد می شوند.
    هنگامی که آب مروارید کوچک باشد، کدر شدن تنها قسمت کوچکی از عدسی را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است هیچ تغییری در بینایی خود مشاهده نکنید. آب مروارید تمایل به “رشد” آهسته دارد، بنابراین بینایی به تدریج بدتر می شود.
    با گذشت زمان، ناحیه کدر عدسی ممکن است بزرگتر شود و آب مروارید ممکن است بزرگتر شود. دیدن ممکن است دشوارتر شود. دید شما ممکن است تیره تر یا تارتر شود.

تغییر رنگ عدسی

کودک تشنجی

عدسی شفاف به آرامی به رنگ مایل به زرد/قهوه ای تغییر می کند و رنگ مایل به قهوه ای را به بینایی اضافه می کند.
افزایش رنگ ممکن است خواندن و انجام سایر فعالیت های معمول را دشوارتر کند. این تغییر تدریجی در میزان رنگ آمیزی بر وضوح تصویر ارسال شده به شبکیه تأثیر نمی گذارد.

چه کسانی در معرض ریسک ابتلا به آب مروارید هستند؟

با افزایش سن خطر آب مروارید افزایش می یابد. سایر عوامل خطر آب مروارید عبارتند از:
برخی بیماری ها مانند دیابت
سیگار کشیدن
مصرف الکل
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید
استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه دار برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش خورشید ممکن است به تاخیر انداختن آب مروارید کمک کند. اگر سیگار می کشید، آن را متوقف کنید.
محققان همچنین معتقدند تغذیه خوب می تواند به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با افزایش سن کمک کند. آنها خوردن سبزیجات برگ سبز، میوه ها و سایر غذاهای حاوی آنتی اکسیدان را توصیه می کنند.

سلامت روان

علائم و نشانه های آب مروارید

  • دید ابری یا تاری
  • رنگ ها محو شده اند
  • تابش خیره کننده. چراغ های جلو، لامپ ها یا نور خورشید ممکن است خیلی روشن به نظر برسند. ممکن است یک هاله در اطراف نورها ظاهر شود.
  • دید در شب ضعیف
  • دوبینی یا تصاویر متعدد در یک چشم (این علامت ممکن است با بزرگتر شدن آب مروارید پاک شود)
  • تغییرات مکرر نسخه در عینک یا لنزهای تماسی شما.
توانبخشی سالمندان

تشخیص آب مروارید

آب مروارید از طریق یک معاینه جامع چشم تشخیص داده می شود که شامل موارد زیر است:
تست حدت بینایی
این تست نمودار چشمی میزان دید شما را در فواصل مختلف اندازه گیری می کند.
معاینه چشم گشاد شده
قطره ها در چشم شما ریخته می شود تا مردمک ها را گشاد یا گشاد کند. متخصص چشم شما از یک لنز بزرگ‌نمایی ویژه برای بررسی شبکیه چشم و عصب بینایی شما برای علائم آسیب و سایر مشکلات چشمی استفاده می‌کند. بعد از معاینه، دید نزدیک شما ممکن است تا چند ساعت تار بماند.
تونومتری
یک ابزار فشار داخل چشم را اندازه گیری می کند. برای این آزمایش ممکن است قطره‌های بی‌حس‌کننده به چشم شما زده شود.

درمان آب مروارید

افسردگی سالمندان

علائم آب مروارید زودرس ممکن است با عینک های جدید، نور روشن تر، عینک های آفتابی ضد تابش نور، یا لنزهای ذره بین بهبود یابد.
اگر این اقدامات کمکی نکرد، جراحی تنها درمان موثر است. جراحی شامل برداشتن عدسی کدر و جایگزینی آن با یک لنز مصنوعی است.
آب مروارید فقط زمانی باید برداشته شود که از دست دادن بینایی در فعالیت های روزمره شما مانند رانندگی، مطالعه یا تماشای تلویزیون اختلال ایجاد کند.

از متخصص چشم بپرسید

شما و متخصص چشم تان می توانید این تصمیم را با هم بگیرید. هنگامی که مزایا و خطرات جراحی را درک کردید، می توانید تصمیمی آگاهانه در مورد اینکه آیا جراحی آب مروارید برای شما مناسب است یا خیر بگیرید.
در بیشتر موارد، تاخیر در جراحی آب مروارید باعث آسیب طولانی مدت به چشم شما نمی شود و عمل جراحی را دشوارتر نمی کند. لازم نیست برای جراحی عجله کنید.

گاهی اوقات آب مروارید حتی اگر مشکلی در بینایی شما ایجاد نکند باید برداشته شود؛ به عنوان مثال، اگر آب مروارید مانع از معاینه یا درمان مشکلات چشمی دیگری مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یا رتینوپاتی دیابتی شود، باید برداشته شود.
اگر متخصص چشم شما آب مروارید را پیدا کند، ممکن است برای چندین سال نیازی به جراحی آب مروارید نداشته باشید. در واقع، ممکن است هرگز نیازی به جراحی آب مروارید نداشته باشید.
با آزمایش منظم بینایی خود، شما و متخصص چشم خود می توانید در مورد اینکه آیا و چه زمانی ممکن است نیاز به درمان داشته باشید صحبت کنید.

جمع بندی

همانطور که مطالعه نمودید این بیماری در سالمندان بسیار شایع است و در بسیاری از موارد نیازی به جراحی برای درمان این بیماری نیست. تشخیص زود هنگام این بیماری به شما این امکان را میدهد که درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری را به موقع آغاز کنید. با انجام آزمایش های دوره ای و مشورت با پزشک متخصص خود از سلامتی چشماتان اطمینان حاصل نمایید.در صورتی که توانایی مراقبت از سالمند مبتلا به آب مروارید را ندارید می توانید از خدمات پرستار سالمند آسایش ایده آل بهره بگیرید.

4.7/5 - (6 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *