تغذیه مناسب سالمند

تغذیه مناسب سالمندان

تغذیه سالمندان

همانطور که سن ما بالا میرود، مدل و مقدار غذایی که دوست داریم مصرف کنیم تغییر می کند. خیلی مهم است که در انتخاب غذای سالم دقت کنیم تا زندگی سالم تری داشته باشیم. به هر حال ، با بالا رفتن سن و سبک زندگی ، اشتها میتواند تغییر کند و این روی مدل و مقدار غذای دریافتی تاثیرگذار است. در این مطلب قصد داریم در رابطه با تغذیه ، مهم ترین ویتامین های مورد نیاز و رژیم غذایی مناسب این دوره ی سنی و نحوه مراقبت از سالمندان ، اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذرایم .

تغذیه چیست و چرا برای سالمندان حائذ اهمیت است؟

تغذیه سالمندان

تغذیه شامل یک رژیم غذایی سالم و متعادل است تا بدن بتواند مواد مورد نیاز را دریافت کند. مواد مغذی، موادی هستند که بدن به آنها نیاز دارد تا رشد و عملکردی بهتری داشته باشد. این مواد شامل کربوهیدراتها، چربی ها، پروتئین ها،‌ ویتامین ها، آب و مواد معدنی هستند.

تغذیه مناسب در هر سنی مهم است چون به شما انرژی میدهد و کمکتان میکند وزنتان را کنترل کنید.همچنین ممکن است به پیشگیری برخی بیماری ها مثل پوکی استخوان، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، دیابت نوع ۲ وبرخی سرطان ها کمک کند.

چه عواملی باعث میشوند تا تغذیه مناسب در سنین بالا سخت تر شود؟

تغذیه سالمندان
  • زندگی خانگی، مثل تنها زندگی کردن یا مشکل در رفت و آمد
  • وضعیت سلامتی، که میتواند آشپزی کردن را سختر کند
  • داروها، که میتوانند طعم غذاها را تغییر دهند، یا باعث خشک شدن دهان و از بین رفتن اشتها بشوند
  • احساس در طعم،‌ بو و مزه
  • مشکلات در جویدن و قورت دادن غذا

چگونه با بالا رفتن سن سالم بمانیم؟

مراقب سالمند
  • از مواد غذایی استفاده کنید که مواد مغذی بالایی دارند و کالری اضافه ندارند
  • انتخاب میوه و سبزیجاتی که رنگ روشن دارند
  • غلات کامل مثل برنج قهوه ای، نان سبوس دار یا کامل و جو دوسر
  • پنیر ، شیر کم چرب و یا شیر سویا که با کلسیم و ویتامین دی غنی شده باشد
  • غذا های دریایی،‌گوشت کم چرب، مرغ و تخمه مرغ
  • لوبیا،‌آجیل و دانه ها
  • از غذا هایی که کالری بالا و ارزش غذایی پایینی دارند اجتناب کنید
  • موادی را انتخاب کنید که کلسترول و چربی پایینی دارند مخصوصا زمانی که میخواهید از چربی های ترانس و اشباع اجتناب کنید.
  • به میزان کافی مایعات بنوشید تا دچار کم آبی نشوید. بعضی ها با بالا رفتن سن حس تشنگیشان را از دست میدهند.
  • فعالیت فیزیکی داشته باشید. اگر اشتهایتان را از دست داده باشید، ‌ورزش کردن به افزایش اشتهای شما کمک میکند.

چه راه کارهایی وجود دارد تا مشکل در تغذیه حل شود؟

مراقب سالمند

برخی مشکلات سلامتی و دیگر مشکلات میتوانند باعث بی اشتهایی شوند. برای رفع مشکل راه کار های زیر پیشنهاد میشوند:

  • اگر از تنهایی غذا خوردن خسته شدید، غذا خوردن در محیط های نسبتا شلوغ و یا غذا خوردن با یک دوست را امتحان کنید
  • اگر مشکلات جویدن دارید، به دندان پزشک برای رفع مشکل مراجعه کنید
  • اگر در بلع مشکل دارید، مایعات زیاد بنوشید و یا شرایط خود را با پرستار و پزشک خود درمیان بگذارید.
  • اگر بیماری شما را از آشپزی کردن و تهیه مواد غذایی باز میدارد،‌ از خدمات مراقبت از سالمندان در منزل استفاده کنید تا آنها بتنوانند به شما کمک کنند.

رژیم غذایی مناسب سالمندان باید شامل چه موادی باشد؟

مراقب سالمند

غذاهایی با اسید های چرب امگا۳ بالا: اسید های چرب امگا۳ برای سالمندان بسیار مفید است چراکه میتواند باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان، روماتوئید (روماتیسم) ، آرتروز و مشکلات قلبی شود.

 

غذاهای غنی از کلسیم : کلسیم به بدن کمک میکند تا استخوان های سالمی بسازد. همچنین باعث کاهش فشار خون میشد. متأسفانه با بالا رفتن سن جذب کلسیم کمتر میشود.

 

غذاهای غنی از فیبر: هرچه سن بالاتر میرود، سیستم گوارش کندتر میشود؛ دیواره های دستگاه گوارش ضخیم می شوند و انقباضات کندتر و کمتر می شود که ممکن است منجر به یبوست شود. غذاهای غنی از فیبر  به سیستم گوارش کمک میکند تا روند طبیعی خود را پیش ببرد. همچنین این مواد میتوانند ریسک مشکلات قلبی را کاهش دهند.

 

مواد غنی از آهن: آهن نقش بسیار مهمی را در بدن بازی میکند. آهن باعث ساخت هموگلوبین که حامل اکسیژن در خون از ریه ها به سایر نقاط بدن است میشود.

 

غذاهای غنی از ویتامین دی:  به جذب کلسیم ددر بدن کمک میکند و سرعت از دست دادن کلسیم استخوان را کاهش میدهد، بنابر این از پوکی استخوان جلوگیری میکند؛ همچنین شواهد جدید نشان میدهد که ممکن است در برابر بیماری های مزمن مثل MS، دیابت نوع ۲،‌سرطان و پوکی استخوان و روماتیسم محافظ کند.

 

غذاهای غنی از ویتامین سی: آنتی اکسیدان های ویتامین سی میتوانند باعث پیشگیری از سرطان و مشکلات قلبی شوند. همچنین در ساخت کلاژن دخالت دارد که به پوست شما خاصیت ارتجاعی میدهد و سلول های مرده پوست را از بین برده و پوستی سالم به شما میدهد.

 

مواد غنی از پتاسیم: میوه ها و سبزیجاتی مثل موز، آلو و سیب زمینی کمبود پتاسیم در بدن را جبران میکند ؛ درست است که کمبود آن مشکل ساز است اما مصرف بیش از حد آن نیز مشکل ساز است پس در رابطه با مقدار مصرف آن با پرستار و پزشک خود مشورت نمایید.

 

مواد غنی از منیزیم: منیزیم نقش بسیار مهمی در ۳۰۰ عملکرد فیزیولوژیکی در بدن را دارد. سالم نگهداشتن قلب،‌تقویت سیستم ایمنی و استخوان از جمله مزایای وجود منیزیم در بدن است. با افزایش سن جذب این ماده کاهش میابد. برخی از داروها برای افراد سالمند باعث کاهش جذب منیزیم میشود. این ماده بیشتر در غلات کامل، آجیل،‌ سبزیجات و میوه های تازه یافت میشود.

مراقبین سالمند در منزل چگونه از سالمندان مراقبت میکند ؟

مراقب سالمند

پرستاران سالمند کار هایی مانند خدمات غیر پزشکی مثل تهیه غذا، نظافت سبک، حمام کردن، نظافت و …. را ارائه میدهند .آنها داروها را تجویز نمی کنند اما میتوانند در سازماندهی یا یادآوری برنامه دارویی به سالمندان کمک کنند.

کلام آخر

همانگونه که میدانید با بالاتر رفتن سن جسم همانند زمان جوانی کار نمیکند و یک سری فعالیت ها یا کند میشوند و یا کلا انجام نمی شوند. با گرفتن رژیم غذایی مناسب ، فعالیت ورزشی کافی میتوانید زندگی سالم تری را داشته باشید. مرکز آسایش ایده آل با داشتن پرستاران و مشاوران حرفه ای در این زمینه آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان هستند تا زندگی سالم و شاد تری را داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مرکز خدمات پرستاری آسایش ایده آل با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور قابل اعتماد و اطمینان با مدیریت با تجربه و پاسخگوئی شبانه روزی و با تیم متخصص و حرفه ای جهت رضایتمندی خانوادهای محترم میباشد. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *